Trwa ładowanie...

Doczekali się. Najbardziej wyczekiwana "atrakcja" Trójmiasta i okolic wyjechała na ulice

Docelowo będzie ich ponad 4 tysiące. Są czerwone, lśniące i... bardzo ciężkie. Połowa już śmiga po ulicach ku uciesze amatorów ruchu na świeżym powietrzu. Czy drugi start roweru miejskiego w Trójmieście będzie sukcesem? jak na razie trwają testy i zdania na temat nowego systemu są podzielone.

Mieszkańcy Trójmiasta i okolic testują nowe rowery miejskie MevoMieszkańcy Trójmiasta i okolic testują nowe rowery miejskie MevoŹródło: Materiały prasowe, fot: gdansk.pl
d3ykyzk
d3ykyzk

Na ten moment czekało wielu mieszkańców Trójmiasta i okolic. Na ulice Gdańska, Sopotu, Gdyni oraz kilku innych gmin należących do Obszaru Metropolitalnego wyjechały wreszcie rowery Mevo. Jest to drugie podejście do uruchomienia miejskich pojazdów. Pierwsza próba zakończyła się zupełnym fiaskiem - firma, która była operatorem systemu uruchomionego w marcu 2019 r. ogłosiła upadłość i w efekcie w październiku Mevo 1.0 przestało działać.

Trzy lata przygotowań

Po trzech latach ponownych przygotowań w minionym tygodniu rozpoczęły się testy nowego systemu. Testy oznaczają, że do pierwszych dni października jazdy rowerami są darmowe i przewidziano je dla 80 tys. użytkowników. Aby wypożyczyć "maszynę", wystarczy ściągnąć aplikację i podpiąć do niej aktywną kartę płatniczą. Jak wyjaśniła Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, choć same testy są bezpłatne, to jednak pozostawienie pojazdu poza stacją wiąże się z kosztem 10 zł - stąd konieczność podpinania karty.

Do użytku mieszkańców i turystów oddanych zostało 1,6 tys. rowerów elektrycznych oraz 500 rowerów tradycyjnych - bez wspomagania.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Drogo i ciasno, ale chętnych nie brakuje. Tak wygląda hotel kapsułowy na lotnisku w Warszawie

Ludzie korzystają nieprawidłowo

Choć testy trwają dopiero do kilku dni, w Trójmieście i ościennych gminach aż roi się od przypadków nieprawidłowego korzystania z miejskich rowerów. Jeżdżenie w dwie osoby na jednym urządzeniu, wożenie dzieci na ramie lub w koszyku przeznaczonym na bagaż - to tylko niektóre przypadki obserwowane na ulicach i niejednokrotnie fotografowane przez operatora systemu rowerów.

d3ykyzk

Osoby "złapane na gorącym uczynku" lub sfotografowane muszą się liczyć z faktem, że ich konta zostaną zablokowane - na razie na miesiąc.

Pierwsze oceny

Mieszkańcy korzystający z rowerów zachęceni do oceniania Mevo, chętnie dzielą się w mediach społecznościowych swoimi spostrzeżeniami na temat nowego systemu.

Testy rowerów prowadzone są nie tylko w Trójmieście, ale także w 13 innych gminach Pomorza Materiały prasowe
Testy rowerów prowadzone są nie tylko w Trójmieście, ale także w 13 innych gminach PomorzaŹródło: Materiały prasowe, fot: gdansk.pl

"Z plusów: bardzo łatwa w obsłudze aplikacja(..) bardzo łatwo zlokalizować dostępny rower, łatwo rozpocząć i zakończyć wynajem. Łatwa regulacja siodełka w dużym zakresie. Praktyczny kosz na bagaż i uchwyt telefonu z ładowarką - ocenia Bartek Maćkowiak. - "Z minusów: największy to automatyczny dobór przełożeń poza całkowitą kontrolą użytkownika. Czasem pod górkę opór pedałów jest tak duży, że ledwo da się jechać, a użytkownik nie ma możliwości zresetowania wspomagania i odwrotnie - podczas jazdy z górki i na płaskim, kiedy można by spokojnie wycisnąć więcej prędkości, opór jest bardzo słaby i nie można jechać szybciej(...) Kiedy przełożenie ustawione jest wysoko, ruszenie z miejsca tym czołgiem, jest na prawdę bardzo trudne. Waga - bardzo ciężki, wprowadzenie na krawężnik jest trudne, nie ma mowy o swobodnym przestawianiu roweru z miejsca na miejsce".

d3ykyzk

Osoby testujące rowery mogą zgłaszać wszelkie uwagi na adres e-mail: kontakt@rowermevo.pl.

Gdzie będzie działać Mevo?

System Mevo docelowo działać będzie na terenie Gdańska, Gdyni, Sopotu, Żukowa, Redy, Pruszcza Gdańskiego, Tczewa, Sierakowic, Rumi, Somonina, Stężycy, Kartuz, Pucka, Władysławowa, Kolbud i Kosakowa. Do dyspozycji mieszkańców docelowo będzie: 3 tys. 100 rowerów elektrycznych oraz tysiąc rowerów klasycznych.

Ile to będzie kosztować?

Gdy zakończą się testy, a system tuszy pełna parą, miesięczny abonament będzie kosztować 29,99 zł (jest w nim 120 minut jazdy na rowerze zwykłym lub godzina jazdy rowerem elektrycznym dziennie). Roczny abonament to koszt 259 zł.

d3ykyzk

Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu, będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej: 15 gr za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym lub 30 gr za minutę na rowerze elektrycznym.

Będzie można też korzystać z rowerów w taryfie 48-godz. za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d3ykyzk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ykyzk