Kolej Transsyberyjska - najdłuższa kolej na świecie

Podróż Koleją Transsyberyjską, najdłuższą na świecie trasą kolejową, jest marzeniem wielu obieżyświatów. Wokół niej narosło wiele mitów i ciekawych opowieści, a sporo osób, które wróciły z wyprawy, porównuje ją do przygody życia. Poznajcie jedną z największych atrakcji Rosji, która prowadzi przez mało znane i rozległe krainy azjatyckiej części tego kraju.

Obraz
Źródło zdjęć: © Wirtualna Polska

/ 7Kolej Transsyberyjska

Obraz
© Wirtualna Polska

Kolej Transsyberyjska przebiega przez 8 stref czasowych, a jej całkowita długość wynosi prawie 9300 km. Jej główny szlak prowadzi z Moskwy *do *Władywostoku przez m.in. takie miasta jak Niżny Nowogród, Krasnojarsk i Irkuck. Pomysłodawcą jej budowy był Aleksander III, który w 1886 r. głośno mówił o potrzebie stworzenia _ Wielkiej Syberyjskiej Drogi _. Miała ułatwić komunikację pomiędzy oddalonymi od siebie o tysiące kilometrów miastami oraz przyspieszyć rozwój gospodarczy. Rok później wyruszyły trzy ekspedycje badawcze do wyznaczenia przebiegu trasy, a kilka lat później zaczęto prace nad pierwszym odcinkiem prowadzącym z Władywostoku do Czelabińska.

wg/udm

/ 7Kolej Transsyberyjska

Obraz
© Simon Pielow / Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Car Mikołaj II *31 maja 1891 r. położył we *Władywostoku kamień węgielny pod budowę największej na świecie inwestycji. Tworzenie całej sieci linii kolejowych prowadzących przez rozległe tereny Rosji oszacowano na 15 lat, ostatecznie trwało dekadę dłużej i skończyło się 5 października 1916 r. Rok później powołano Komitet Kolei Transsyberyjskiej. Miał on za zadanie koordynowanie prac, rozwijanie relacji handlowych oraz stworzenie planu zagospodarowania i skolonizowania Syberii. Z racji tego, że była ona bogata w złoża mineralne, terenami tymi coraz bardziej interesowały się Chiny. Dlatego też robiono wszystko, aby komisja pracowała jak najsprawniej, a ówczesne władze Rosji postanowiły wybudować kolej z własnych środków finansowych, bez pomocy obcego, w tym chińskiego, kapitału. Szacowano, iż koszt inwestycji powinien zmieścić się w kwocie trzystu pięćdziesięciu milionów rubli. Sfinansować je miano z nadwyżek carskiego budżetu.

/ 7Kolej Transsyberyjska

Obraz
© Simon Pielow / Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Budowę podzielono na trzy etapy i zatrudniono ok. 90 tys. osób. Stacje stawiane miały być nie rzadziej niż co ok. 500 km, aby jednotorową linią przejechać mogły co najmniej trzy pary pociągów na dobę. Jeden z najtrudniejszych odcinków prowadził z Portu Bajkał do stacji Babuszkin. Pracownicy mieszkali w drewnianych barakach wzdłuż nowo tworzonej linii. W ten sposób powstawały niewielkie obozowiska, które z czasem przekształcały się we wioski, które w późniejszych latach zaczęły przekształcać się w wioski, by kilkadziesiąt lat później stać się miasteczkami. Do pracy angażowano fachowców, a także skazanych i zesłańców. Tylko tych pochodzenia polskiego szacuje się na kilkanaście tysięcy. Ci ostatni często byli zmuszani do pracy niewolniczej i wielu z nich umierało ze skrajnego wyczerpania. Przyczyną zgonów były również często wybuchające epidemie i brak dostępu do lekarstw. Nie jest znana dokładna liczba ofiar, jednak szacuje się ją na ok. 3 tysiące.

/ 7Kolej Transsyberyjska

Obraz
© Simon Pielow / Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Pomimo wielkości i staranności przedsięwzięcia budowy kolei transsyberyjskiej, zdarzały się wypadki do których przyczyniły się szybkie tempo pracy, niska jakość materiałów i źle wykonane konstrukcje. W początkowych latach kursowania pociągów katastrofy kolejowe były stosunkowo częste. Później zaczęto wzmacniać wały, wymieniać podkłady i zastępować drewniane mosty na mniejszych rzekach mostami stalowymi. Dziś trasa jest w całości zelektryfikowana i bezpieczna, a większość składów odnowiona. Około 30 proc. całego eksportu Rosji korzysta z tej linii.

/ 7Kolej Transsyberyjska

Obraz
© Robert Danieluk / Wikipedia.org (CC BY-SA 3.0)

Istnieją cztery główne szlaki kolejowe. Główny z nich to to linia transsyberyjska, która prowadzi z Moskwy do Władywostoku. 9288 kilometrów to długość połączenia kolejowego między tymi miastami. Podróż ze stolicy Rosji na Daleki Wschód zaczyna się na moskiewskim Dworcu Jarosławskim. Drugi szlak to linia transmandżurska, która pokrywa się z linią transsyberyjską do miejscowości Tatarskaja (300 km na wschód od Jeziora Bajkał). Od tego punktu linia kieruje się na południowy wschód w kierunku Chin i kończy swój bieg w Pekinie. Trzecia trasa to linia transmongolska. Biegnie tą samą magistralą co transsyberyjska do Ułan Ude na wschodnim wybrzeżu Bajkału. Później kieruje się w stronę Ułan Bator, by również zakończyć swój bieg w stolicy Chin. Czwartym szlakiem jest Kolej Bajkalsko-Amurska lub Bajkalsko-Amurska Magistrala. Linia ma długość 4234 km i biegnie przez kilkaset kilometrów na północ od linii transsyberyjskiej i równolegle do niej. Została wybudowana jako
alternatywa dla głównej trasy z powodów strategicznych, szczególnie ze względu na bliskość granicy z Państwem Środka.

/ 7Kolej Transsyberyjska

Obraz
© Vynogradova / Shutterstock.com

Zanim wyruszysz w drogę najdłuższą koleją na świecie, niezwykle ważne jest odpowiednie przygotowanie do podróży. Najlepiej zaplanować ją na wiosnę, lato i wczesną jesień. Bardzo ważne jest zabezpieczenie medyczne, ponieważ możemy być narażeni na zatrucia pokarmowe czy oparzenia. W dużych miastach Rosji, Chin i Mongolii jest możliwość wypłacania pieniędzy z bankomatów czy dokonywania płatności kartą, radzi się jednak zaopatrzyć w gotówkę. Najpopularniejsze waluty to dolar amerykański i euro. Do wyboru są 3 rodzaje pociągów, które różnią się czasem przejazdu, standardem i ceną. Za przejazd bezprzedziałowym, pośpiesznym pociągiem 3. klasą z Moskwy do Władywostoku zapłacimy od 1000 do 1300 zł. W cenę wliczona jest pościel oraz wrzątek. Podróż drugą klasą jest o ok. tysiąc złotych droższa, a standard jest podobny do przedziałów 4-osobowych w polskich liniach kolejowych. W przypadku najdroższego pociągu - _ Golden Eagle _, podróż "Złotym Orłem" kosztuje w zależności od wybranej opcji do 75 tys.
złotych. Bilety można nabyć na stronie rosyjskich kolei lub u pośredników. Ich sprzedaż rozpoczyna się 45 dni przed planowanym odjazdem.

/ 7Kolej Transsyberyjska

Obraz
© Christopher Meder / Shutterstock.com

Postoje na poszczególnych stacjach trwają od kilku do kilkudziesięciu minut. Praktycznie zawsze jest szansa, aby po drodze uzupełnić zapasy jedzenia. Warto pamiętać, że ceny takich produktów są wyższe, a jakość nie zawsze najlepsza. Bez względu na klasę pociągu, jest w nich czysto i bezpiecznie. Porządku pilnują _ prowadnice _, czyli konduktorzy. Na każdy wagon przypadają dwie takie osoby i pełnią całodobowe dyżury. Do ich obowiązków, poza sprawdzaniem biletów i paszportów, należy także sprzątanie, wydawanie czystej pościeli i pilnowanie porządku. Niewątpliwym atutem wyjazdu jest poznanie wielu ciekawych ludzi (podróż trwa od 14 do 23 dni) i wspaniałe krajobrazy za oknem.

wg/udm

Wybrane dla Ciebie
Symbol Krakowa bliski ruiny. Brak funduszy na ratunek
Symbol Krakowa bliski ruiny. Brak funduszy na ratunek
Gang okradał turystów. Największa w historii afera lotniskowa na Kanarach
Gang okradał turystów. Największa w historii afera lotniskowa na Kanarach
Nowa odsłona wielkiego widowiska w Gizie. Turyści z Polski w gronie wybranych
Nowa odsłona wielkiego widowiska w Gizie. Turyści z Polski w gronie wybranych
Kiedyś wysypisko śmieci. Dziś największy ogród na Bliskim Wschodzie
Kiedyś wysypisko śmieci. Dziś największy ogród na Bliskim Wschodzie
Zaczyna pracę, gdy większość z nas śpi. "Młodzi wolą iść do innej roboty"
Zaczyna pracę, gdy większość z nas śpi. "Młodzi wolą iść do innej roboty"
Zeszli pod wodę, by badać wrak, wyłowili misia. "Sprawa jest poważna"
Zeszli pod wodę, by badać wrak, wyłowili misia. "Sprawa jest poważna"
Trik stewardes na ból ucha w samolocie. Natychmiastowa ulga
Trik stewardes na ból ucha w samolocie. Natychmiastowa ulga
Aż takich tłumów się nie spodziewali. "Ludzi jest niewyobrażalna masa"
Aż takich tłumów się nie spodziewali. "Ludzi jest niewyobrażalna masa"
Pokazali zdjęcie z polskiego lasu. Fenomen przyrodniczy
Pokazali zdjęcie z polskiego lasu. Fenomen przyrodniczy
Na początku są marzenia. Po drugiej stronie trzy największe lęki przed podróżą
Na początku są marzenia. Po drugiej stronie trzy największe lęki przed podróżą
Coraz mniej bezpłatnych parkingów na Podhalu. "Mamy do czynienia z patologią"
Coraz mniej bezpłatnych parkingów na Podhalu. "Mamy do czynienia z patologią"
Okradali auta z wypożyczalni. W końcu wpadli
Okradali auta z wypożyczalni. W końcu wpadli