Trwa ładowanie...
d1l7sob
05-06-2007 14:51

Jak promować Polskę, jej kulturę, historię i krajobraz?

Co zrobić żeby turyści lepiej poznali nasz kraj bez konieczności przemierzania bezkresnych korytarzy kolejnego Muzeum Narodowego, bez przymusu podążania za przewodnikiem, który tylko wskaże palcem na ulotce informacyjnej nazwę kolejnego zabytku, obrazu czy rzeźby.

d1l7sob
d1l7sob
(fot. Kostrzewa PR)
Źródło: (fot. Kostrzewa PR)

Jak pokazać Polskę, jej kulturę, historię? Przyjaznym wątkiem postrzegania Polski przez zagranicznych gości jest turystyka biznesowa. Co zrobić żeby lepiej poznali nasz kraj bez konieczności przemierzania bezkresnych korytarzy kolejnego Muzeum Narodowego, bez przymusu podążania za przewodnikiem, który tylko wskaże palcem na ulotce informacyjnej nazwę kolejnego zabytku, obrazu czy rzeźby. Okazuje się, że jest to możliwe. Potrzebny jest tylko dobry pomysł.

Taką właśnie inicjatywą wykazała się firma Incentive Cocept Poland - odpowiedzialna za część integracyjną VI konferencji European SITE Networking and Educational Programme ESNEP 2007 Warsaw, która odbyła się w dniach 5-8 maja 2007.

Celem konferencji była promocja naszego kraju, w szczególności Warszawy i Mazowsza. W wydarzeniu tym uczestniczyło 205 gości z zagranicy i 75 gości z Polski. Według szacunków, w oparciu o wyniki z poprzednich lat, organizacja takiego przedsięwzięcia w Polsce przynieść może w przyszłości wzrost przyjazdów aż do 40 % w tej dziedzinie.

d1l7sob

Uczestnicy konferencji ze strony polskiej, przedstawiciele polskiej branży turystycznej reprezentujący rynek incentive travel mieli okazję do nawiązania kontaktów i promocji międzynarodowych elit opiniotwórczych.

W czasie konferencji goście zapoznali się zarówno z tradycyjną polską gościnnością jak i z nowoczesnym obliczem Polski, różnorodną ofertą kulturalną oraz bogatą infrastrukturą turystyczną. Starannie opracowany scenariusz programu Incentives konferencji stopniowo wprowadzał zagranicznych gości w możliwości oferty polskiego rynku. Rozpoczęto prezentacją połączenia tradycji z nowoczesnością, czyli wielkomiejskiej kultury warszawskiej: pokaz mody młodych polskich projektantów oraz koncert Anity Lipnickiej i Johna Portera. Drugi etap programu zachwycił uczestników bogactwem oferty zarówno sportowej jak i kulturalnej, przy jednoczesnym podtrzymaniu charakteru świetnej zabawy w nieformalnym stylu. Uwieńczeniem i końcowym akcentem wraz z prezentacją wysublimowanej sztuki polskiej była uroczysta Gala w Auli Politechniki Warszawskiej, uświetniona wspaniałym występem Waldemara Malickiego oraz Art Collor Ballet.

Do zadań ICP (www.incentive-concept.pl), firmy specjalizującej się w organizowaniu spotkań i konferencji firmowych, wyjazdów motywacyjnych, imprez integracyjnych i wydarzeń specjalnych tzw. \'special events\', należała organizacja „Warsaw events”. Głównym założeniem scenariusza wizyty uczestników konferencji ESNEP, opracowanego przez Incentive Concept Poland, było pokazanie stolicy Polski jako miasta - kolebki polskiej kultury, poprzez zaproponowanie ciekawego i kreatywnego sposobu jej poznawania. Wszyscy uczestnicy konferencji zostali podzieleni na pięć grup tematycznych. Każdą z nich nazwano nazwiskiem osoby będącej w jakich sposób ważną i znaczącą dla polskiej kultury i historii. Były to kolejno - Kieślowski, Sobieski, Chopin, Canaletto i Bierut. Dla każdego z zespołów przewidziano inne atrakcje. Zadaniem grupy Kieślowski było nakręcenie krótkiego filmu. We wnętrzach EXPO uczestnicy znaleźli się na prawdziwym planie filmowym. Podzieleni zostali na trzy grupy – trzy kolory. Każda grupa, pod okiem
doświadczonych filmowców miała za zadanie nakręcić krótką scenkę. Do dyspozycji byli wizażyści i kostiumolodzy, operatorzy i reżyserzy.

Do swojego zadania uczestnicy podeszli bardzo profesjonalnie. Najpierw dowiedzieli się na czym polega konstruowanie scenariusza filmowego. Nauczyli się, że najważniejszą jego częścią jest tak zwany treatment, w którym zawiera się opis historii, opisanie problematyki całej fabuły. Dla wielu, zaskoczeniem była z pewnością informacja, że w scenariuszu filmowym dialogi, prawie zawsze, powstają... jako ostatnie. Po dawce takiej teoretycznej wiedzy przyszedł czas na skonfrontowanie zdobytej wiedzy z rzeczywistością.

d1l7sob

Uczestnicy mogli na własne oczy zobaczyć fragment prawdziwego, zrealizowanego scenariusza filmowego. Po zapoznaniu się z tajnikami słowa pisanego, przyszedł czas na przeniesienie się w rzeczywistość planu filmowego. Uczestnicy mogli dowiedzieć się czegoś o oświetleniu, które, jak się okazało, ma olbrzymie znaczenie w kręceniu filmów - nie tylko udaje dzień i noc, ale również tworzy specyficzny nastrój, wywołuje emocje u widza. Po zdobyciu wiedzy na temat scenariuszy i oświetlenia, przystąpiono do wykładu z podstaw reżyserii, materii, która chyba wielu najbardziej kojarzy się z Krzysztofem Kieślowskim – jednym z najsłynniejszych polskich reżyserów i scenopisarzy uhonorowanych Oscarem, znanym z cyklu filmów “Trzy kolory” I “Dekalog”.

(fot. Kostrzewa PR)
Źródło: (fot. Kostrzewa PR)

Podczas tej części zajęć, można było zdobyć podstawowe umiejętności obsługi profesjonalnej kamery filmowej oraz nauczyć się metod i technik kręcenia stosowanych przez reżyserów. Kolejna część to wykład na temat rodzajów ujęć. Po jego zakończeniu uczestnicy bez problemu potrafili odróżnić rodzaje ujęć długich i zbliżeń. W końcu przyszedł czas by przełożyć wiedzę teoretyczną w praktyczną. Grupa Kieślowski dostała szansę nakręcenie własnego filmu. Zapewne po tych zajęciach i zdobyciu tej, jakże niezwykłej, tajemnej wiedzy, uczestnicy, oglądając jakikolwiek film będą umieli spojrzeć na niego okiem prawdziwego profesjonalisty.

d1l7sob

Druga grupa nazwana została imieniem polskiego króla Jana III Sobieskiego, który zasłużył się nie tylko dla kraju, jako znakomity władca, ale również dla Europy, jako ten, który rozgromił armię turecka pod Wiedniem, uniemożliwiając jej inwazję na stolicę europejskiego mocarstwa. Goście zaproszeni zostali do malowniczej, reprezentacyjnej posiadłości króla w Wilanowie pod Warszawą. Tam, w odrestaurowanych wnętrzach, w otoczeniu autentycznych przedmiotów z epoki wysłuchali historii polskiego króla i jego wielkiej miłości do królowej Marysieńki. Dodatkową atrakcją byli aktorzy, którzy powitali gości w jednej z sal pałacu - mieli na sobie stroje będące kopiami strojów noszonych przez polska szlachtę w XVI wieku. Instruktorzy tańca wyprowadzili cały korowód poprzez ogród różany (Francuski) do ogrodu Angielskiego. Możliwość przyjrzenia się z bliska kunsztownym szatom nie była jedyną atrakcją. W zachwyt zagranicznych gości wprawił starodawny, tradycyjny taniec - menuet.

Nie trzeba ich było namawiać do wzięcia udziału w lekcji, która za zadanie miała nauczyć podstawowych kroków tańca dworskiego. Nie okazało się to trudne i już po chwili wszyscy razem mogli go wspólnie zatańczyć. Ta część wycieczki wprawiła zebranych w prawdziwy zachwyt. Bardzo długo podziwiali piękno ogrodów, utrzymanych według ówczesnej mody. Do zebranych dołączyli kolejni aktorzy, tym razem przebrani w stroje wojowników z epoki, co oczywiście spotkało się z wielkim zainteresowaniem męskiej części wycieczki. Ostatnim punktem wprawy zaplanowanej dla grupy Sobieski był podział na mniejsze grupy i zabawa w typowe dla XVI - wiecznej polskiej szlachty gry i zabawy.

Grupa trzecia nazwana została imieniem człowieka, który jest jednym z najlepiej rozpoznawanych Polaków na świecie - Fryderyka Chopina. Uważany jest za najwybitniejszego polskiego kompozytora, a także za wybitnego pianistę i czołowego przedstawiciela muzyki okresu romantyzmu na świecie. U źródeł jego twórczości leży wielka wrażliwość oraz umiejętność czerpania wzorców wprost z polskiej muzyki ludowej.

d1l7sob

Możliwość zapoznania się z historią jego życia i przede wszystkim z twórczością w jego ojczystym kraju była dla zagranicznych gości niezwykle pasjonująca. Grupa odwiedziła Narodowy Instytut Fryderyka Chopina przy Placu Piłsudskiego w Warszawie. Tam wysłuchali wykładu na temat życia i twórczości kompozytora, z którego wynieśli wiele ciekawych i nieznanych im dotąd informacji. Odwiedzili też Muzeum imienia kompozytora, gdzie mogli zobaczyć liczne pamiątki. Kolejną atrakcją przewidzianą dla gości był oczywiście koncert w brawurowym wykonaniu dwóch studentów Akademii Muzycznej. Na koniec, odbył się specjalny pokaz poloneza i krótka instrukcja jak tańczyć polski narodowy taniec. Pokaz był o tyle ważny, że to właśnie polonez był ukochanym tańcem Chopina i to właśnie do poloneza uwielbiał pisać muzykę. Widzowie nie siedzieli biernie. Zaproszono ich do nauki Poloneza, co nie okazało się takie trudne.

Na zakończenie każdy chętny mógł zrobić sobie zdjęcie w tradycyjnym, stylizowanym na czasy Chopina, stroju noszonym w Polsce w okresie romantyzmu, Najbardziej „rozrywkową” grupą była grupa nazwana nazwiskiem komunistycznego prezydenta – Bolesława Bieruta. Jej uczestników nie czekało zwiedzanie muzeów ani wykłady. Ich zadaniem było zapoznanie się z Warszawą w sposób bardziej empiryczny - z miastem wciąż pełnym socjalistycznych reliktów i wspomnień z przeszłości. Była to swoista podróż do przeszłości - uczestnicy mogli poczuć na własnej skórze jak to było żyć w epoce socrealizmu. Całą grupę podzielono na mniejsze zespoły. Każdy z nich otrzymał specjalny zestaw, w skład którego wchodziły: specjalna książeczka zawierające listę pytań, GPS, linijkę, ołówek i gumkę do ścierania, mapę Warszawy, mapkę zawierającą rozpiskę dotyczącą komunikacji publicznej, bilety na miejskie środki transportu oraz specjalną, zamknięta kopertę, którą uczestnicy mogli otworzyć tylko w kryzysowej sytuacji.

Każdy z zespołów miał za zadanie, w przeciągu trzech godzin, odwiedzić pięć obowiązkowych punktów i w miarę możliwości jak najwięcej punktów dodatkowych. Cała zabawa miała zakończyć się o 18.30 w ustalonym miejscu. Gracze musieli ściśle przestrzegać godziny zakończenia, bo nawet chwila spóźnienia kosztowała całą drużynę utratę wcześniej zdobytych punktów. Każdy zespół sam decydował o kolejności odwiedzanych miejsc. Odpowiednia strategia i umiejętność poruszania się po Warszawie tylko za pomocą komunikacji miejskiej gwarantowała zdobycie większej niż rywale ilości punktów. Pierwszym obowiązkowym miejscem, które musiała odwiedzić każda grupa był Pałac Kultury i Nauki. Zagraniczni goście mogli zapoznać się z historią tego najwyższego budynku w Polsce. Oprócz faktów czysto historycznych, dowiedzieli się też wielu anegdot na jego temat.

d1l7sob

Wśród pytań na jakie musieli odpowiedzieć w związku z tym miejscem były między innymi pytania dotyczące sąsiadującego z Pałacem Placu Defilad i rzeźb działaczy komunistycznych umieszczonych przed budynkiem. Drugim obowiązkowym punktem miasta był Plac Konstytucji. Otwarty w 1952 przez Bolesława Bieruta, niezmieniony od tego czasu. Wśród pytań, na które musieli odpowiedzieć gracze było pytanie dotyczące Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej i pytanie dotyczące dokładnej daty otwarcia placu. Data ta została umieszczona na pamiątkowej tablicy wmurowanej gdzieś w obrębie Placu. Zadaniem graczy było jej odnalezienie.

Niezwykłą atrakcją była z pewnością dla zagranicznych gości wizyta w jednym z nielicznych już barów mlecznych (w „Złotej Kurce” zachowały się takie relikty jak aluminiowe sztućce, obrus z ceraty i menu napisane na ściennej tablicy). Tutaj nie trzeba było wykazać się wiedzą historyczną. Zadaniem było wymyślenie jadłospisu, złożonego z trzech dań, którego cena nie mogła przekroczyć 8 złotych. Kolejnym obowiązkowym miejscem, które należało odwiedzić był dawny budynek KC, obecnie siedziba giełdy. Na końcu gracze odwiedzili dumę ówczesnej, socjalistycznej stolicy czyli trasę W-Z. Oczywiście znalazło się pytanie o rozszyfrowanie nazwy W-Z.

Gdy grupa odwiedziła pięć obowiązkowych miejsc i pozostał jej wolny czas, można było walczyć o dodatkowe punkty, odwiedzając dodatkowe miejsca, między innymi Kolumnę Zygmunta na Starówce, dom handlowy Smyk.

d1l7sob

Ostatnia grupa uczestników konferencji ESNEP, dla której Incentive Concept Poland przygotował atrakcje, była grupą najbardziej artystyczną. Nazwaną ją nazwiskiem znanego włoskiego malarza Bernarda Belotta, znanego bardziej jako Canaletto - malarza, który przybył do Polski w XVIII wieku na zaproszenie króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. To właśnie dzięki jego obrazom wiemy jak wyglądała ówczesna Warszawa.

Oprócz typowych zajęć i atrakcji związanych z zaznajomieniem się z polską kulturą, sztuką czy krajobrazem, ICP zdecydowało się na wprowadzenie do planu zajęć dla tej grupy rozwiązań jakie daje zastosowanie programu \'Give instead of take\'. Ta grupa postanowiła pomóc warszawskiemu Domowi Małego Dziecka nr 16.

Podążając za tą ideą uczestnicy konferencji upiększali wnętrze budynku, malowali ściany, sprzęty i plac zabaw w ogrodzie, sadzili rośliny na terenie posesji.

Zanim odwiedzający przystąpili do pracy, skupili się również na innym bardzo ważnym aspekcie jaki niesie ze sobą idea \'Daj zamiast brać\'. Dzieciom dano czas na zapoznanie się ze sobą, wspólną zabawę i nawiązanie przyjaźni. Każda z pociech otrzymała prezent.

Uczestnicy byli bardzo wzruszeni czułością i wdzięcznością jaką obdarzyły ich dzieci. Olbrzymim pozytywnym zaskoczeniem był fakt, że bariera językowa nie była w stanie przeszkodzić w dobrej zabawie. Dopełnieniem wsparcia charytatywnego była zbiórka pieniędzy. Podczas uroczystej kolacji kończącej VI konferencję European SITE Networking and Educational Programme ESNEP 2007 Warsaw w budynku Politechniki Warszawskiej zebrano wśród uczestników 7200 zł. Symboliczny czek został następnego dnia przekazany dyrektor Domu Małego Dziecka. Zebrana kwota zostanie przeznaczona na zakup sprzętów niezbędnych dla małych wychowanków.

Z pewnością program integracyjny zaproponowany uczestnikom VI konferencji European SITE Networking and Educational Programme ESNEP 2007 Warsaw na długo pozostanie w pamięci uczestników. Bardzo wielu z nich, tych którzy odwiedzili Polskę po raz pierwszy, była pod wielkim wrażeniem naszego kraju. Wszyscy gratulowali organizatorowi doskonałych pomysłów i wyśmienitej organizacji. Goście podkreślali dbałość jaką wykazała się Incentive Concept Poland dopracowując każdy szczegół programu. Wszyscy, bez wyjątku zachwyceni byli tym, że umożliwiono im w oryginalny sposób poznać naszą kulturę i historię. Wśród wielu gości dało się słyszeć głosy, że to na pewno nie ostatnia wizyta w naszym kraju, że już planują kolejne.

To spotkanie uznać można za przełomowe w tego typu imprezach. Wyznaczyło ono nowe trendy w sektorze imprez motywacyjno-integracyjnych. Zagraniczni goście oprócz standardowych zajęć, jak wykłady, panele dyskusyjne, mieli okazję doświadczyć czegoś, czego do tej pory jeszcze im nie zaproponowano - poczuć wyjątkowy klimat kraju do którego przyjechali. Na szczególną uwagę zasługuje pomysł przedstawiania Polski przez pryzmat znanych Polaków. Anonimowe eksponaty w muzeum nie przemawiają przecież tak, jak zapoznanie się z konkretnymi osobowościami i ich dokonaniami. Właśnie wielcy polscy twórcy są kapitałem, który powinniśmy lepiej wykorzystywać w promocji naszego kraju. Dobrze, że ICP o tym pomyślało.

_ Źródło: Kostrzewa PR _

d1l7sob
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1l7sob