Trwa ładowanie...
d3qjnsl

Pierwszy samolot elektryczny. Zabierze pasażerów w podróż już za trzy lata

Ostatnio dużo słyszy się przestróg, że jeśli chcemy dbać o środowisko, powinniśmy mniej latać samolotami. Jednak to zastrzeżenie nie dotyczy modeli elektrycznych – problem w tym, że nie są one dostępne dla pasażerów. Na szczęście niebawem się to zmieni.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Eviation Alice to pierwszy pasażerski samolot elektryczny
Eviation Alice to pierwszy pasażerski samolot elektryczny (Wikimedia Commons CC BY)
d3qjnsl

Amerykańskie linie lotnicze Cape Air z Massachusetts jako pierwsze zamówiły w pełni elektryczny samolot pasażerski. Jego konstrukcją zajmuje się izraelska firma Eviation Aircraft, która już na przełomie maja i czerwca przeprowadziła pierwsze testy maszyny. Choć zakończyły się one sukcesem, samolot nie otrzymał jeszcze wymaganego certyfikatu od Federalnej Agencji Lotnictwa (ang. Federal Aviation Administration – FAA). Jednak zarówno przewoźnik, jak i producent są przekonani, że taki dokument zostanie wystawiony najpóźniej do 2022 r.

Nie jest to jednak całkowicie pierwszy samolot elektryczny. Ich historia sięga 1973 r., kiedy w powietrze wzniósł się przebudowany motoszybowiec Militky MB-E1. Energii starczyło wtedy tylko na 12 minut, ale prace nad elektrycznym podbojem nieba dopiero się zaczęły. Później pojawiały się lepsze i gorsze konstrukcje wykorzystujące w swoim napędzie prąd, ale w dalszym ciągu nie mogły one w pełni połączyć dużej pojemności akumulatorów z małą masą maszyn. Były to więc głównie samoloty eksperymentalne i częściowo również szybowce.

d3qjnsl

Samolot Eviation Alice również nie należy do wielkich modeli. Na swoim pokładzie może pomieścić 11 osób – dwóch członków załogi i dziewięciu pasażerów. Żeby maksymalnie zniwelować ciężar maszyny, wykonano ją w 95 proc. z materiałów kompozytowych, ale i tak największym obciążeniem są same baterie. Pozostałe samoloty dostępne we flocie Cape Air (głównie Cessny 402s) ważą przeważnie nieco ponad 3 tony, natomiast model elektryczny przy starcie ma masę ponad 6 ton.

Youtube.com

Zasięg tego samolotu to maksymalnie 1000 km, więc jeśli chcemy "elektrycznie" przelecieć między kontynentami, musimy jeszcze trochę poczekać na lepsze rozwiązania inżynierów. Na razie trasy planowane są jedynie w okolicach siedziby firmy Cape Air, czyli krótkodystansowe loty w północno-wschodniej części Stanów Zjednoczonych.

d3qjnsl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Zobacz też: Wyjrzeli przez okno samolotu. Na pokładzie wybuchła panika

d3qjnsl

Podziel się opinią

Share

d3qjnsl

d3qjnsl