Trwa ładowanie...

Lot się opóźnił a bagaż zagubił? Sprawdź, co powinieneś zrobić

Lot się opóźnia, walizka przylatuje uszkodzona, w tej sytuacji możesz cierpliwie czekać na działania linii lotniczej lub wziąć sprawy w swoje ręce. podpowiadamy, co robić, gdy linia lotnicza zawodzi.

Lot się opóźnił a bagaż zagubił? Sprawdź, co powinieneś zrobićŹródło: Shutterstock.com
d4jyuy1
d4jyuy1

W podróży samolotami może wydarzyć się wiele nieprzewidzianych sytuacji. Jako pasażerowie często nie wiemy, co wtedy zrobić, ale z pomocą przychodzą instytucje unijne. Oto siedem porad stworzonych przez Europejskie Centrum Konsumenckie, które na pewno przydadzą Wam się w drodze.

1. Wylot opóźnia się o więcej niż 2 godziny?
Jeżeli lecisz na krótkim dystansie (do 1500 km, np. z Warszawy do Londynu) możesz poprosić linię lotniczą o voucher na posiłek i napój. Jeżeli odmówi, zachowaj rachunki i wyślij ich kopię przewoźnikowi z prośbą o zwrot. W przypadku dłuższych dystansów "prawo do opieki” przysługuje Ci po trzech lub czterech godzinach.

2. Lot opóźnia się ponad 5 godzin?
Wtedy często cała podróż traci sens. Jeśli masz dość czekania, możesz z niej zrezygnować albo zażądać darmowego lotu powrotnego do miejsca rozpoczęcia podróży.

3. Samolot nie odlatuje, a zbliża się noc?
Jeżeli lot zostanie przeniesiony na następny dzień, przewoźnik powinien wydać Ci voucher na nocleg, zagwarantować przejazd do hotelu i z powrotem a także wyżywienie.

d4jyuy1

Pasażerowie, których lot opóźnił się o więcej niż 3 godziny lub został odwołany mogą ubiegać się o odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 euro. Rekompensata ta nie przysługuje, gdy lot został przesunięty z powodu nadzwyczajnych okoliczności, np. złej pogody czy destabilizacji politycznej. Pod tym linkiem możesz sprawdzić wysokość rekompensaty, jaka Ci przysługuje.

4. Zabrakło dla Ciebie miejsca w samolocie?
Rzadko dochodzi do takiej sytuacji, jeśli kupiłeś wycieczkę w biurze podróży. Częściej, gdy lot został zarezerwowany na własną rękę. Pasażerom, którzy nie zmieścili się na pokład z powodu sprzedaży zbyt dużej liczby biletów przysługują określone prawa: przebukowanie na lot w najbliższym terminie, w razie konieczności nocleg i wyżywienie, a także odszkodowanie od 250 do 600 euro.

5. Twój bagaż został zniszczony?
Po odebraniu bagażu udaj się do biura reklamacji bagażowych (najczęściej znajduje się ono w pobliżu taśm). Miejsce to powinno być oznaczone na lotniskowych tablicach informacyjnych. Otrzymasz tam raport z uszkodzenia (tzw. PIR) – zachowaj go! Wykonaj też najlepiej kilka zdjęć uszkodzonego bagażu – będzie to ważny dowód. Pamiętaj, żeby nie zwlekać i w terminie 7 dni wysłać pisemną reklamację linii lotniczej. Aby otrzymać zwrot za walizkę, musisz ją sam wycenić. Najlepiej, jak wyślesz linii rachunek.

6. Twój bagaż nie doleciał?
Zgłoś to w biurze reklamacji bagażowych – zachowaj potwierdzenie w postaci raportu PIR. W czasie oczekiwania na opóźnioną walizkę możesz zakupić rzeczy pierwszej potrzeby, takie jak bieliznę, kosmetyki czy ubrania na zmianę. Pamiętaj, aby też zatrzymać rachunki! Kiedy spóźniony bagaż już dotrze masz 21 dni na reklamację. Musisz samodzielnie wycenić swoją szkodę, najczęściej będą to rachunki za zakupione w czasie oczekiwania rzeczy. Jeżeli bagaż się nie znajdzie, wyślij reklamację przewoźnikowi w ciągu 21 dni od lotu. Wówczas możesz zażądać zwrotu za rzeczy znajdujące się w walizce.

7. Nie wiesz, gdzie wysłać skargę i jak powinna wyglądać?
Warto wtedy skorzystać z zestawienia formularzy skarg, przegotowanego przez ECK Polska. Zawiera ono linki do formularzy reklamacyjnych najbardziej popularnych europejskich linii lotniczych:

d4jyuy1

Jeśli w dalszym ciągu masz wątpliwości dotyczące praw pasażera, możesz zajrzeć na stronę Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Miłej podróży!

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d4jyuy1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jyuy1

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj