Dreamliner - wszystkie usterki
Seria usterek najnowocześniejszego samolotu na świecie - Boeinga 787 Dreamliner wywołała wiele spekulacji na temat ich bezpieczeństwa. PLL LOT jako pierwszy w Europie włączył tę maszynę do swojej floty i w ciągu dwóch miesięcy odnotowano aż 5 awarii.
Seria usterek najnowocześniejszego samolotu na świecie - Boeinga 787 Dreamliner wywołała wiele spekulacji na temat ich bezpieczeństwa. PLL LOT jako pierwszy w Europie włączył tę maszynę do swojej floty i w ciągu dwóch miesięcy odnotowano aż 5 awarii.
O pierwszych kłopotach Dreamlinera w barwach PLL LOT usłyszeliśmy już pod koniec listopada, kiedy samolot był jeszcze w fazie rejsów szkoleniowych. Wówczas w maszynie trzeba było wyregulować podwozie, co spowodowało krótkotrwałą przerwę w wykonywaniu lotów. Kilka dni później świat obiegła informacja o nieszczelnych przewodach paliwowych we wszystkich maszynach koncernu Boeing. Cała flota, w tym Dreamliner pod banderą narodowego przewoźnika, została skierowana na przegląd.
To nie koniec kłopotów
W połowie grudnia pojawiły się kolejne niepokojące informacje. Najpierw, podczas rejsu do i z Pragi, z powodu kłopotów z uszczelką drzwi, najnowszy nabytek polskiego przewoźnika, zmuszony był lecieć na wysokości 4,5-4,8 tys. metrów, a nie tak jak powinien na 11-12 tys. metrów. Dwa dni później Dreamliner LOT-u został wycofany z rejsu tuż przed odlotem do Monachium w Niemczech. Wówczas według nieoficjalnych informacji piloci wykryli "problem z elektroniką". Czarna seria wciąż nie miała końca. Najpierw, 21 grudnia 2012 roku, pierwszy z zakupionych przez LOT Boeingów 787 tuż przed odlotem do Londynu został uziemiony. Powodem była mechaniczna usterka samolotu.
Tego samego dnia z fabryki Boeinga z Everett w USA do Polski przyleciał drugi z ośmiu zamówionych przez LOT Dreamlinerów. W kilka godzin po przylocie miał udać się w rejs do Wiednia. Jak wyjaśnił rzecznik PLL LOT Marek Kłuciński, w drugim z *Dreamlinerów *tuż po jego przylocie zauważono „pewną usterkę” i tak „duma” polskiego przewoźnika także została na płycie warszawskiego Okęcia. Reporter RMF FM Piotr Glinkowski ustalił, że w samolocie nie chciał się schować jeden z elementów aerodynamicznych.
Nie dalej jak 3 dni temu *Dreamliner *po raz kolejny został na Okęciu. Maszynę udającą się w rejs do Budapesztu zawrócono z pasa startowego z powodu bliżej nieokreślonej awarii.
Nie tylko polskie Dreamlinery są wadliwe
Na płycie lotniska w Bostonie 7 stycznia br. zapalił się Boeing 787 należący do japońskich linii lotniczych. Samolot przyleciał do USA z Tokio. Pożar spowodowany był przegrzaniem się akumulatora w pomocniczym systemie zasilania samolotu. Żaden z pasażerów ani członków załogi nie został ranny.
Dzień później, również w Bostonie, *Dreamliner *należący do linii lotniczych Japan Airlines został uziemiony z powodu wycieku paliwa, który zauważyli pracownicy lotniska. Maszyna została zawrócona do terminala, a pasażerowie opuścili samolot.
W dobę później samolot należący do linii lotniczych All Nippon nie wystartował z lotniska Yamaguchi Ubew Japonii. Przyczyną była awaria hamulca. Niestety także japoński przewoźnik ANA powiadomił 11 stycznia o dwóch poważnych usterkach w swoim Dreamlinerze. Najpierw pękła przednia szyba, a później w tym samym samolocie wyciekł olej.
Boeing 787 Dreamliner jest najnowocześniejszym samolotem jaki do tej pory został wyprodukowany. Po czarnej serii awarii Minister Transportu USA Ray LaHood i szef Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) Michael Huerta zapowiedzieli wszechstronny przegląd głównych systemów Boeingów 787 pod kątem ich niezawodności i bezpieczeństwa, ze specjalnym uwzględnieniem układu elektrycznego. Podkreślili jednak, że *Dreamlinery *są bezpieczne. - Nic nie wskazuje na to, że ten samolot nie jest bezpieczny. Celem planowanego przeglądu jest potwierdzenie słuszności dotychczasowych ustaleń na ten temat. Zespół ekspertów dokona przeglądu, by zapewnić, że wspomniane awarie się nie powtórzą - powiedział LaHood.
Podobne problemy techniczne pojawiają się z każdym samolotem w początkowym okresie jego komercyjnej eksploatacji – było tak m.in. z wprowadzonym na rynek w latach 90. Boeingiem 777. - Każdy nowy samolot komercyjny ma podobne problemy. Mamy całkowite zaufanie do 787 - podkreślił Ray Conner szef wydziału samolotów cywilnych Boeinga. Zaznaczył, że "kiedy tylko poradzono sobie z problemami w modelu 777, samolot ten spisywał się doskonale, zgodnie z projektem".
Dreamliner to najnowszy i najbardziej zaawansowany technologicznie samolot produkowany przez Boeinga, Jest zależny od elektroniki, która uczestniczy w niemal wszystkich procesach wykonywanych przez maszynę.Zbudowany głównie z materiałów kompozytowych jest pierwszym samolotem średniego rozmiaru, który może latać na dalekich trasach. Jego zasięg wynosi od 14,2 tys. km do 15,2 tys. km. Może przewieźć od 210 do 330 pasażerów. Rozpiętość skrzydeł B787 to 60 metrów, a długość maszyny wynosi 57 m.
pw/if