Trwa ładowanie...

Za ocean w klasie biznes LOT-u. Płaskie łóżko, podniebna restauracja i słony rachunek

USA, Korea Południowa, Japonia… Kraje, które warto odwiedzić mogę wymieniać bardzo długo. Co je łączy? Długi lot. Tym razem postanowiłem sprawdzić na trasie między Kanadą i Polską - ile kosztuje, i "jak smakuje" podróż wygodniejszą z założenia i znacznie droższą od ekonomicznej – klasą biznes Polskich Linii Lotniczych LOT.

Klasa biznes w Boeingu 787 Dreamliner LOT-uKlasa biznes w Boeingu 787 Dreamliner LOT-uŹródło: WP, fot: Jakub Panek
d376fei
d376fei

Każdy - kto kocha podróże - przyzna, że nieważne dokąd, ważne z kim. Rodzina, przyjaciele, a czasem ulubiona książka zamienią zwykły weekendowy wypad w przygodę. Oczywiście, jeżeli mówimy o lotach do czterech-pięciu godzin, nawet najbardziej wymagający turyści zaakceptują większość niewygód, z którymi trzeba się dziś liczyć w liniach lotniczych.

U tzw. tanich przewoźników jak Wizz Air czy Ryanair - trzeba dokładnie przeczytać, co "mamy w bilecie". Może się bowiem okazać, że najprostsza taryfa, w której kupimy bilet nie pozwala nam nawet na zabranie rozsądnej wielkości bagażu podręcznego. Nie mówimy tu o wyborze miejsc, przestrzeni na nogi czy nawet bezpłatnej szklance wody.

Tradycyjni przewoźnicy (jak np. Lufthansa, Austrian, KLM czy polski LOT) też od lat każą sobie płacić za coraz więcej – dawniej bezpłatnych – usług.

d376fei

Ale co, jeżeli zamarzy nam się daleka podróż? Loty z Polski do Stanów Zjednoczonych, Kanady, Japonii czy Australii, w zależności od wybranego miasta mogą trwać nawet kilkanaście godzin. Można oczywiście – i większość z nas tak podróżuje - dobrze się przygotować i polecieć z najtańszym (nie zawsze tanim!) biletem w klasie ekonomicznej. A ile trzeba by zapłacić, i co otrzymamy, jeżeli kiedyś zamarzy się nam i będziemy mogli wybrać klasę biznes?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wyjątkowy kraj w Europie. Czarny koń branży turystycznej

Przy okazji podróży do Toronto, postanowiłem sprawdzić LOT Business Class narodowego przewoźnika. Decyzja o wyborze tej klasy zaczyna się na stronie lot.com. Po wskazaniu kierunku, terminu i klasy podróży pojawia się finalna cena. Potrafi zwalić z nóg, bo o ile bilet w klasie ekonomicznej w obie strony na trasie do Kanady kosztuje od ok. 3 tys. zł, klasa biznes to wydatek rzędu niemal 13 tys. zł. Rozkładowo lot z Warszawy trwa niemal 10 godzin, trasa powrotna to ok. 8 godzin. Podróż może potrwać krócej, wszystko zależy od wielu czynników - m.in. obsługi naziemnej, natężenia ruchu lotniczego i pogody.

d376fei

Klasa "na bogato"

Co dostajemy za tę niemałą kwotę akurat w PLL LOT? Na Lotnisku Chopina w Warszawie specjalne stanowisko odpraw (check-in najczęściej bez kolejek), tzw. fast track (zdecydowanie szybsze przejście przez kontrolę bezpieczeństwa), salon biznesowy "Polonez" (w strefie Schengen) lub "Mazurek" (w strefie non-Schengen, czyli tej po kontroli paszportowej, m.in. dla lotów do USA czy Kanady). W tych ostatnich za darmo zjemy obiad, napijemy się kawy czy drinka, rozpoczynając podróż w klasie "na bogato".

Salon biznesowy LOT-u "Polonez" na Lotnisku Chopina w Warszawie WP
Salon biznesowy LOT-u "Polonez" na Lotnisku Chopina w WarszawieŹródło: WP, fot: Jakub Panek

Nie wszystko jednak jest tak idealne jakby się mogło wydawać. Lotnisko Chopina jest dość zatłoczonym portem, w efekcie czego nawet mając bilet w klasie biznes możemy utknąć w kolejce do kontroli paszportowej lub mierzyć się z zatłoczonym salonem biznesowym (bo np. w tym samym czasie odlatuje kilka dużych samolotów LOT-u).

d376fei

Podróżując LOT-em w klasie biznes, na lotnisku w Toronto również możemy liczyć na specjalne stanowisko odpraw oraz "fast track". Schody zaczynają się przy salonie biznesowym. W macierzystym porcie LOT-u w stolicy Polski salony są ładnie urządzone i oferują bogate - w porównaniu do wielu w Europie (wiem, bo sprawdziłem) - menu. W kanadyjskim porcie LOT korzysta z salonu należącego do Air Canady. Jest on do tego stopnia zatłoczony, że pasażerowie klasy biznes muszą czekać w kolejce (!), by z niego skorzystać. W środku zetkniemy się również z ubogą ofertą napojów i jedzenia.

Kolejka do salonu biznesowego na lotnisku w Toronto, z którego korzystają pasażerowie klasy biznes LOT-u WP
Kolejka do salonu biznesowego na lotnisku w Toronto, z którego korzystają pasażerowie klasy biznes LOT-uŹródło: WP, fot: Jakub Panek

Jednym z największych atutów klasy biznes jest możliwość zabrania "tony" bagażu. LOT pasażerom biznesowym pozwala bezpłatnie wziąć na pokład dwie walizki (po 9 kg każda), jeden przedmiot osobisty (np. laptop, torebka) i nadać aż trzy walizki (po 32 kg każda). W efekcie w podróż do lub z Kanady mogłem zapakować wszystko, na co miałem ochotę.

d376fei

Powiew "biznesu", jeżeli natrafimy na jakieś niedogodności na lotnisku, zaczyna się na pokładzie. Pasażerów tej klasy witają małe gustowne przekąski amuse-bouche (na moim rejsie był to mus mięsny z owocowym akcentem na słonym kruchym cieście) i napoje bezalkoholowe lub szampan (serwowany od niedawna w klasycznych wysokich kieliszkach Krosna).

Przekąska przed startem i szampan w klasie biznes LOT-u WP
Przekąska przed startem i szampan w klasie biznes LOT-uŹródło: WP, fot: Jakub Panek

Na każdego pasażera czekają też hotelowe (słabej jakości) kapcie, przyzwoita pościel (duża wygodna poduszka, koc, prześcieradło), mała butelka wody, słuchawki (pasujące tylko do gniazda samolotowego, co zapobiega ich "znikaniu" z pokładu) oraz kosmetyczka.

Źródło: Jakub Panek, WP
Jakub Panek, dziennikarz WP

Polski przewoźnik niedawno wprowadził całkiem nową saszetkę z przydatnymi przedmiotami. Moim zdaniem zbyt skromnie wyglądające lniane opakowanie (szczególnie gdy porównany je z konkurencją) zawiera skarpetki z samolotami i logotypem LOT-u, zatyczki do uszu, ekologiczną pastę bez fluoru, bambusową szczoteczkę do zębów, opaskę na oczy i naturalne kosmetyki Phenome – miniaturowy balsam do ust i krem do twarzy.

d376fei

Podniebna restauracja

Żelaznymi punktami klasy biznes w PLL LOT jest na pewno wygodny szeroki fotel rozkładający się do pozycji łóżka i menu. Jeżeli chodzi o fotele, to w dreamlinerach LOT-u fotele ułożone są w układzie 2-2-2. To rzadko spotykany dziś, przestarzały w klasach biznes układ foteli, który sprawia, że osoby zajmujące miejsca przy oknach, mogą zostać "uwięzione" przez obcego współpasażera, jeżeli np. zamiast pójść spać, będą chcieli oglądać filmy i korzystać z podniebnego baru.

Fotele w klasie biznes w Boeingach 787 Dreamlinerach LOT-u rozkładają się do pozycji leżącej WP
Fotele w klasie biznes w Boeingach 787 Dreamliner LOT-u rozkładają się do pozycji leżącejŹródło: WP, fot: Jakub Panek

Tuż przed wyborami LOT jednak zapowiedział zmiany i wprowadzenie nowych foteli (oraz wyglądu kabiny, Wi-Fi i systemu rozrywki pokładowej) we wszystkich klasach do swoich samolotów, a układ foteli w klasie biznes za parę lat zmieni się na 1-2-1. Ponieważ podczas mojej podróży wybrałem fotel w środkowym rzędzie (a więc z dostępem do korytarza), mogłem przez całą kilkugodzinną podróż bez skrępowania opuszczać i zajmować swoje miejsce. W czasie podróży można korzystać z pokładowego systemu rozrywki (wybór filmów skromny, ale wystarczający - wśród tytułów nowości, ale też takie klasyki jak "Titanic"; system nieco przestarzały, zacinał się przy zmianie filmów).

d376fei

Silną stroną LOT-u jest młoda, miła i dobrze przeszkolona załoga oraz ciekawie zbudowane i smaczne menu. Przy okazji podróży do Kanady udało mi się przetestować zupełnie nową porcelanę, którą LOT dopiero co wprowadził na pokłady. Ta zastawa (biała gustowna hiszpańska porcelana oraz duży ładny talerz na główne danie od polskiego, istniejącego od ponad 160 lat producenta porcelany – firmy Karolina) została wprowadzona m.in. z myślą o ekologii; lżejsza porcelana pozwala ograniczyć zużycie paliwa i zmniejszyć ślad węglowy operacji.

Źródło: Licencjodawca
Śniadanie w klasie biznes LOT-u

Na kanadyjskiej trasie LOT wprowadził już też nowe szklanki i kieliszki z Krosna. W trakcie kilkugodzinnej podróży pasażerowie klasy biznes otrzymują dwa posiłki: obiad/kolację składające się z przystawki, dania głównego do wyboru z menu i deseru (ze specjalnego wózka serwowane są m.in. sery, lody, ciasta, owoce i likiery/koniaki), a także śniadanie składające się z gorącego dania (np. omleta), owoców, jogurtu, wędlin. Do wszystkiego serwowane jest podgrzewane pieczywo. Dreamlinery wyposażone są w ekspres do kawy, dzięki czemu oprócz zwykłej czarnej kawy możemy zamówić latte jak z kawiarni. W trakcie całej podróży serwowane są też na życzenie napoje bezalkoholowe, mocne alkohole i wina oraz można korzystać ze słodkich i słonych przekąsek.

Śliwka w czekoladzie na "do widzenia" w klasie biznes LOT-u WP
Śliwka w czekoladzie na "do widzenia" w klasie biznes LOT-uŹródło: WP, fot: Jakub Panek

Na "do widzenia", po wylądowaniu obsługa serwuje jeszcze śliwki w czekoladzie. Mówiąc krótko - słony rachunek za podróż można sobie nieźle osłodzić podczas podróży.

Jakub Panek, dziennikarz i wydawca Wirtualnej Polski

d376fei
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d376fei

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj