Zmiany na Wyspach Kanaryjskich. Turyści nie będą zadowoleni
Na południu kanaryjskiej wyspy Fuerteventura 8 grudnia 2023 r. weszły w życie nowe, zaostrzone przepisy dotyczące parkowania kamperów. Turyści, którzy podróżują na własną rękę, nie będą zadowoleni.
Największa gmina na kanaryjskiej wyspie Fuerteventura - Pájara - przyjęła tymczasowo "Rozporządzenie miejskie w sprawie transportu i mobilności" (Ordenanza Municipal de Tráfico y Movilidad del Ayuntamiento de Pájara).
Wcześniej mieszkańcy i organizacje turystyczne mogły zgłaszać zastrzeżenia do tekstu rozporządzenia do gminy.
Problem z parkowaniem i biwakowaniem na Fuercie
W rozporządzeniu jeden cały rozdział poświęcony jest zagadnieniu "parkingu i noclegów dla przyczep kempingowych i pojazdów kempingowych".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sztuka podróżowania - DS7
Zgodnie z treścią nowych przepisów bezpłatne biwakowanie (acampada libre) jest zabronione w dowolnym miejscu na terenie gminy Pájara na uwielbianej, także przez Polaków Fuerteventurze.
Artykuł 16. Zakaz bezpłatnego biwakowania ma następujący zapis: "W celu ochrony i zachowania istniejących zasobów naturalnych i środowiskowych, a także ochrony wyglądu miejsca docelowego i zawsze zgodnie z prawami własności i użytkowania gruntów, zabrania się wszelkich form bezpłatnego lub nielegalnego biwakowania".
Według definicji, bezpłatne biwakowanie to okazjonalne rozbijanie namiotów, przyczep kempingowych, domów mobilnych, zarejestrowanych samochodów kempingowych, samochodów dostawczych lub innych pojazdów lub kwater mobilnych bez żadnego zezwolenia lub prawa do korzystania z pomieszczeń lub miejsc, na których są one rozstawione, a które nie są do tego przeznaczone zamiar.
Naruszenia tych przepisów są klasyfikowane jako "bardzo poważne" i zagrożone jest karą grzywny w wysokości od 501 do 1000 euro (2100 zł do 4300 zł).
Rozporządzenie rozróżnia "kemping" i "parking". Pojazdy kempingowe mogą parkować w dowolnym miejscu zgodnie z postanowieniami ogólnymi i szczegółowymi rozporządzenia, tak jak zwykłe pojazdy, chyba że jest to wyraźnie zabronione.
Mówiąc najprościej, pojazd parkuje wtedy, gdy może od razu odjechać, bez żadnych dalszych działań, według zasady: uruchom silnik, wrzuć bieg, zwolnij hamulec ręczny i ruszaj.
Ważne zasady parkowania i biwakowania
Z drugiej strony, jeśli trzeba coś zapakować do samochodu (np. stoły, krzesła itp.), odkręcić, schować lub zdemontować (markizy, wysuwy, podpórki, kliny itp.) to jest to już "biwakowanie" i już nie jest "parkowaniem". Wyjątkiem od tej reguły są wyłazy dachowe i dachy podnoszone. W zasadzie dopuszczalne jest przenocowanie w "zaparkowanym" samochodzie i wietrzenie przez wyłazy dachowe lub korzystanie z podnoszonego dachu. Jednak nic, co dzieje się w pojeździe, nie może wydostać się na zewnątrz. Nie powinny więc wydostać się na zewnątrz żadne płyny. Nie może być też słyszalny hałas.
Czytaj też: Jedyna taka plaża na świecie. Nierealna
Nawet jeśli kamper stoi ze względu na brak możliwości poruszania się, bo np. złapał gumę, to w rozumieniu przepisów dochodzi do "biwakowania". Tylko podczas parkowania w bardzo stromym miejscu pojazd można zaklinować odpowiednimi środkami, ale nie np. kamieniami, wyłącznie ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Przyczepy kempingowej nie można odłączać od pojazdu ciągnącego w celu "parkowania".
Rozporządzenie gminne reguluje także korzystanie ze "stref postojowych przeznaczonych dla pojazdów kempingowych" oraz "specjalnych stref odpoczynku i obsługi pojazdów kempingowych".
Czytaj też: Za co Polacy kochają Fuertę?