95‑lecie PLL LOT – jak zmieniała się siatka połączeń narodowego przewoźnika
Rok 2024 jest wyjątkowy dla Polskich Linii Lotniczych LOT. Nasz narodowy przewoźnik obchodzi swoje 95. urodziny, a my zaglądamy do kart historii, żeby zobaczyć, jak wyglądały początki polskiego lotnictwa cywilnego oraz jego rozwój. Przez ten czas przewoźnik przeszedł drogę od 15 tys. do 10 mln pasażerów rocznie.
14.03.2024 09:45
Latanie nie bez przyczyny kojarzy nam się z wolnością. Dla jednych jest to wolność w rozumieniu bycia w przestworzach i grania na nosie prawom fizyki, a dla innych to po prostu możliwość szybkiego przemieszczenia się z jednego kraju do drugiego. Weźmy na przykład Chorwację – jeden z ulubionych wakacyjnych kierunków Polaków. Żeby dojechać samochodem z Okęcia na lotnisko w Splicie potrzeba prawie 13,5 godz. Samolotem LOT dotrzecie tam bezpośrednio w zaledwie 1 godz. 50 min. W tym roku Polskie Linie Lotnicze LOT świętują swoje 95. urodziny. Jak zmieniała się siatka połączeń polskiego przewoźnika? Jak wyglądały początki lotnictwa pasażerskiego w Polsce i jak sytuacja wygląda dzisiaj?
Dynamiczne początki
Obecnie Pole Mokotowskie kojarzy nam się z malowniczym parkiem, który pozwala odetchnąć od śródmiejskiego zgiełku. Jednak w maju 1910 r. powstało tam lotnisko i Warszawskie Towarzystwo Lotnicze Awiata, które założył książę Stanisław Lubomirski. Początkowo pełniło funkcję wojskową, ale po zakończeniu I wojny światowej zaczęło się tam rozwijać również lotnictwo cywilne.
1 stycznia 1929 roku rozpoczęły działalność "Linje Lotnicze LOT". Pierwszy rozkład został ogłoszony latem i obejmował połączenia z Warszawy do Gdańska, Poznania, Katowic, Lwowa i Wilna. Pod koniec tego samego roku PLL LOT przewiozły już 15 tys. pasażerów. W 1930 r. LOT stał się przewoźnikiem międzynarodowym i został oficjalnie przyjęty do Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych z kodem LO. W czerwcu zainaugurowano loty na linii Warszawa-Lwów-Czerniowce-Bukareszt.
Najdłuższy szlak w Europie
W 1934 r. ruch pasażerski został przeniesiony z Pola Mokotowskiego na Okęcie. Jednocześnie łączna długość linii wzrosła z 2000 km w 1929 r. do 5000 km w 1934 r. Przewoźnik latał do 8 miast, a Warszawa stała się punktem centralnym dla wówczas najdłuższego szlaku powietrznego w Europie. Łączył on 6 krajów, a jednocześnie północ z południem naszego kontynentu. Jego długość wynosiła 2980 km. W 1937 r. uruchomiono linię z Helsinek przez Warszawę, Ateny do Lyddy w Palestynie. Trasa miała długość 4300 km i była najdłuższym lotniczym połączeniem południkowym w Europie.
W 1935 roku rozpoczął się proces wieloetapowej modernizacji LOT-u oraz wymiany i unowocześnienia floty. Zapoczątkował go zakupy samolotów Douglas DC-2, dzięki którym możliwe stało się kolejne rozszerzenie siatki w kierunku Bliskiego Wschodu i przekroczenie tym samym granic kontynentu europejskiego. 4 październiku 1936 roku linię południową przedłużono z Salonik do Aten, włączając tym samym stolicę Grecji do sieci połączeń LOT-u.
Amerykański sen
W czerwcu 1938 r. samolot w barwach PLL LOT po raz pierwszy pokonał Atlantyk. Wacław Makowski wraz z pięcioosobową załogą udał się do Stanów Zjednoczonych po odbiór samolotu Lockheed L-14H "Super Electra". Z kalifornijskiego Burbank przeleciał nad Ameryką Środkową i Południową, Atlantykiem, Morzem Śródziemnym i Europą do Warszawy. Oczywiście nie obeszło się bez międzylądowań. Makowski pokonał 24 tys. km w 6 dni. Po powrocie ruszyły przygotowania do uruchomienia regularnej linii pomiędzy Polską a Ameryką Południową, gdzie przebywała duża polska diaspora. Miała ruszyć na początku lat 40-tych., ale plany zostały zburzone przez wybuch wojny. Kiedy po wojnie ruszyła odbudowa kraju, w 1945 r. w pierwszej kolejności uruchomiono linię okrężną Warszawa-Łódź-Kraków-Rzeszów-Lublin-Warszawa.
W czasach komunistycznych Polacy nie przestali marzyć o lataniu do Stanów Zjednoczonych i choć pierwsze plany są datowane na lata 60., to dopiero w 1972 ruszyły pierwsze loty za ocean. Prawdziwą rewolucją okazało się nabycie samolotów dalekodystansowych. Dzięki wspomnianym maszynom dalekiego zasięgu możliwe stało się także otwarcie innych połączeń międzykontynentalnych i dalekodystansowych. 14 września 1977 roku zainaugurowano loty na najdłuższej jak dotąd linii LOT-u − z Warszawy przez Dubaj i Bombaj do Bangkoku. Dzięki nim, już od ponad 50 lat LOT jest obecny w największych skupiskach Polonii w Ameryce Północnej – Chicago, Nowym Jorku i w Kanadzie. Dziś, posiadając flotę nowoczesnych Dreamlinerów połączenia do Japonii, Korei Południowej, czy Indii są w ofercie rozkładowej PLL LOT.
LOT nowej ery
26 października 2003 r. nadszedł kolejny przełomowy moment dla PLL LOT, a było nim dołączenie do sojuszu Star Alliance. Został założony w 1997 r. i zrzesza największych przewoźników lotniczych z całego świata. Obecnie należy do niego 26 firm. W 2015 r. LOT był gospodarzem spotkania szefów linii lotniczych, które należą do Star Alliance. Rok później uruchomiono 17 nowych tras, w tym m.in. do Tokio. Później pojawiły się połączenia m.in. z Krakowa do Chicago, z Warszawy do Singapuru, a także z Rzeszowa do Nowego Jorku i Tel Awiwu. W 2018 r. PLL LOT został wyróżniony przez Global Traveler jako najlepsza linia lotnicza Europy Wschodniej, a w 2020 r. stał się trzecią linią w Europie, która uruchomiła bezpośrednie połączenie z Pekinem.
W roku swoich 95. urodzin PLL LOT uruchamia kolejne przełomowe połączenia. Już 13 marca z Warszawy odleci pierwszy samolot do Taszkentu, który jest drugim po Astanie kierunkiem w Azji Centralnej. Taszkent to jedyna metropolia Uzbekistanu i najnowocześniejsze miasto Azji Środkowej. Malownicze położenie w otoczeniu rzeki i pasma górskiego Tienszan przyciąga coraz więcej turystów. To również doskonały punkt początkowy podróży np. do Samarkandy lub Buchary.
Kilka miesięcy później, 4 czerwca wystartuje pierwszy samolot do Rijadu. Arabia Saudyjska oferuje szereg ułatwień dla turystów z Unii Europejskiej. Mogą oni skorzystać z systemu wiz elektronicznych. Dzięki temu będzie można zobaczyć miasta wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO, obiekty starożytnej kultury, magiczne pustynie i liczące nawet 6 tys. lat oazy. Arabia Saudyjska łączy przeszłość z nowoczesnością, a do 2030 r. planuje gościć do 100 mln turystów. Bilety do Rijadu są już dostępne na stronie internetowej LOT, w LOT Contact Center, biurach LOT Travel oraz kanałach sprzedaży agencyjnej.
Dowiedz się więcej na www.lot.com