Gustaw Eiffel. Znane i nieznane dzieła geniusza

Gustaw Eiffel. Znane i nieznane dzieła geniusza
Źródło zdjęć: © Gurgen Bakhshetsyan / Shutterstock.com

- Wznoszę dla Paryża, dla Francji, dla świata tę oto wieżę ze stali. Będzie to najwyższa wieża na świecie - mówił inżynier Gustaw Eiffel, inżynier, konstruktor mostów, architekt i budowniczy. Miał rację. To, co stworzył, stało się symbolem Paryża, Francji i najbardziej rozpoznawalną budowlą na całym globie, choć wielkością wieżę przegoniło już wiele budowli.

- Wznoszę dla Paryża, dla Francji, dla świata tę oto wieżę ze stali. Będzie to najwyższa wieża na świecie - mówił inżynier Gustaw Eiffel, inżynier, konstruktor mostów, architekt i budowniczy. Miał rację. To, co stworzył, stało się symbolem Paryża, Francji i najbardziej rozpoznawalną budowlą na całym globie, choć wielkością wieżę przegoniło już wiele budowli.

Wieżę, którą nazwano od nazwiska projektanta, zaprojektowano z okazji wystawy światowej, zorganizowanej w 100. rocznicę Rewolucji Francuskiej *z 1789 roku. Pomysł był odważny, interesujący i spektakularny. Ponad 200 robotników składało konstrukcję z 18 tys. metalowych elementów. Architektoniczny geniusz Eiffla nie od razu został doceniony, a oryginalna budowla podzieliła *Francję na dwa obozy. Pisarze, kompozytorzy i ludzie teatru przestrzegali twórców przeciwko ośmieszaniu Paryża. Ponadto, mieszkańcy miasta obawiali się, że monstrualny kolos szybko runie, pochłaniając wiele ofiar. W założeniu konstrukcja miała cieszyć Paryżan i przybyłych do miasta turystów tylko przez 20 lat. Nie rozebrano jej jednak, przez co dziś jest jedną z najbardziej znanych i najczęściej odwiedzanych budowli świata. Jednak wieża w Paryżu to nie jedyne dzieło pracowni Eiffla. Budowle zaprojektowane przez jego firmę rozsiane są po całym świecie. Gdzie znajdziemy kolejne?

ml

1 / 7

Konstrukcje Gustawa Eiffela - Statua Wolności, Nowy Jork

Obraz
© caamalf / Shutterstock.com

Mało kto wie, iż dzięki konstrukcji słynnego inżyniera możliwe było zbudowanie Statui Wolności w Nowym Jorku, daru narodu francuskiego dla Stanów Zjednoczonych w stulecie uchwalenia Deklaracji Niepodległości. Statua powstała we Francji. W 1884 r. w Paryżu została przekazana ambasadorowi amerykańskiemu, po czym całość rozebrano na części i przewieziono statkiem do Nowego Jorku. Zaangażowanie Eiffla było kluczowe, aby pomysł zrealizowano technicznie. To on zaprojektował konstrukcję podtrzymującą miedzianą powłokę ważącą kilkadziesiąt ton. W Paryżu stoją dwie kopie słynnego pomnika.

2 / 7

Konstrukcje Gustawa Eiffela - most Maria Pia, Porto

Obraz
© Lukiyanova Natalia / frenta - Shutterstock.com

Jednym ze znaków rozpoznawczych Porto, drugiego co do wielkości miasta w Portugalii, jest żelazny most kolejowy zaprojektowany w pracowni _ Eiffel Constructions Metalliques _. Nazwano go Maria Pia, na cześć ówczesnej królowej. Most nad rzeką Duero w Porto zbudowano w 1877 r. Dzięki niemu, za pomocą linii kolejowej, po raz pierwszy połączono oba brzegi rzeki. Most był użytkowany do 1991 r. Obecnie pełni rolę pamiątki historycznej i symbolu miasta. Ciekawostką jest fakt, iż Gustaw Eiffel ze względu na wiele zamówień, które dostał od portugalskiego rządu, mieszkał przez dwa lata w Portugalii. Wynajmował dom w Barcelinhos.

3 / 7

Konstrukcje Gustawa Eiffela - Dworzec Zachodni, Budapeszt

Obraz
© bellena / Shutterstock.com

Jeden z trzech głównych dworców kolejowych w Budapeszcie *jest jednym z najbardziej imponujących dworców w mieście. Został wybudowany według projektu francuskiej kompanii *Eiffla. Konstrukcję z elementami szkła i metalu oddano do użytku 28 października 1877 r. W owym czasie był najnowocześniejszym dworcem kolejowym w Europie i piątym co do wielkości dworcem na świecie, o długości 145 m i szerokości 25 m.

4 / 7

Konstrukcje Gustawa Eiffela - wiadukt Garabit, Ruynes-en-Margeride

Obraz
© PHB.cz (Richard Semik) / Shutterstock.com

Żelazny wiadukt kolejowy przerzucony nad doliną Garabit i rzeką Truyere, *niedaleko miejscowości *Ruynes-en-Margeride, jest bliźniaczo podobny do mostu w Porto. Zbudowany w latach 1880-84 przez Eiffela wg jego własnego projektu ma 565 metrów długości. Kiedy otwierano wiadukt Garabit, był najwyższym tego typu mostem w świecie. W konstrukcji wykorzystano nowy system budowy opatentowany przez Eiffla, zastosowany później w konstrukcji wieży w Paryżu.

5 / 7

Konstrukcje Gustawa Eiffela - most na rzece Lima, Viana do Castelo

Obraz
© Lemtal Sergei / Shutterstock.com

Wśród konstrukcji Eiffla, które można podziwiać do dziś, jest most na rzece Lima, w mieście położonym na północy Portugalii - Viana do Castelo. Ponte Eiffel (czyli Most Eiffla) połączył oba brzegi rzeki Limy. Ma dwa poziomy - na dolnym znalazło się torowisko, na górnym jezdnia. W konstrukcji widać nawiązania do Wieży Eiffla, co z daleka robi niesamowite wrażenie.

6 / 7

Konstrukcje Gustawa Eiffela - obserwatorium astronomiczne w Nicei

Obraz
© Dacoucou / Wikipedia.org (CC BY-SA 4.0)

Na szczycie Mount Gros w Nicei stoi obserwatorium astronomiczne, które powstało jako prywatna budowla na życzenie bankiera Raphaela Bischoffsheima. Głównym architektem otwartego w 1887 r. budynku był Charles Garnier, natomiast Gustave Eiffel zaprojektował przyciągającą wzrok, dużych rozmiarów kopułę, której średnica ma 24 m i waży 100 ton. Gdy powstawała, określano ją jako cud dokładności matematycznych obliczeń.

7 / 7

Eurotunel pod kanałem La Manche

Obraz
© Billy69150 / Wikipedia.org (CC BY-SA 4.0)

Genialny inżynier pamiętamy jest przede wszystkim ze względu na swoje projekty architektoniczne ze stali i żelaza. Mało kto pamięta, że tego pasjonata nauki pochłonęła aerodynamika. W ostatnich latach życia stał się pionierem wielu odkryć w tej dziedzinie. Jeszcze wcześniej, jako pierwszy, zasugerował wykopanie tunelu pod kanałem La Manche, łączącym brzeg francuski z Folkestone. Polityczne zawirowania sprawiły jednak, że projekt upadł. Tunel powstał 100 lat później.

ml

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (1)