Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot. Co drugi pasażer nie ufa liniom w tej kwestii

69 proc. Europejczyków jest zdania, że linie lotnicze odrzucają ponad 40 proc. wniosków o odszkodowanie. Jednocześnie aż 59 proc. ankietowanych przyznaje, że zrezygnowało ze starań o odszkodowanie za zakłócony lot po pierwszej odmowie ze strony przewoźnika. Tymczasem wiele z tych odmów mogło być wadliwie uzasadnionych i przy skorzystaniu z pomocy prawnej można było skutecznie zawalczyć o rekompensatę w wysokości nawet do 600 euro na osobę.

Ważne jest, by nie mylić prawa do odszkodowania z tzw. prawem do opieki, które przysługuje pasażerom, których lot został opóźniony o co najmniej 2 godziny
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

Nie rezygnujmy po odrzuceniu wniosku

Pasażerowie w dużej części nie ufają liniom lotniczym w kwestii właściwego wykonywania obowiązku wypłaty odszkodowania. Ponad połowa pasażerów w Europie (51 proc.) negatywnie odpowiada na pytanie, czy wierzy, że przewoźnik uczciwie rozpatruje wnioski i wypłaca z tego tytułu odszkodowania swoim klientom. Takie przeświadczenie okazuje się mieć częściowe odzwierciedlenie w rzeczywistości. Linie lotnicze rzeczywiście odrzucają także w pełni uprawomocnione wnioski. AirHelp przeanalizował te obsługiwane przez siebie między styczniem a październikiem br. i odkrył, że spośród wszystkich odmów, aż 58 proc. zostało uzasadnionych błędnymi przesłankami. Z drugiej strony aż 59 proc. osób, które samodzielnie starały się o odszkodowanie, rezygnuje po pierwszej odmowie ze strony przewoźnika. W efekcie, dając za wygraną, tracą należne im prawo do rekompensaty.

– Aż 83 proc. ankietowanych nie zna swoich praw w przypadku opóźnienia bądź odwołania lotu. Jednocześnie przewoźnicy nie robią wiele, by podnosić świadomość podróżujących – zaledwie 22 proc. podróżnych zostało kiedykolwiek poinformowanych o ich prawach na wypadek zakłócenia lotu. Nawet w momencie, kiedy zakłócenie lotu już wystąpiło, tylko 52 proc. pasażerów otrzymało komunikat o swoich uprawnieniach, mimo, że jest to wymagane przez prawo. Jeśli ktoś więc do tej pory nie wiedział o prawie do rekompensaty albo został przekonany, że go to nie dotyczy, warto ponownie przeanalizować zakłócony w przeszłości lot i upewnić się, czy nie należą mu się pieniądze za trudności, jakich doświadczył – mówi Marta Koziarz, ekspert AirHelp.

W sytuacji zakłóceń lotu, określonych w unijnych przepisach, warto też pamiętać, że pasażer ma prawo do rekompensaty pieniężnej. Badanie ujawnia, że część pasażerów wnioskujących o odszkodowanie finansowe, otrzymuje jego substytut w formie voucherów. Ta sytuacja dotknęła 13 proc. ankietowanych Europejczyków. To mniej niż w innych częściach świata – w USA aż 57 proc. podróżnych traci w ten sposób pieniądze. Liczby te wyraźnie wskazują na złe traktowanie klientów przez linie lotnicze, które wykorzystują ich niewiedzę i czerpią z niej korzyści. Europejskie prawo może być w tym aspekcie skutecznym narzędziem ochrony pasażerów, trzeba tylko pamiętać, by z niego korzystać.

Zobacz też: Kulinarne koszmary z samolotu

Prawo pasażerów do odszkodowania od linii lotniczej

Kwestie odszkodowań za zakłócenie lotu reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 261/2004. Rekompensata od linii lotniczych przysługuje podróżnym – w przypadku opóźnionych o co najmniej 3 godziny lub odwołanych lotów oraz odmowy przyjęcia na pokład (w związku np. z overbookingiem) – wylatującym z wybranego kraju UE bądź lądującym na terytorium UE, ale tylko gdy korzystają oni z usług europejskiego przewoźnika. Gdy za zakłócenie odpowiedzialna jest linia lotnicza, pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie do 600 euro na osobę, zazwyczaj w ciągu 3 lat od zaistniałej niedogodności, a dla Polski okres ten czas wynosi rok. Tylko nadzwyczajne okoliczności, takie jak trudne warunki atmosferyczne czy nagłe przypadki medyczne, zwalniają linie lotnicze z obowiązku rekompensaty.

Wymienione warunki obejmują poważne zakłócenia i choć mogłoby wydawać się, że niewiele rejsów w ogóle je spełnia to takie problemy nie zdarzają się jednak sporadycznie. Prawie co czwarty Europejczyk (23 proc.) przyznał, że doświadczył zakłócenia lotu w ostatnich 3 latach. To i tak stosunkowo niezły wynik – w USA odsetek ten wynosi 36 proc., w Brazylii zaś aż 51 proc.

Jak doradza ekspert AirHelp, ważne jest, by nie mylić prawa do odszkodowania z tzw. prawem do opieki, które przysługuje pasażerom, których lot został opóźniony o co najmniej 2 godziny. Obejmuje ono obowiązek zapewnienia przez linie posiłku i napojów, możliwości skorzystania z telefonu i e-maila, a także noclegu oraz transportu do i z miejsca zakwaterowania, w przypadku, gdy wylot został przesunięty na kolejny dzień. Niestety wciąż 16 proc. błędnie uznaje to świadczenie za przysługujące im odszkodowanie za zakłócenie podróży. Tymczasem wykonanie prawa do opieki w żaden sposób nie zastępuje ani nie odbiera prawa do uzyskania rekompensaty pieniężnej.

O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone online przez YouGov Deutschland GmbH w dniach 26 czerwca – 3 lipca 2019 r. Uczestniczyło w nim 10 429 osób z Niemiec, Danii, Holandii, Szwecji, Wielkiej Brytanii Francji, Hiszpanii oraz z Kanady i Brazylii. Dane wskazane jako europejskie dotyczą wymienionych wyżej państw położonych w Europie. Dane dotyczące Stanów Zjednoczonych pochodzą z badania SurveyMonkey wykonanego w dniach 2-4 lipca 2019 r. na próbie 1 063 osób.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Niezwykłe odkrycie archeologów. Znalezisko ma blisko 3 tys. lat
Niezwykłe odkrycie archeologów. Znalezisko ma blisko 3 tys. lat
Nowa atrakcja w polskich górach właśnie została otwarta. Hit tegorocznej zimy?
Nowa atrakcja w polskich górach właśnie została otwarta. Hit tegorocznej zimy?
Boom na Polskę. Ogromny wzrost liczby turystów w okresie świątecznym
Boom na Polskę. Ogromny wzrost liczby turystów w okresie świątecznym
Pobili się o fale. W ruch poszły kamienie
Pobili się o fale. W ruch poszły kamienie
Przeczesują wody Atlantyku od czterech dni. Turysta wypadł ze statku
Przeczesują wody Atlantyku od czterech dni. Turysta wypadł ze statku
Coraz tłumniej przyjeżdżają do Polski. "Odkrywają nasz kraj na nowo"
Coraz tłumniej przyjeżdżają do Polski. "Odkrywają nasz kraj na nowo"
Skontrolowali pływające hoteli w Egipcie. Aż osiem nie nadawało się do wypłynięcia
Skontrolowali pływające hoteli w Egipcie. Aż osiem nie nadawało się do wypłynięcia
Lawina rezerwacji przez... pierwszy śnieg. W tym terminie nie ma już prawie żadnych miejsc
Lawina rezerwacji przez... pierwszy śnieg. W tym terminie nie ma już prawie żadnych miejsc
"Trupia Czaszka" na sprzedaż. Licytacja od 4,5 mln zł
"Trupia Czaszka" na sprzedaż. Licytacja od 4,5 mln zł
Najbardziej odizolowany "Pępek Świata". Odkryto nowe fakty o słynnych rzeźbach
Najbardziej odizolowany "Pępek Świata". Odkryto nowe fakty o słynnych rzeźbach
Tak świętują Andrzejki na Kanarach. Nietypowe tradycje
Tak świętują Andrzejki na Kanarach. Nietypowe tradycje
Nietypowa akcja ratunkowa. Ze świątecznego wydarzenia uciekł renifer
Nietypowa akcja ratunkowa. Ze świątecznego wydarzenia uciekł renifer
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀