W Gdyni powstaje największy na świecie prom hybrydowy

Gdyńska stocznia Crist rozpoczęła budowę promu pasażersko-samochodowego dla dużego norweskiego armatora Color Line. To będzie największa tego typu jednostka na świecie.

Obraz
Źródło zdjęć: © ulstein.com
Wojciech Gojke

Color Hybrid to kolejna jednostka z napędem hybrydowym, która powstanie w gdyńskiej stoczni. Zastąpi na trasie Sandefjord-Strömstad (Norwegia-Szwecja) niemal o połowę mniejszy statek o nazwie Bohus. Nowy, o długości 160 m i szerokości ponad 27 m, przyjmie jednocześnie 2 tys. pasażerów oraz 500 samochodów.

– Właśnie rozpoczęliśmy proces cięcia stali, czyli budowę konstrukcji promu. Na tę chwilę, bo trudno wyrokować, jak sytuacja będzie wyglądała za dwa lata, to największy prom hybrydowy świata – mówi Tomasz Wrzask ze stoczni Crist.

Trasa, jaką będzie pokonywać statek wyniesie 70 km, a przepłynięcie jej zajmie ok. 2 godz. i 20 min., czyli o 10 min. mniej niż dotychczas. Prom ma cechować się wysoką manewrowością oraz wydajnym elekryczno-spalinowym układem napędowym. Jego maksymalna nośność ma wynosić 3,2 tys. ton. Proces ładowania baterii będzie odbywał się każdorazowo podczas postoju w porcie.

Obraz
© mat. pras. / crist.com.pl

Stocznia w Gdyni – nowoczesna i konkurencyjna

– Cieszymy się, że największy prom hybrydowy świata powstanie w dużej części w naszej stoczni. To kolejny projekt, który potwierdza naszą silną pozycję na rynku innowacyjnych jednostek pasażerskich – komentuje Wrzask.

W stoczni powstanie cały kadłub statku i duża część wyposażenia, zaś ostatnie prace wykończeniowe będą realizowane w norweskiej stoczni Ulstein. Color Hybrid ma wejść do eksploatacji latem 2019 r.

Budowa statku jest elementem większego planu, który zakłada popularyzację promów hybrydowych. Tego typu napęd ma szansę zastąpić tradycyjne silniki również w mniejszych jednostkach. Ich zaletą jest niwelowanie hałasu i emisji spalin. Jednym z dostawców systemów hybrydowych dla branży morskiej jest Rolls-Royce.

Kolejny projekt w gdyńskiej stoczni

Warto przypomnieć, że to niejedyny projekt, jaki realizuje obecnie gdyńska stocznia. W najbliższych dniach rusza budowa jednostki dla islandzkiego Urzędu Transportu Drogowego. Pod koniec maja stocznia zakończyła z kolei prace nad hybrydowym promem Elektra, który został zamówili Finowie.

Wypoczynek w kraju? Zobacz, gdzie pogoda będzie najlepsza

Wybrane dla Ciebie

City breaki w odwrocie? Jesienią coraz mniej rezerwacji w dużych miastach w Polsce
City breaki w odwrocie? Jesienią coraz mniej rezerwacji w dużych miastach w Polsce
Najwyższy most świata w Chinach został otwarty. Pobił wszystkie rekordy
Najwyższy most świata w Chinach został otwarty. Pobił wszystkie rekordy
Pogodowy dramat w Bułgarii. Gwałtowne opady deszczu dosłownie dewastują kraj
Pogodowy dramat w Bułgarii. Gwałtowne opady deszczu dosłownie dewastują kraj
Żegluga na polskiej rzece powróci? Walka się rozpoczęła
Żegluga na polskiej rzece powróci? Walka się rozpoczęła
Polska staje się turystyczną potęgą? Liczby mówią same za siebie
Polska staje się turystyczną potęgą? Liczby mówią same za siebie
Polski projekt wyróżniony. Futurystyczne muzeum robi wrażenie
Polski projekt wyróżniony. Futurystyczne muzeum robi wrażenie
Afera na dworcu w Katowicach. "Zabójcze fotele cierniowe"
Afera na dworcu w Katowicach. "Zabójcze fotele cierniowe"
Majorka walczy z inwazją węży. Nowe środki bezpieczeństwa na wyspie
Majorka walczy z inwazją węży. Nowe środki bezpieczeństwa na wyspie
Mieszkańcy i turyści go polubili. "Pan Terminator" musiał zostać usunięty
Mieszkańcy i turyści go polubili. "Pan Terminator" musiał zostać usunięty
Tysiące ludzi chciały wziąć udział w wyprawie. Wejściówki rozeszły się w siedem minut
Tysiące ludzi chciały wziąć udział w wyprawie. Wejściówki rozeszły się w siedem minut
Huragan nadchodzi. Przygotowują się na najsilniejsze uderzenie od 25 lat
Huragan nadchodzi. Przygotowują się na najsilniejsze uderzenie od 25 lat
Chwile grozy. Orki zaatakowały jacht
Chwile grozy. Orki zaatakowały jacht