Koniec koszmaru turystów w Świnoujściu. Zmiany od 30 czerwca
Na uruchomienie tej inwestycji turyści czekali od lat. Dzięki niej znacznie łatwiej będzie dotrzeć z wyspy Wolin na wyspę Uznam na zachodnim krańcu naszego kraju. Uroczyste otwarcie tunelu pod rzeką Świną zaplanowane jest na piątek, 30 czerwca. Jest szansa, że dzięki nowej przeprawie pod rzeką znikną gigantyczne korki, w których musieli dotychczas stać turyści.
Obecnie jest tak, że pomiędzy wyspami Wolin i Uznam kursują promy na dwóch przeprawach. Pierwsza z nich to Świnoujście Warszów, gdzie pływają promy Bielik i stąd potocznie nazywana jest ona przeprawą Bielik. Przeprawa ta w godz. od 4 do 22 przeznaczona jest tylko dla mieszkańców, czyli wjeżdżają tam jedynie samochody z rejestracjami ZSW lub specjalnymi identyfikatorami. Dopiero po 22 mogą przeprawiać się turyści.
Druga przeprawa Karsibór, określana też jako Centrum, przyjmuje wszystkie pozostałe pojazdy spoza Świnoujścia. Efektem takiego podziału są gigantyczne korki, które tworzą się - zwłaszcza wieczorami - przed przeprawą Centrum.
- Odpoczywałem z rodziną w Międzyzdrojach przez kilka dni podczas długiego weekendu majowego - relacjonuje Robert Osiak z Gdańska. - Któregoś dnia postanowiliśmy wybrać się samochodem do niemieckiego miasteczka Ahlbeck, które znajduje się na wyspie Uznam. Droga na Uznam przebiegła bezproblemowo. Przepłynęliśmy promem na drugą stronę Świny, nie kosztowało to nas nic i trwało zaledwie kilkanaście minut.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sztuka podróżowania - DS7
Gorzej było z powrotem
- Około godz. 19 ustawiliśmy się w kolejce na prom powrotny - opowiada Robert. - Po godzinie oczekiwania atmosfera pomiędzy samochodami była już niemal piknikowa. Wszyscy wyszli z pojazdów, niektórzy rozłożyli kocyki na poboczu, dzieci bawiły się tym, co było pod ręką. Każdy wyjął co tam miał do jedzenia i picia. Kolejka poruszała się bardzo wolno. Nagle zaczęło się do nas zbliżać wielkie stado dzików z młodymi. Podobno, przyzwyczajone do takich sytuacji, wiedzą, że mogą liczyć na łatwy łup. Wszyscy w popłochu pochowali się w samochodach. Ostatecznie na prom wjechaliśmy po godz. 21 - dodaje.
Trwa ładowanie wpisu: facebook
Miejscowi mówią, że zdarzają się takie dni, kiedy pod wieczór czeka się w kolejce nawet cztery godziny. Niektórzy przedłużają pobyt "po lewej stronie" Świny do godz. 22, żeby móc skorzystać z promu dla mieszkańców.
Wyczekiwane rozwiązanie problemu
Nowa droga jest więc bardzo wyczekiwaną inwestycją - zarówno przez miejscowych, jak i przyjezdnych. Połączy wyspy Wolin oraz Uznam. Tym, którzy nie do końca wiedzą, gdzie się kończy jedna z nich a zaczyna druga, wyjaśniamy, że przez wyspę Uznam przebiega granica polsko-niemiecka. Tam też znajduje się znajduje się administracyjno-usługowa część Świnoujścia wraz z turystyczną i uzdrowiskową dzielnicą nadmorską. Z kolei na wyspie Wolin zlokalizowane są popularne miejscowości turystyczne, takie jak Międzyzdroje, Biała Góra czy Grodno. Tam też znajduje się Woliński Park Narodowy.
Wielka uroczystość i zwiedzanie tunelu
Jak podaje Urząd Miasta Świnoujście, "uroczystość otwarcia inwestycji pn. Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu - budowa tunelu pod Świną, odbędzie się w piątek 30 czerwca o godz. 12.00 w tunelu po stronie wyspy Wolin" .
Po części oficjalnej, około godz. 14, prezydent Świnoujścia udostępni tunel do zwiedzania. Zaplanowany został zorganizowany bieg przez tunel oraz przejazd rowerzystów. Następnie, zainteresowanych zwiedzaniem mieszkańców i ich gości przewozić będą pojazdy turystyczne. Dla ruchu samochodowego tunel pod Świną ma zostać udostępniony w godzinach wieczornych.
Wiele osób zastanawia się, czy przeprawy promowe, które są pewną atrakcją turystyczną, nadal będą działały tak, jak dotychczas.
- Po uruchomieniu tunelu zostanie zlikwidowana jedna z przepraw - wyjaśnia nam Jarosław Jaz, rzecznik prezydenta Świnoujścia. - Mowa o tzw. dużej przeprawie Karsibór, nazywanej też przeprawą Centrum.
Kilka liczb związanych z tunelem
Droga między wyspami Wolin i Uznam ma długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m, co można porównać z wielkością gdańskiego tunelu pod Martwą Wisłą (1377 m) czy tunelu w ciągu Wisłostrady (899 - 930 m - w zależności od kierunku trasy).
Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak.
Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu, wierząc, że zakończy to problemy komunikacyjne mieszkańców miasta i turystów.
Źródło: tunel-swinoujscie.pl