MiastaJak będą wyglądały polskie lotniska?

Jak będą wyglądały polskie lotniska?

Lotnisko to często pierwsze miejsce, jakie widzą turyści przybywający do danego kraju. Wybierając lotnisko kierują się głównie odległością portu od docelowego miejsca podróży. Niestety część z naszych lotnisk daleko odbiega od światowych standardów. Na szczęście ma się to zmienić niebawem. Zobacz jak będą wyglądały rodzime lotniska już za dwa, trzy lata.

Jak będą wyglądały polskie lotniska?

1 / 19

Jak będą wyglądały polskie lotniska?

Obraz
© Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Lotnisko to często pierwsze miejsce, jakie widzą turyści przybywający do danego kraju. Niestety część z naszych portów lotniczych daleko odbiega od światowych standardów. Na szczęście ma się to zmienić niebawem. Zobacz jak będą wyglądały rodzime lotniska już za dwa, trzy lata.

Na zdjęciu: wizualizacja portu lotniczego w Gdańsku

2 / 19

Port Lotniczy Poznań-Ławica

Obraz
© Studio ADS

Specjalnie dla nich przygotowano salon Business Executive Lounge (rezerwacja). Dla gości specjalnych przeznaczony jest salon VIP (rezerwacja), w którym istnieje możliwość zorganizowania szkoleń i konferencji.

3 / 19

Port Lotniczy Poznań-Ławica

Obraz
© Studio ADS

Modernizacja lotniska w Poznaniu przypadająca na lata 2008 - 2012 zakłada zwiększenie liczby połączeń krajowych i zagranicznych, a co za tym idzie - obsługę większej liczby samolotów i pasażerów, jak również przystosowanie infrastruktury lotniska do wymogów UEFA na rozgrywki mistrzostw Europy w roku 2012.

4 / 19

Port Lotniczy Szczecin Goleniów im. NSZZ Solidarność

Obraz
© Port Lotniczy Szczecin Goleniów im. NSZZ Solidarność

Przebudowa szczecińskiego lotniska warta jest około 100 mln złotych. Budowa nowego terminala będzie trwała 36 miesięcy. Klamka o rozpoczęciu budowy zapadła 31 maja 2010 roku. W planach jest między innymi remont drogi startowej, modernizacja dróg kołowania oraz rozbudowa płyt postojowych dla samolotów.
Po zakończeniu wszystkich prac do dyspozycji podróżnych zostanie oddane lotnisko na wysokim, europejskim poziomie. Jak czytamy na stronie portu lotniczego będzie swoim standardem przewyższało wiele sąsiednich lotnisk niemieckich.

5 / 19

Port Lotniczy Szczecin Goleniów im. NSZZ Solidarność

Obraz
© Port Lotniczy Szczecin Goleniów im. NSZZ Solidarność

Podczas krótkiej konferencji prasowej Prezes Zarządu Maciej Jarmusz powiedział:
- Lotnisko Szczecin-Goleniów istnieje już od 55 lat, a cywilny Port Lotniczy w dniu 27 maja obchodził swoją 33 rocznicę działalności. To wszystko pozwoli nam zaspokoić nasze lotniskowe potrzeby inwestycyjne na kolejne 10-15 lat - dodał Jarmusz.

6 / 19

Port Lotniczy Łódź

Obraz
© Port Lotniczy Łódź

Nowoczesny terminal pasażerski będzie posiadał 4 główne kondygnacje użytkowe: piwnicę, parter, antresolę nad parterem z pomieszczeniami socjalnymi, piętro o powierzchni ponad 6500 metrów kwadratowych przeznaczonych na gastronomię, handel, usługi, pomieszczenia biur podróży, linii lotniczych i administracyjne. Przewidziana jest także kondygnacja techniczna oraz wieża dyżurnych portu o wysokości 22 metrów.

7 / 19

Port Lotniczy Łódź

Obraz
© Port Lotniczy Łódź

Elewacja zewnętrzna budynku będzie wykonana ze szkła i aluminium. Całkowita powierzchnia budynku wyniesie 26 tys. m kw., jego łączna kubatura będzie miała 126 tys. m. sześc.

Nowy terminal będzie w stanie obsłużyć ok. 2 mln pasażerów rocznie. Jednocześnie będzie można w nim odprawiać pasażerów z czterech do sześciu samolotów typu Boeing 737. W godzinach szczytu jednocześnie będzie można odprawić 1300 pasażerów.

Budowa nowego terminala pasażerskiego jest możliwa dzięki unijnej dotacji.

8 / 19

Lotnisko Chopina

Obraz
© Lotnisko Chopina

W 2012 roku po zakończeniu Mistrzostw Europy Euro 2012 rozpoczną się prace służące integracji starej i nowej części terminala. Po modernizacji obydwie z nich będą wyglądać dokładnie tak samo – wykończone szarym granitem i szklaną elewacją. Dlatego już dziś cały budynek nosi nazwę Terminal A wskazującą, że wkrótce będzie to jedna całość.

9 / 19

Lotnisko Chopina

Obraz
© Lotnisko Chopina

W tym samym czasie na całym terminalu dostępny będzie bezprzewodowy Internet z możliwością drukowania dokumentów w sieci WiFiLAN. Obecnie pasażerowie mogą korzystać na lotnisku z Internetu dostarczanego przez operatorów sieci telefonii komórkowej.

10 / 19

Lotnisko Chopina

Obraz
© Lotnisko Chopina

Do końca 2012 roku, naprzeciwko nowej części terminala, powstanie nowy pięciogwiazdkowy hotel.

Hotel będzie oferował będzie pełen zakres usług noclegowych, biznesowych, gastronomicznych i bankietowo-konferencyjnych o najwyższym standardzie. W hotelu zaplanowano ok. 220 pokoi, w których nocleg znajdzie ponad 400 gości. Planowana powierzchnia to ok. 16 tys. m kw., kubatura obiektu - 84 000 metrów sześciennych.

_ Dziękujemy wszystkim portom lotniczym za pomoc w realizacji materiału. _

_ pw/if/sc _

11 / 19

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Obraz
© Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

W Gdańsku prężnie budowany jest nowy terminal pasażerski T2. Inwestycja powstaje na zachód od już istniejącego terminalu T1 równolegle w stosunku do budowanej drogi kołowania dla samolotów, budowanej przedterminalowej płyty postoju samolotów oraz istniejącej drogi startowej.

12 / 19

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Obraz
© Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Dzięki prowadzonej rozbudowie lotniska zwiększy się jego przepustowość o 100 proc.! Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy obsługuje obecnie blisko 2,5 miliona pasażerów rocznie, a po zakończeniu budowy będzie mógł przyjąć rocznie aż 5 milionów podróżujących. Nowy terminal pasażerski będzie posiadał trzy kondygnacje nadziemne oraz jedną podziemną. Budynek ten zostanie wykonany jako hala mieszcząca dwie strefy funkcjonalne - tzn. związane z płytą lotniska (airside) – sortownię bagażu i poczekalnie, jak również strefy związane ze stroną miejską (landside) – hale odpraw biletowo-bagażowych (odlotów), biura linii lotniczych, gastronomię oraz usługi.

13 / 19

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Obraz
© Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Prace budowlane na terenie lotniska prowadzone są pełną parą, dzięki temu już w drugiej połowie 2012 roku nie tylko mieszkańcy Pomorza, ale także wszyscy ci, którzy planują odwiedzić Trójmiasto będą mogli korzystać z nowego terminala.

14 / 19

Port Lotniczy Wrocław

Obraz
© Port Lotniczy Wrocław

Wrocław już za rok otworzy nowy terminal lotniczy, który będzie służył kibicom, przylatującym na mecze piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. Będziemy przegotowani do „piłkarskiego święta” kilka miesięcy wcześniej. Nowy, cztery razy większy terminal pasażerski będzie miał 40 tys. m kw. powierzchni. Będzie w stanie obsłużyć rocznie 3,5 mln pasażerów – czyli dwa razy więcej, niż obecnie odlatuje lub przylatuje do Wrocławia.

15 / 19

Port Lotniczy Wrocław

Obraz
© Port Lotniczy Wrocław

W nowym terminalu na pasażerów czekać będzie cztery razy większa część komercyjna, o powierzchni ok. 4 tys. mkw. ze sklepami, restauracjami i barami. Atrakcją będzie podniebna kawiarnia. Z wysokości dziewięciu i pół metra będzie można w niej obserwować startujące i kołujące maszyny. Widok na samoloty podjeżdżające pod terminal będzie też miała restauracja na parterze budynku.

16 / 19

Port Lotniczy Wrocław

Obraz
© Port Lotniczy Wrocław

Na pasażerów, a podczas piłkarskich mistrzostw także na kibiców, czekać będzie ponad 2 tys. miejsc parkingowych na lotnisku. - Ponieważ funkcjonować będzie parking przy starym terminalu, skomunikowany z nowym obiektem, będziemy mogli zaoferować tam bardzo atrakcyjne cenowo parkowanie długoterminowe – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.

17 / 19

Port Lotniczy Wrocław

Obraz
© Port Lotniczy Wrocław

Po modernizacji i rozbudowie płaszczyzn lotniskowych oraz inwestycjach realizowanych we Wrocławiu przez Polska Agencję Żeglugi Powietrznej w nowoczesne urządzenia nawigacyjne, istotnie zwiększą się możliwości operacyjne Portu Lotniczego Wrocław. – Wrocławskie lotnisko będzie mogło obsłużyć 36 operacji lotniczych na godzinę, czyli mówiąc obrazowo, co półtorej minuty możliwy będzie start lub lądowanie samolotu – oblicza Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. Teraz w porcie wykonuje się ok. 12-14 operacji na godzinę. Możliwości operacyjne wzrosną więc trzykrotnie.

18 / 19

Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka

Obraz
© Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka

Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka jest najdalej wysuniętym na południowy-wschód lotniskiem komunikacyjnym Polski. Nowy gmach terminala będzie jednym z najnowocześniejszych w kraju. - Chcemy go wyposażyć w najnowsze i najbardziej efektywne rozwiązania technologiczne, aby zapewnić maksimum komfortu i bezpieczeństwa dla stale rosnącej liczby naszych pasażerów - podkreśla Stanisław Nowak. Gmach terminala będzie kosztować 78,5 miliona złotych netto, a 50 proc. dofinansowania będzie pochodzić z programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Kolejne 22 miliony złotych wydane zostaną na wyposażenie terminala w niezbędny sprzęt i urządzenia. 76 proc. tej kwoty spółka pozyska z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO).

19 / 19

Port Lotniczy Poznań-Ławica

Obraz
© Studio ADS

Poznańskie lotnisko dysponuje nowoczesnym terminalem pasażerskim o powierzchni 14 tys. m kw., i przepustowości określanej na 1,2 - 1,5 mln pasażerów rocznie. Nowy terminal posiada najwyższy standard kategorii "A" wg ICAO dla głównych pomieszczeń obsługi pasażera. W terminalu znajduje się 16 stanowisk check-in oraz 5 stanowisk odprawy pokładowej. W halach odlotów znajdują się sklepy wolnocłowe. Poznańskie lotnisko oprócz ruchu turystycznego, obsługuje znaczącą ilość pasażerów podróżujących w klasie biznes.

Komentarze (0)