Nagły zwrot w sprawie skansenu w Chabówce. Można odetchnąć z ulgą
Informacje o możliwej likwidacji Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce wywołały zaniepokojenie wśród miłośników kolei. Nastąpił jednak nagły zwrot w tej sprawie. Skansen nie zostanie zamknięty, a opiekę nad nim ma przejąć Fundacja Grupy PKP lub Polskie Koleje Państwowe.
Jak donosił "Tygodnik Podhalański" pierwsze pogłoski o likwidacji placówki pojawiły się zaraz po ostatnich wyborach parlamentarnych, kiedy wyszło na jaw, że spółka PKP Cargo, w ramach której działa muzeum, ma kłopoty finansowe. Spekulacje potwierdził facebookowy wpis skansenu z 2 grudnia. "Kochani nasi fani. Prezes dr Marcin Wojewódka wystosował pismo, że nas nie chce i rozpoczyna proces likwidacji" - można było przeczytać w poście, który został usunięty z Facebooka, ale ślad po nim został na portalu X. Teraz jednak okazuje się, że miłośnicy kolei mogą odetchnąć z ulgą.
Głośno o skansenie w Chabówce
"Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce nie zostanie zlikwidowany" - poinformowała we wtorek PKP Cargo w restrukturyzacji. Obiekt nadal będzie funkcjonować mimo trudnej sytuacji finansowej spółki. Trwają prace nad nową formułą działania placówki, a różne warianty jej przyszłości są analizowane przez PKP S.A. i Fundację Grupy PKP, której jednym z celów jest ochrona zabytków i popularyzacja wiedzy o historii kolei.
- Grupa PKP dokłada wszelkich starań, aby znaleźć optymalne rozwiązanie i aby skansen mógł jak najszybciej kontynuować działalność w nowej formule, zachowując swój niepowtarzalny charakter i bogatą ofertę dla miłośników kolei oraz wielu turystów odwiedzających go przy okazji wizyt na Podhalu - przekazała PAP Julita Sołtysiak, zastępca dyrektora Biura Promocji i Relacji Inwestorskich PKP Cargo.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tłumy w europejskim mieście. Na ulicach słychać język polski
Kluczowe pozostają kwestie prawne i finansowe, ponieważ koszt utrzymania placówki wynosi ok. 3 mln zł rocznie. - Obecnie dla spółki priorytetowe jest zabezpieczenie zobowiązań finansowych wobec pracowników - dodała Sołtysiak. Aby możliwe było przejęcie zarządzania skansenem przez nowego operatora i kontynuacja jego dotychczasowej działalności, konieczne jest rozwiązanie kwestii formalno-prawnych, w tym uzyskanie niezbędnych licencji i homologacji ruchowych.
Miejsce uwielbiane przez turystów
Skansen w Chabówce, w powiecie nowotarskim, posiada imponującą kolekcję ponad 130 zabytkowych pojazdów szynowych, w tym wiele parowozów w stanie czynnym. Do najstarszych eksponatów należą tendrzak TKb-1479 z 1878 roku, zbudowany w niemieckiej wytwórni Schwartzkopff, oraz parowóz towarowy TKt1-63 z 1916 roku, który niegdyś obsługiwał trasę Kraków - Zakopane.
"Unikatowe lokomotywy, wagony i inne pojazdy oraz pamiątki związane z kolejowym dziedzictwem w dalszym ciągu będą chronione" - zapewnia Sołtysiak.