Gustaw Eiffel. Znane i nieznane dzieła geniusza
- Wznoszę dla Paryża, dla Francji, dla świata tę oto wieżę ze stali. Będzie to najwyższa wieża na świecie - mówił inżynier Gustaw Eiffel, inżynier, konstruktor mostów, architekt i budowniczy. Miał rację. To, co stworzył, stało się symbolem Paryża, Francji i najbardziej rozpoznawalną budowlą na całym globie, choć wielkością wieżę przegoniło już wiele budowli.
- Wznoszę dla Paryża, dla Francji, dla świata tę oto wieżę ze stali. Będzie to najwyższa wieża na świecie - mówił inżynier Gustaw Eiffel, inżynier, konstruktor mostów, architekt i budowniczy. Miał rację. To, co stworzył, stało się symbolem Paryża, Francji i najbardziej rozpoznawalną budowlą na całym globie, choć wielkością wieżę przegoniło już wiele budowli.
Wieżę, którą nazwano od nazwiska projektanta, zaprojektowano z okazji wystawy światowej, zorganizowanej w 100. rocznicę Rewolucji Francuskiej *z 1789 roku. Pomysł był odważny, interesujący i spektakularny. Ponad 200 robotników składało konstrukcję z 18 tys. metalowych elementów. Architektoniczny geniusz Eiffla nie od razu został doceniony, a oryginalna budowla podzieliła *Francję na dwa obozy. Pisarze, kompozytorzy i ludzie teatru przestrzegali twórców przeciwko ośmieszaniu Paryża. Ponadto, mieszkańcy miasta obawiali się, że monstrualny kolos szybko runie, pochłaniając wiele ofiar. W założeniu konstrukcja miała cieszyć Paryżan i przybyłych do miasta turystów tylko przez 20 lat. Nie rozebrano jej jednak, przez co dziś jest jedną z najbardziej znanych i najczęściej odwiedzanych budowli świata. Jednak wieża w Paryżu to nie jedyne dzieło pracowni Eiffla. Budowle zaprojektowane przez jego firmę rozsiane są po całym świecie. Gdzie znajdziemy kolejne?
ml
Konstrukcje Gustawa Eiffela - Statua Wolności, Nowy Jork
Mało kto wie, iż dzięki konstrukcji słynnego inżyniera możliwe było zbudowanie Statui Wolności w Nowym Jorku, daru narodu francuskiego dla Stanów Zjednoczonych w stulecie uchwalenia Deklaracji Niepodległości. Statua powstała we Francji. W 1884 r. w Paryżu została przekazana ambasadorowi amerykańskiemu, po czym całość rozebrano na części i przewieziono statkiem do Nowego Jorku. Zaangażowanie Eiffla było kluczowe, aby pomysł zrealizowano technicznie. To on zaprojektował konstrukcję podtrzymującą miedzianą powłokę ważącą kilkadziesiąt ton. W Paryżu stoją dwie kopie słynnego pomnika.
Konstrukcje Gustawa Eiffela - most Maria Pia, Porto
Jednym ze znaków rozpoznawczych Porto, drugiego co do wielkości miasta w Portugalii, jest żelazny most kolejowy zaprojektowany w pracowni _ Eiffel Constructions Metalliques _. Nazwano go Maria Pia, na cześć ówczesnej królowej. Most nad rzeką Duero w Porto zbudowano w 1877 r. Dzięki niemu, za pomocą linii kolejowej, po raz pierwszy połączono oba brzegi rzeki. Most był użytkowany do 1991 r. Obecnie pełni rolę pamiątki historycznej i symbolu miasta. Ciekawostką jest fakt, iż Gustaw Eiffel ze względu na wiele zamówień, które dostał od portugalskiego rządu, mieszkał przez dwa lata w Portugalii. Wynajmował dom w Barcelinhos.
Konstrukcje Gustawa Eiffela - Dworzec Zachodni, Budapeszt
Jeden z trzech głównych dworców kolejowych w Budapeszcie *jest jednym z najbardziej imponujących dworców w mieście. Został wybudowany według projektu francuskiej kompanii *Eiffla. Konstrukcję z elementami szkła i metalu oddano do użytku 28 października 1877 r. W owym czasie był najnowocześniejszym dworcem kolejowym w Europie i piątym co do wielkości dworcem na świecie, o długości 145 m i szerokości 25 m.
Konstrukcje Gustawa Eiffela - wiadukt Garabit, Ruynes-en-Margeride
Żelazny wiadukt kolejowy przerzucony nad doliną Garabit i rzeką Truyere, *niedaleko miejscowości *Ruynes-en-Margeride, jest bliźniaczo podobny do mostu w Porto. Zbudowany w latach 1880-84 przez Eiffela wg jego własnego projektu ma 565 metrów długości. Kiedy otwierano wiadukt Garabit, był najwyższym tego typu mostem w świecie. W konstrukcji wykorzystano nowy system budowy opatentowany przez Eiffla, zastosowany później w konstrukcji wieży w Paryżu.
Konstrukcje Gustawa Eiffela - most na rzece Lima, Viana do Castelo
Wśród konstrukcji Eiffla, które można podziwiać do dziś, jest most na rzece Lima, w mieście położonym na północy Portugalii - Viana do Castelo. Ponte Eiffel (czyli Most Eiffla) połączył oba brzegi rzeki Limy. Ma dwa poziomy - na dolnym znalazło się torowisko, na górnym jezdnia. W konstrukcji widać nawiązania do Wieży Eiffla, co z daleka robi niesamowite wrażenie.
Konstrukcje Gustawa Eiffela - obserwatorium astronomiczne w Nicei
Na szczycie Mount Gros w Nicei stoi obserwatorium astronomiczne, które powstało jako prywatna budowla na życzenie bankiera Raphaela Bischoffsheima. Głównym architektem otwartego w 1887 r. budynku był Charles Garnier, natomiast Gustave Eiffel zaprojektował przyciągającą wzrok, dużych rozmiarów kopułę, której średnica ma 24 m i waży 100 ton. Gdy powstawała, określano ją jako cud dokładności matematycznych obliczeń.
Eurotunel pod kanałem La Manche
Genialny inżynier pamiętamy jest przede wszystkim ze względu na swoje projekty architektoniczne ze stali i żelaza. Mało kto pamięta, że tego pasjonata nauki pochłonęła aerodynamika. W ostatnich latach życia stał się pionierem wielu odkryć w tej dziedzinie. Jeszcze wcześniej, jako pierwszy, zasugerował wykopanie tunelu pod kanałem La Manche, łączącym brzeg francuski z Folkestone. Polityczne zawirowania sprawiły jednak, że projekt upadł. Tunel powstał 100 lat później.
ml