Trwa ładowanie...

W Gdyni powstaje największy na świecie prom hybrydowy

Gdyńska stocznia Crist rozpoczęła budowę promu pasażersko-samochodowego dla dużego norweskiego armatora Color Line. To będzie największa tego typu jednostka na świecie.

W Gdyni powstaje największy na świecie prom hybrydowyŹródło: ulstein.com
d3umhga
d3umhga

Color Hybrid to kolejna jednostka z napędem hybrydowym, która powstanie w gdyńskiej stoczni. Zastąpi na trasie Sandefjord-Strömstad (Norwegia-Szwecja) niemal o połowę mniejszy statek o nazwie Bohus. Nowy, o długości 160 m i szerokości ponad 27 m, przyjmie jednocześnie 2 tys. pasażerów oraz 500 samochodów.

– Właśnie rozpoczęliśmy proces cięcia stali, czyli budowę konstrukcji promu. Na tę chwilę, bo trudno wyrokować, jak sytuacja będzie wyglądała za dwa lata, to największy prom hybrydowy świata – mówi Tomasz Wrzask ze stoczni Crist.

Trasa, jaką będzie pokonywać statek wyniesie 70 km, a przepłynięcie jej zajmie ok. 2 godz. i 20 min., czyli o 10 min. mniej niż dotychczas. Prom ma cechować się wysoką manewrowością oraz wydajnym elekryczno-spalinowym układem napędowym. Jego maksymalna nośność ma wynosić 3,2 tys. ton. Proces ładowania baterii będzie odbywał się każdorazowo podczas postoju w porcie.

mat. pras. / crist.com.pl
Źródło: mat. pras. / crist.com.pl

Stocznia w Gdyni – nowoczesna i konkurencyjna

– Cieszymy się, że największy prom hybrydowy świata powstanie w dużej części w naszej stoczni. To kolejny projekt, który potwierdza naszą silną pozycję na rynku innowacyjnych jednostek pasażerskich – komentuje Wrzask.

d3umhga

W stoczni powstanie cały kadłub statku i duża część wyposażenia, zaś ostatnie prace wykończeniowe będą realizowane w norweskiej stoczni Ulstein. Color Hybrid ma wejść do eksploatacji latem 2019 r.

Budowa statku jest elementem większego planu, który zakłada popularyzację promów hybrydowych. Tego typu napęd ma szansę zastąpić tradycyjne silniki również w mniejszych jednostkach. Ich zaletą jest niwelowanie hałasu i emisji spalin. Jednym z dostawców systemów hybrydowych dla branży morskiej jest Rolls-Royce.

Kolejny projekt w gdyńskiej stoczni

Warto przypomnieć, że to niejedyny projekt, jaki realizuje obecnie gdyńska stocznia. W najbliższych dniach rusza budowa jednostki dla islandzkiego Urzędu Transportu Drogowego. Pod koniec maja stocznia zakończyła z kolei prace nad hybrydowym promem Elektra, który został zamówili Finowie.

Wypoczynek w kraju? Zobacz, gdzie pogoda będzie najlepsza

d3umhga
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3umhga

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj