Trwa ładowanie...

Jeden z największych mostów łukowych w Europie. Polacy pomagają w jego renowacji

Holenderski Van Brienenoordbrug to największy podwójny most łukowy w Europie i jednocześnie jeden z najbardziej ruchliwych odcinków drogowych w tym kraju. Polski zespół ma swój wkład w renowację tego obiektu, która przedłuży jego żywotność o 100 lat.

Most Van BrienenoordbrugMost Van BrienenoordbrugŹródło: Materiały prasowe.
d2qyvmp
d2qyvmp

Stale rosnący ruch i obciążenie ciężarówek sprawiają, że ok. 200 holenderskich mostów zbudowanych w latach 1950-60 może doznać szkód z powodu zmęczenia materiałów. Od ponad dekady w kraju trwa program renowacji, który ma zapewnić dalsze bezpieczeństwo eksploatacji konstrukcji. Most Van Brienenoord jest ostatnim i najbardziej złożonym z odnawianych obiektów. Jego renowacja rozpocznie się latem 2025 r.

Polacy pomagają w projekcie renowacji Van Brienenoord

Polski zespół międzynarodowej firmy doradczej Arup przygotował modele 3D, które pomogą skrócić zakłócenia ruchu w trakcie prac. Były niezbędne podczas projektowania i przeprowadzania analiz wykonalności. Dzięki renowacji żywotność mostu ma zostać przedłużona o 100 lat i zgodnie z zasadami gospodarki cyrkularnej wykorzystana zostanie część starej konstrukcji.

Zgodnie z zatwierdzonymi planami, część w kierunku wschodnim zostanie całkowicie usunięta i zastąpiona odnowionym mostem zachodnim. W międzyczasie poza terenem budowy będzie trwało opracowywanie nowego fragmentu, który zostanie zainstalowany w miejscu zachodniego łuku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Halo Polacy". Mieszka z dala od ojczyzny. Tęskni tylko za jednym

W trakcie renowacji specjaliści ocenią stan 3000 ton stali tworzących konstrukcję mostu i oszacują ile części będzie można ponownie wykorzystać do odbudowy. Dzięki temu obiekt stanie się jednym z pierwszych przykładów zrównoważonego podejścia do projektowania podczas renowacji kluczowej infrastruktury transportowej.

d2qyvmp

Co ciekawe, tego typu remonty trwają zazwyczaj półtora roku. Ze względu na ogromne znaczenie mostu, inżynierowie Arup opracowali harmonogram działań, który zorganizowaniem i precyzją dorównuje operacjom wojskowym. Planowy czas zamknięcia udało się ograniczyć do zaledwie sześciu tygodni.

- Tak duża redukcja czasu zamknięcia mostu wymagała dużej dokładności i wzięcia pod uwagę trudnych do oszacowania zmiennych. Arup musiał przeprowadzić szczegółowe analizy i sporządzić obszerną dokumentację. Kluczowe w tym działaniu były modele 3D obiektu przygotowane przy współpracy polskiego zespołu. Dzięki nim możliwa była bardzo dokładna ocena konstrukcji i zaplanowanie tak krótkiego przebiegu prac - mówi Łukasz Hetmański z Arup, członek polskiego zespołu tworzącego projekt mostu Van Brienenoordbrug.

Van Brienenoord Adobe Stock
Van BrienenoordŹródło: Adobe Stock, fot: "Corstiaan Elzelingen, van"

Most Van Brienenoordbrug

Podwójny most Van Brienenoordbrug nad Nową Mozą w Rotterdamie powstał w 1965 r. Mierzy 1320 m długości, co czyni go jednym z najdłuższych w Europie podwójnych mostów łukowych. W północnej części obiektu znajduje się ruchoma sekcja, która może być otwierana dla statków.

Codziennie porusza się nim ok. 230 tys. pojazdów, a rocznie przepływa pod nim 120 tys. statków.

d2qyvmp

Co ciekawe, miniatura mostu znajduje się w parku miniatur Madurodam w Hadze.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2qyvmp
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2qyvmp