Trwa ładowanie...

Zatonął ponad 100 lat temu. Na Bałtyku odkryto coś zaskakującego

Ministerstwo Klimatu Estonii dokonało odkrycia na Morzu Bałtyckim. - Z leżącego na dnie Bałtyku od ponad stulecia brytyjskiego niszczyciela HMS Cassandra zaczęło wyciekać do morza paliwo - poinformowały estońskie media.

Wybrzeże Morza BałtyckiegoWybrzeże Morza BałtyckiegoŹródło: Adobe Stock, fot: KL
d1um8gd
d1um8gd

W czwartek 6 czerwca br. estońskie media poinformowały o wycieku paliwa ze statku leżącego na dnie Bałtyku od ponad 100 lat. Okręt zatonął w pobliżu zachodniego wybrzeża największej estońskiej wyspy, czyli Saaremy po I wojnie światowej.

Zaskakujące doniesienia

- Przeciek jest jednak mały i paliwo wydobywa się powoli, a na powierzchni wody widoczne są jedynie niewielkie plamki mocno rozcieńczonego oleju - uspokoił Kaspar Anderson, doradca w estońskim ministerstwie klimatu. - Biorąc pod uwagę względnie dobry stan wraku, zakłada się, że większość paliwa jest uwięziona w jego wnętrzu - dodał ekspert.

Ministerstwo poinformowało, że statek w momencie zatonięcia mógł mieć do tysiąca ton paliwa, z którego większość znajduje się w nim do dziś. Zdaniem portalu The Baltic News było to dokładnie 780 ton.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polacy uwielbiają ten kierunek. "Zatrzęsienie naszych rodaków"

d1um8gd

Urzędnicy nadal uważnie monitorują wrak, śledząc wszelkie wahania wskaźnika wycieku. W resorcie klimatu trwają prace nad zainicjowaniem projektu współpracy międzyagencyjnej w celu przygotowania bezpiecznego wydobycia pozostałego paliwa z wraku.

HMS Cassandra, który wchodził w skład 6. Eskadry Lekkich Krążowników, zatonął 5 grudnia 1918 roku w wyniku detonacji miny morskiej. Większość załogi została uratowana, jednakże 11 osób zginęło. 10 straciło życie w wyniku eksplozji, a jeden marynarz wypadł za burtę podczas akcji ratunkowej.

Kergristleja HMS Cassandra vraki visuaalne ülevaatus 15.06.2023.

Dno wód Estonii

Do tej pory na wodach estońskich zidentyfikowano aż 54 niebezpieczne dla środowiska wraki statków. Ich unieszkodliwianie, w tym opróżnianie, jest uważane za kosztowny proces wysokiego ryzyka, podejmowany tylko wtedy, gdy sytuacja może stać się potencjalnie niebezpieczna dla ludzi lub środowiska.

d1um8gd

W mediach społecznościowych można odnaleźć zdjęcia lub nagrania prezentujące wrak zatopiony w Morzu Bałtyckim.

Źródło: PAP/YT

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d1um8gd
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1um8gd