Lotnisko we Wrocławiu będzie większe. Port przejdzie modernizację
Projekt rozbudowy i modernizacji wrocławskiego lotniska przewiduje m.in. powstanie płyty postojowej, równoległej drogi kołowania oraz drogi szybkiego zjazdu - z czego skorzystają zarówno samoloty cywilne, jak i wojskowe. Warto podkreślić, że to największy - pod względem wielkości dofinansowania z UE - projekt w branży lotniczej w Europie.
Rozbudowa wrocławskiego lotniska będzie kosztować 350 mln euro, a połowę tej kwoty pokryje dofinansowanie z funduszy europejskich. Inwestycja w stolicy Dolnego Śląska to jeden z elementów szerszej strategii Unii Europejskiej, której celem jest efektywniejsze powiązanie sieci transportowej w krajach wspólnoty z potrzebami obronnymi.
- Pozyskanie dofinansowania na realizację tych inwestycji to znakomita wiadomość i nasz ogromny sukces. Rozbudowa infrastruktury będzie sprzyjać nie tylko wojskowej mobilności w Europie, ale posłuży także lotnictwu cywilnemu. Inwestycja zwiększy przepustowość lotniska i przyspieszy wykonywanie operacji lotniczych, dzięki czemu wrocławski port osiągnie wyższy poziom funkcjonowania - powiedział Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.
Modernizacja wrocławskiego lotniska od 2023 roku
Kiedy ruszą prace? Zgodnie z planem pod koniec 2023 roku rozpocznie się budowa płyty postojowej, w 2024 budowa drogi szybkiego zjazdu oraz równoległej drogi kołowania, a rok później przebudowa istniejącej drogi kołowania i budowa nowej płyty do odladzania.
Jak informuje lotnisko, dzięki rozbudowie i modernizacji strefy operacyjnej skróci się czas wykonywania operacji lotniczych oraz zwiększy się liczba miejsc postojowych dla samolotów pasażerskich. Dodatkowa płyta postojowa zmieści 12 samolotów kodu C, czyli takich jak Airbus 320 czy Boeing 737. W efekcie pozwoli to na uzyskanie dodatkowego, niezależnego miejsca postojowego dla największych maszyn wojskowych, cargo i pasażerskich kodu F (np. C-5 Galaxy, Boeing C-17 Globmaster, AN-124 Rusłan oraz Boeing 747 Jumbo Jet, Boeing 787).
Co więcej, dodatkowa droga kołowania pozwoli na wykonywanie operacji lotniczych samolotów wojskowych bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich. Usprawni to wykonywanie lotów cywilnych i wojskowych, a także wpłynie na wydłużenie okresu eksploatacji nawierzchni lotniskowych.
Lotnisko we Wrocławiu rozwija się
Oprócz tego powstaną jeszcze droga szybkiego zjazdu oraz nowa płyta do odladzania samolotów, a istniejąca droga kołowania zostanie przebudowana.
- Rozbudowa tych elementów infrastruktury to kolejny etap w rozwoju portu. Bardzo ważny w kontekście wzrastającej liczby pasażerów obsługiwanych we Wrocławiu, jak również coraz większej ilości transportu cargo - podsumowuje Cezary Pacamaj, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.