95‑lecie PLL LOT – jak zmieniała się siatka połączeń narodowego przewoźnika

Rok 2024 jest wyjątkowy dla Polskich Linii Lotniczych LOT. Nasz narodowy przewoźnik obchodzi swoje 95. urodziny, a my zaglądamy do kart historii, żeby zobaczyć, jak wyglądały początki polskiego lotnictwa cywilnego oraz jego rozwój. Przez ten czas przewoźnik przeszedł drogę od 15 tys. do 10 mln pasażerów rocznie.

 Fot: Kamil Wrzosek
Fot: Kamil Wrzosek
Źródło zdjęć: © materiały partnera

14.03.2024 09:45

Latanie nie bez przyczyny kojarzy nam się z wolnością. Dla jednych jest to wolność w rozumieniu bycia w przestworzach i grania na nosie prawom fizyki, a dla innych to po prostu możliwość szybkiego przemieszczenia się z jednego kraju do drugiego. Weźmy na przykład Chorwację – jeden z ulubionych wakacyjnych kierunków Polaków. Żeby dojechać samochodem z Okęcia na lotnisko w Splicie potrzeba prawie 13,5 godz. Samolotem LOT dotrzecie tam bezpośrednio w zaledwie 1 godz. 50 min. W tym roku Polskie Linie Lotnicze LOT świętują swoje 95. urodziny. Jak zmieniała się siatka połączeń polskiego przewoźnika? Jak wyglądały początki lotnictwa pasażerskiego w Polsce i jak sytuacja wygląda dzisiaj?

Dynamiczne początki

Obecnie Pole Mokotowskie kojarzy nam się z malowniczym parkiem, który pozwala odetchnąć od śródmiejskiego zgiełku. Jednak w maju 1910 r. powstało tam lotnisko i Warszawskie Towarzystwo Lotnicze Awiata, które założył książę Stanisław Lubomirski. Początkowo pełniło funkcję wojskową, ale po zakończeniu I wojny światowej zaczęło się tam rozwijać również lotnictwo cywilne.

1 stycznia 1929 roku rozpoczęły działalność "Linje Lotnicze LOT". Pierwszy rozkład został ogłoszony latem i obejmował połączenia z Warszawy do Gdańska, Poznania, Katowic, Lwowa i Wilna. Pod koniec tego samego roku PLL LOT przewiozły już 15 tys. pasażerów. W 1930 r. LOT stał się przewoźnikiem międzynarodowym i został oficjalnie przyjęty do Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych z kodem LO. W czerwcu zainaugurowano loty na linii Warszawa-Lwów-Czerniowce-Bukareszt.

Siatka połączeń, 1929 r.
Siatka połączeń, 1929 r.© materiały partnera

Najdłuższy szlak w Europie

W 1934 r. ruch pasażerski został przeniesiony z Pola Mokotowskiego na Okęcie. Jednocześnie łączna długość linii wzrosła z 2000 km w 1929 r. do 5000 km w 1934 r. Przewoźnik latał do 8 miast, a Warszawa stała się punktem centralnym dla wówczas najdłuższego szlaku powietrznego w Europie. Łączył on 6 krajów, a jednocześnie północ z południem naszego kontynentu. Jego długość wynosiła 2980 km. W 1937 r. uruchomiono linię z Helsinek przez Warszawę, Ateny do Lyddy w Palestynie. Trasa miała długość 4300 km i była najdłuższym lotniczym połączeniem południkowym w Europie.

Siatka połączeń, 1934 r.
Siatka połączeń, 1934 r.© materiały partnera

W 1935 roku rozpoczął się proces wieloetapowej modernizacji LOT-u oraz wymiany i unowocześnienia floty. Zapoczątkował go zakupy samolotów Douglas DC-2, dzięki którym możliwe stało się kolejne rozszerzenie siatki w kierunku Bliskiego Wschodu i przekroczenie tym samym granic kontynentu europejskiego. 4 październiku 1936 roku linię południową przedłużono z Salonik do Aten, włączając tym samym stolicę Grecji do sieci połączeń LOT-u.

Amerykański sen

W czerwcu 1938 r. samolot w barwach PLL LOT po raz pierwszy pokonał Atlantyk. Wacław Makowski wraz z pięcioosobową załogą udał się do Stanów Zjednoczonych po odbiór samolotu Lockheed L-14H "Super Electra". Z kalifornijskiego Burbank przeleciał nad Ameryką Środkową i Południową, Atlantykiem, Morzem Śródziemnym i Europą do Warszawy. Oczywiście nie obeszło się bez międzylądowań. Makowski pokonał 24 tys. km w 6 dni. Po powrocie ruszyły przygotowania do uruchomienia regularnej linii pomiędzy Polską a Ameryką Południową, gdzie przebywała duża polska diaspora. Miała ruszyć na początku lat 40-tych., ale plany zostały zburzone przez wybuch wojny. Kiedy po wojnie ruszyła odbudowa kraju, w 1945 r. w pierwszej kolejności uruchomiono linię okrężną Warszawa-Łódź-Kraków-Rzeszów-Lublin-Warszawa.

W czasach komunistycznych Polacy nie przestali marzyć o lataniu do Stanów Zjednoczonych i choć pierwsze plany są datowane na lata 60., to dopiero w 1972 ruszyły pierwsze loty za ocean. Prawdziwą rewolucją okazało się nabycie samolotów dalekodystansowych. Dzięki wspomnianym maszynom dalekiego zasięgu możliwe stało się także otwarcie innych połączeń międzykontynentalnych i dalekodystansowych. 14 września 1977 roku zainaugurowano loty na najdłuższej jak dotąd linii LOT-u − z Warszawy przez Dubaj i Bombaj do Bangkoku. Dzięki nim, już od ponad 50 lat LOT jest obecny w największych skupiskach Polonii w Ameryce Północnej – Chicago, Nowym Jorku i w Kanadzie. Dziś, posiadając flotę nowoczesnych Dreamlinerów połączenia do Japonii, Korei Południowej, czy Indii są w ofercie rozkładowej PLL LOT.

 LOT nowej ery

26 października 2003 r. nadszedł kolejny przełomowy moment dla PLL LOT, a było nim dołączenie do sojuszu Star Alliance. Został założony w 1997 r. i zrzesza największych przewoźników lotniczych z całego świata. Obecnie należy do niego 26 firm. W 2015 r. LOT był gospodarzem spotkania szefów linii lotniczych, które należą do Star Alliance. Rok później uruchomiono 17 nowych tras, w tym m.in. do Tokio. Później pojawiły się połączenia m.in. z Krakowa do Chicago, z Warszawy do Singapuru, a także z Rzeszowa do Nowego Jorku i Tel Awiwu. W 2018 r. PLL LOT został wyróżniony przez Global Traveler jako najlepsza linia lotnicza Europy Wschodniej, a w 2020 r. stał się trzecią linią w Europie, która uruchomiła bezpośrednie połączenie z Pekinem.  

W roku swoich 95. urodzin PLL LOT uruchamia kolejne przełomowe połączenia. Już 13 marca z Warszawy odleci pierwszy samolot do Taszkentu, który jest drugim po Astanie kierunkiem w Azji Centralnej. Taszkent to jedyna metropolia Uzbekistanu i najnowocześniejsze miasto Azji Środkowej. Malownicze położenie w otoczeniu rzeki i pasma górskiego Tienszan przyciąga coraz więcej turystów. To również doskonały punkt początkowy podróży np. do Samarkandy lub Buchary.

Kilka miesięcy później, 4 czerwca wystartuje pierwszy samolot do Rijadu. Arabia Saudyjska oferuje szereg ułatwień dla turystów z Unii Europejskiej. Mogą oni skorzystać z systemu wiz elektronicznych. Dzięki temu będzie można zobaczyć miasta wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO, obiekty starożytnej kultury, magiczne pustynie i liczące nawet 6 tys. lat oazy. Arabia Saudyjska łączy przeszłość z nowoczesnością, a do 2030 r. planuje gościć do 100 mln turystów. Bilety do Rijadu są już dostępne na stronie internetowej LOT, w LOT Contact Center, biurach LOT Travel oraz kanałach sprzedaży agencyjnej.

Dowiedz się więcej na www.lot.com

Wybrane dla Ciebie