Lot się opóźnił a bagaż zagubił? Sprawdź, co powinieneś zrobić
Lot się opóźnia, walizka przylatuje uszkodzona, w tej sytuacji możesz cierpliwie czekać na działania linii lotniczej lub wziąć sprawy w swoje ręce. podpowiadamy, co robić, gdy linia lotnicza zawodzi.
W podróży samolotami może wydarzyć się wiele nieprzewidzianych sytuacji. Jako pasażerowie często nie wiemy, co wtedy zrobić, ale z pomocą przychodzą instytucje unijne. Oto siedem porad stworzonych przez Europejskie Centrum Konsumenckie, które na pewno przydadzą Wam się w drodze.
1. Wylot opóźnia się o więcej niż 2 godziny?
Jeżeli lecisz na krótkim dystansie (do 1500 km, np. z Warszawy do Londynu) możesz poprosić linię lotniczą o voucher na posiłek i napój. Jeżeli odmówi, zachowaj rachunki i wyślij ich kopię przewoźnikowi z prośbą o zwrot. W przypadku dłuższych dystansów "prawo do opieki” przysługuje Ci po trzech lub czterech godzinach.
2. Lot opóźnia się ponad 5 godzin?
Wtedy często cała podróż traci sens. Jeśli masz dość czekania, możesz z niej zrezygnować albo zażądać darmowego lotu powrotnego do miejsca rozpoczęcia podróży.
3. Samolot nie odlatuje, a zbliża się noc?
Jeżeli lot zostanie przeniesiony na następny dzień, przewoźnik powinien wydać Ci voucher na nocleg, zagwarantować przejazd do hotelu i z powrotem a także wyżywienie.
Pasażerowie, których lot opóźnił się o więcej niż 3 godziny lub został odwołany mogą ubiegać się o odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 euro. Rekompensata ta nie przysługuje, gdy lot został przesunięty z powodu nadzwyczajnych okoliczności, np. złej pogody czy destabilizacji politycznej. Pod tym linkiem możesz sprawdzić wysokość rekompensaty, jaka Ci przysługuje.
4. Zabrakło dla Ciebie miejsca w samolocie?
Rzadko dochodzi do takiej sytuacji, jeśli kupiłeś wycieczkę w biurze podróży. Częściej, gdy lot został zarezerwowany na własną rękę. Pasażerom, którzy nie zmieścili się na pokład z powodu sprzedaży zbyt dużej liczby biletów przysługują określone prawa: przebukowanie na lot w najbliższym terminie, w razie konieczności nocleg i wyżywienie, a także odszkodowanie od 250 do 600 euro.
5. Twój bagaż został zniszczony?
Po odebraniu bagażu udaj się do biura reklamacji bagażowych (najczęściej znajduje się ono w pobliżu taśm). Miejsce to powinno być oznaczone na lotniskowych tablicach informacyjnych. Otrzymasz tam raport z uszkodzenia (tzw. PIR) – zachowaj go! Wykonaj też najlepiej kilka zdjęć uszkodzonego bagażu – będzie to ważny dowód. Pamiętaj, żeby nie zwlekać i w terminie 7 dni wysłać pisemną reklamację linii lotniczej. Aby otrzymać zwrot za walizkę, musisz ją sam wycenić. Najlepiej, jak wyślesz linii rachunek.
6. Twój bagaż nie doleciał?
Zgłoś to w biurze reklamacji bagażowych – zachowaj potwierdzenie w postaci raportu PIR. W czasie oczekiwania na opóźnioną walizkę możesz zakupić rzeczy pierwszej potrzeby, takie jak bieliznę, kosmetyki czy ubrania na zmianę. Pamiętaj, aby też zatrzymać rachunki! Kiedy spóźniony bagaż już dotrze masz 21 dni na reklamację. Musisz samodzielnie wycenić swoją szkodę, najczęściej będą to rachunki za zakupione w czasie oczekiwania rzeczy. Jeżeli bagaż się nie znajdzie, wyślij reklamację przewoźnikowi w ciągu 21 dni od lotu. Wówczas możesz zażądać zwrotu za rzeczy znajdujące się w walizce.
7. Nie wiesz, gdzie wysłać skargę i jak powinna wyglądać?
Warto wtedy skorzystać z zestawienia formularzy skarg, przegotowanego przez ECK Polska. Zawiera ono linki do formularzy reklamacyjnych najbardziej popularnych europejskich linii lotniczych:
Jeśli w dalszym ciągu masz wątpliwości dotyczące praw pasażera, możesz zajrzeć na stronę Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Miłej podróży!
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl