W PodróżyNagły zwrot w sprawie skansenu w Chabówce. Można odetchnąć z ulgą

Nagły zwrot w sprawie skansenu w Chabówce. Można odetchnąć z ulgą

Informacje o możliwej likwidacji Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce wywołały zaniepokojenie wśród miłośników kolei. Nastąpił jednak nagły zwrot w tej sprawie. Skansen nie zostanie zamknięty, a opiekę nad nim ma przejąć Fundacja Grupy PKP lub Polskie Koleje Państwowe.

Skansen organizuje przejazdy retro pociągami, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem
Skansen organizuje przejazdy retro pociągami, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
oprac. NGU

Jak donosił "Tygodnik Podhalański" pierwsze pogłoski o likwidacji placówki pojawiły się zaraz po ostatnich wyborach parlamentarnych, kiedy wyszło na jaw, że spółka PKP Cargo, w ramach której działa muzeum, ma kłopoty finansowe. Spekulacje potwierdził facebookowy wpis skansenu z 2 grudnia. "Kochani nasi fani. Prezes dr Marcin Wojewódka wystosował pismo, że nas nie chce i rozpoczyna proces likwidacji" - można było przeczytać w poście, który został usunięty z Facebooka, ale ślad po nim został na portalu X. Teraz jednak okazuje się, że miłośnicy kolei mogą odetchnąć z ulgą.

Głośno o skansenie w Chabówce

"Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce nie zostanie zlikwidowany" - poinformowała we wtorek PKP Cargo w restrukturyzacji. Obiekt nadal będzie funkcjonować mimo trudnej sytuacji finansowej spółki. Trwają prace nad nową formułą działania placówki, a różne warianty jej przyszłości są analizowane przez PKP S.A. i Fundację Grupy PKP, której jednym z celów jest ochrona zabytków i popularyzacja wiedzy o historii kolei.

- Grupa PKP dokłada wszelkich starań, aby znaleźć optymalne rozwiązanie i aby skansen mógł jak najszybciej kontynuować działalność w nowej formule, zachowując swój niepowtarzalny charakter i bogatą ofertę dla miłośników kolei oraz wielu turystów odwiedzających go przy okazji wizyt na Podhalu - przekazała PAP Julita Sołtysiak, zastępca dyrektora Biura Promocji i Relacji Inwestorskich PKP Cargo.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tłumy w europejskim mieście. Na ulicach słychać język polski

Kluczowe pozostają kwestie prawne i finansowe, ponieważ koszt utrzymania placówki wynosi ok. 3 mln zł rocznie. - Obecnie dla spółki priorytetowe jest zabezpieczenie zobowiązań finansowych wobec pracowników - dodała Sołtysiak. Aby możliwe było przejęcie zarządzania skansenem przez nowego operatora i kontynuacja jego dotychczasowej działalności, konieczne jest rozwiązanie kwestii formalno-prawnych, w tym uzyskanie niezbędnych licencji i homologacji ruchowych.

Miejsce uwielbiane przez turystów

Skansen w Chabówce, w powiecie nowotarskim, posiada imponującą kolekcję ponad 130 zabytkowych pojazdów szynowych, w tym wiele parowozów w stanie czynnym. Do najstarszych eksponatów należą tendrzak TKb-1479 z 1878 roku, zbudowany w niemieckiej wytwórni Schwartzkopff, oraz parowóz towarowy TKt1-63 z 1916 roku, który niegdyś obsługiwał trasę Kraków - Zakopane.

"Unikatowe lokomotywy, wagony i inne pojazdy oraz pamiątki związane z kolejowym dziedzictwem w dalszym ciągu będą chronione" - zapewnia Sołtysiak.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (8)