Trwa ładowanie...

Nowy tunel kolejowy pod Bałtykiem. Będzie najdłuższy na świecie

Projektowany podmorski tunel kolejowy o długości ok. 100 km ma połączyć stolicę Finlandii - Helsinki ze stolicą Estonii - Tallinem. Jeśli trasa przez Zatokę Fińską i pod Morzem Bałtyckim dojdzie do skutku, zaoferuje ważne połączenie między krajami nordyckimi a Europą Środkową.

Helsinki będą miały połączenie kolejowe z Europą Środkową? Helsinki będą miały połączenie kolejowe z Europą Środkową? Źródło: Adobe Stock
d2pxuxb
d2pxuxb

Projekt budowy tunelu o długości około 100 kilometrów jest prowadzony przez spółkę FinEst Bay Area Development, której współzałożycielem jest fiński przedsiębiorca i twórca gry Angry Birds Peter Vesterbacka.

Szacuje się, że budowa kosztować będzie 15-20 miliardów euro (70-94 miliardów złotych). Tunel Helsinki-Tallin stałby się po ukończeniu najdłuższym na świecie podmorskim tunelem kolejowym, niemal dwa razy dłuższym od tego pod kanałem La Manche.

Tunel połączy Finlandię z Europą Środkową

Tunel ma zintegrować Finlandię ze standardową europejską siecią kolejową, która jest wprowadzana do krajów bałtyckich dzięki projektowi Rail Baltica. Finansowana w 85 proc. ze środków unijnych Rail Baltica zakłada budowę ok. 870-kilometrowej linii kolejowej o rozstawie 1435 milimetrów, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje, podobnie jak w Rosji, rozstaw 1520 milimetrów, a w Finlandii 1524 milimetrów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Halo Polacy". Jak wygląda życie na Malcie? "Najtrudniejsze było pierwsze lato”

Trasa morska między miastami jest obecnie obsługiwana przez promy i szybkie statki pasażerskie, a podróż trwa od dwóch do trzech godzin. Ponad osiem milionów ludzi rocznie przemierza Zatokę Fińską, a ruch pasażerski na tej trasie ma wzrosnąć według prognoz FinEst w szybkim tempie, osiągając poziom 30 milionów pasażerów do 2030 r.

d2pxuxb

Nowy tunel ma obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów i osób podróżujących w celach zarobkowych i wypoczynkowych między stolicami. Oczekuje się, że skróci to czas podróży z dwóch godzin do 30 minut.

Według rożnych dokumentów i wypowiedzi przedstawicieli FinEst Bay na temat tunelu ma być on zbudowany przy pomocy nawet 60 maszyn do drążenia i uwzględniałaby powstanie dwóch rur, jednej dla pociągów pasażerskich, drugiej dla pociągów towarowych. Sam Vesterbacka w wypowiedziach dla mediów, m.in. Euronews zapewnia, że inwestycja będzie miała dodatkowy atut w postaci dwóch sztucznych wysp, które mogłyby pomieścić się nawet 50 tysięcy osób.

d2pxuxb

Budowa tunelu Helsinki-Tallin została zainicjowana w ramach fińsko-estońskiego projektu FinEst Link, który jest częściowo finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt jest prowadzony przez Radę Regionalną Helsinki-Uusimaa we współpracy z miastami Helsinki i Tallin, okręgiem Harju, Fińską Agencją Transportu (FTA) oraz estońskim ministerstwem gospodarki i komunikacji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2pxuxb
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2pxuxb