Warszawa Główna Osobowa. Nowy dworzec kosztował fortunę
Z miejsca, gdzie kilkadziesiąt lat temu stał główny dworzec stolicy, znów będą odjeżdżać pociągi. Stacja była nieczynna przez ponad dwie dekady. Jednak Polskie Koleje Państwowe spełniły obietnicę i już niebawem uruchomią nowe połączenia z dworca Warszawa Główna.
04.03.2021 11:30
Polskie Linie Kolejowe poinformowały o ukończeniu dużej inwestycji infrastrukturalnej w stolicy. Mowa o przywróceniu połączeń ze stacji Warszawa Główna. Zakres prac był szeroko zakrojony i kosztował fortunę.
Warszawa Główna Osobowa - inwestycja za dziesiątki milionów złotych
Jak przekazuje PAP, w trakcie prac wykonawca zbudował dwa częściowo zadaszone 350-metrowe perony z dojściem od ul. Towarowej. Zainstalowano nowe oznakowanie, nagłośnienie oraz lampy.
Obok peronów od strony ul. Towarowej przewidziano parking Kiss&Ride. Stacja posiada też nową nastawnię, z której będzie prowadzony ruch. Całkowity koszt prac na udostępnianym niebawem dworcu wyniósł ponad 87 mln zł.
Warszawa Główna Osobowa – jakie połączenia kolejowe?
Z Warszawy Głównej przewidziano kilkanaście połączeń Polregio i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie do Łodzi Fabrycznej oraz Kolei Mazowieckich do Skierniewic, Grodziska Mazowieckiego, Piaseczna, Dobieszyna (kierunek Radom), Łowicza oraz Sochaczewa.
Warszawa Główna - dawniej główny dworzec stolicy
W miejscu, gdzie realizowana jest inwestycja, stał przed II wojną światową reprezentacyjny Dworzec Główny. Został zniszczony przez Niemców, a w jego miejscu postawiono tymczasowy jego odpowiednik na terenie dawnej stacji towarowej na Woli.
PAP wyjaśnia, że przez 30 lat Warszawa Główna funkcjonowała – zgodnie z nazwą – jako główny dworzec stolicy. Po zbudowaniu Dworca Centralnego w 1975 r. tam właśnie przekierowano ruch dalekobieżny, a dla ruchu podmiejskiego zamknięto Warszawę Główną w 1997 r. Rozebrano wtedy większość infrastruktury.