W PodróżyWarszawa Główna Osobowa. Nowy dworzec kosztował fortunę

Warszawa Główna Osobowa. Nowy dworzec kosztował fortunę

Z miejsca, gdzie kilkadziesiąt lat temu stał główny dworzec stolicy, znów będą odjeżdżać pociągi. Stacja była nieczynna przez ponad dwie dekady. Jednak Polskie Koleje Państwowe spełniły obietnicę i już niebawem uruchomią nowe połączenia z dworca Warszawa Główna.

Od niedzieli 14 marca podróżni będą mogli ponownie korzystać z dworca Warszawa Główna
Od niedzieli 14 marca podróżni będą mogli ponownie korzystać z dworca Warszawa Główna
Źródło zdjęć: © PKP PLK SA
Wojciech Gojke

04.03.2021 11:30

Polskie Linie Kolejowe poinformowały o ukończeniu dużej inwestycji infrastrukturalnej w stolicy. Mowa o przywróceniu połączeń ze stacji Warszawa Główna. Zakres prac był szeroko zakrojony i kosztował fortunę.

Warszawa Główna Osobowa - inwestycja za dziesiątki milionów złotych

Jak przekazuje PAP, w trakcie prac wykonawca zbudował dwa częściowo zadaszone 350-metrowe perony z dojściem od ul. Towarowej. Zainstalowano nowe oznakowanie, nagłośnienie oraz lampy.

Obok peronów od strony ul. Towarowej przewidziano parking Kiss&Ride. Stacja posiada też nową nastawnię, z której będzie prowadzony ruch. Całkowity koszt prac na udostępnianym niebawem dworcu wyniósł ponad 87 mln zł.

Budynek dworca od strony północnej
Budynek dworca od strony północnej© CC BY-SA 3.0

Warszawa Główna Osobowa – jakie połączenia kolejowe?

Z Warszawy Głównej przewidziano kilkanaście połączeń Polregio i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie do Łodzi Fabrycznej oraz Kolei Mazowieckich do Skierniewic, Grodziska Mazowieckiego, Piaseczna, Dobieszyna (kierunek Radom), Łowicza oraz Sochaczewa.

Warszawa Główna - dawniej główny dworzec stolicy

W miejscu, gdzie realizowana jest inwestycja, stał przed II wojną światową reprezentacyjny Dworzec Główny. Został zniszczony przez Niemców, a w jego miejscu postawiono tymczasowy jego odpowiednik na terenie dawnej stacji towarowej na Woli.

Plac budowy Warszawy Głównej wiosną 2020 r.
Plac budowy Warszawy Głównej wiosną 2020 r.

PAP wyjaśnia, że przez 30 lat Warszawa Główna funkcjonowała – zgodnie z nazwą – jako główny dworzec stolicy. Po zbudowaniu Dworca Centralnego w 1975 r. tam właśnie przekierowano ruch dalekobieżny, a dla ruchu podmiejskiego zamknięto Warszawę Główną w 1997 r. Rozebrano wtedy większość infrastruktury.

Źródło artykułu:PAP
Zobacz także
Komentarze (104)