Trwa ładowanie...

Coraz większe turbulencje podczas lotów. Są niewykrywalne dla radarów

Zmiany klimatyczne zwiększają pojawianie się turbulencji podczas lotów. Według najnowszych badań, większy problem niż kiedykolwiek jest z turbulencjami niewykrywalnymi przez radary samolotów tzw. turbulencjami atmosferycznymi.

Turbulencje niewykrywalne dla radarów zaliczyły wzrost występowania o aż 55 proc. (fot: Adobe Stock)Turbulencje niewykrywalne dla radarów zaliczyły wzrost występowania o aż 55 proc. (fot: Adobe Stock)Źródło: Licencjodawca
d2i1wvo
d2i1wvo

Jak informuje czasopismo "Geophysical Research Letters", bezchmurna turbulencja stała się bardzo powszechna. Na typowej trasie lotu nad Północnym Atlantykiem. Badanie wykazało wzrost tego typu zdarzeń o 55 proc. między 1979, a 2020 rokiem. Choć głównie da się go zauważyć nad Stanami Zjednoczonymi i Północnym Atlantykiem, badanie wykazało również znaczący wzrost na popularnych trasach lotniczych nad Europą i Bliskim Wschodem.

Opinia ekspertów

- Po latach badań wskazujących, że zmiany klimatyczne zwiększą w przyszłości bezchmurną turbulencję, mamy teraz dowody sugerujące, że wzrost już się rozpoczął - powiedział Paul Williams, współautor badania i naukowiec atmosferyczny z Uniwersytetu w Reading.

- Turbulencja już teraz kosztuje amerykańskie linie lotnicze setki milionów dolarów rocznie z powodu opóźnień lotów i uszkodzeń samolotów. Każda dodatkowa minuta spędzona podczas turbulencji zwiększa te ryzyka - powiedział Williams.

d2i1wvo

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Grecka wyspa bez tłumów. "Ceny są bardzo przystępne"

Niestety, bezchmurna turbulencja jest szczególnie trudna do przewidzenia. Radar samolotu może ostrzec pilota o turbulencji podczas burzy. Jednak, ponieważ radar wykrywa krople wody w chmurach, jest on praktycznie nieczuły na turbulencję atmosferyczną, która powstaje, gdy na horyzoncie nie ma ani jednej chmury.

Jak powstaje turbulencja atmosferyczna

Tego rodzaju turbulencja powstaje z powodu różnic w prędkości wiatru na różnych wysokościach, nazywanych cienkimi skrętami wiatru. Zwiększają się one w szybkich pasach wiatru zwanych strumieniami powietrza. Te natomiast stają się coraz bardziej chaotyczne w miarę wzrostu emisji gazów cieplarnianych pochodzących z paliw kopalnych, które ogrzewają najniższą warstwę atmosfery zwaną troposferą - mówi Isabel Smith, meteorolog i doktorantka z Uniwersytetu w Reading, która nie brała udziału w opublikowanym w zeszłym tygodniu badaniu.

d2i1wvo

Badanie opiera się na danych atmosferycznych zebranych przez ostatnie cztery dekady, podczas gdy badania Smith oszacowują, jaką bezchmurną turbulencję można oczekiwać w przyszłości. W marcu opublikowała ona inną pracę, w której wykazała, że wraz z każdym stopniem Celsjusza globalnego ocieplenia można spodziewać się średniego wzrostu turbulencji atmosferycznej o 9-14 proc. w każdym sezonie.

Przewiduje się, że lata, które są ożywionym okresem podróży, zwykle charakteryzującym się mniejszą ilością turbulencji, będą miały większy wzrost niż zimy, które historycznie były sezonem o największych turbulencjach. Jednak do 2050 roku lata mogą być tak turbulencyjne, jak zimy w latach 50. XX wieku.

d2i1wvo

Źródło: theverge.com

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2i1wvo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2i1wvo