Polacy nieświadomi swoich praw. Aż 113 tys. osób należy się odszkodowanie lotnicze
Tylko 1 proc. osób, które spotkały się z utrudnieniami podczas podróży samolotem, korzysta z prawa do ubiegania się o odszkodowanie. Po trzech kwartałach 2017 r. aż 113 tys. pasażerów należy się rekompensata za opóźniony lub odwołany lot bądź odmowę wejścia na pokład. To o 11 proc. więcej niż w roku poprzednim.
05.11.2017 11:09
Za problematyczne podróże od 1 stycznia do 30 września br. linie lotnicze powinny wypłacić swoim klientom łącznie ponad 138 mln zł. Wartość ta w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim wzrosła o ponad 16 proc., a zestawiając ją z rokiem 2015 – ponad dwa razy.
– Tylko od 1 stycznia br. aż 1310 lotów zostało zakłóconych z winy przewoźnika. Ta liczba z roku na rok rośnie. Głównie ze względu na to, że linie lotnicze rozwijają swoją działalność – wykonują coraz więcej kursów, otwierają nowe połączenia. Rosnący ruch na niebie to nie zawsze same plusy – czasem skutkuje niemiłymi dla pasażerów opóźnieniami. Dlatego warto wiedzieć, jakie przysługują nam prawa, by w uzasadnionym przypadku wnioskować o odszkodowanie lub o należny posiłek czy nocleg – mówi Natalia Gębska, Country Manager w AirHelp, firmie, która pomaga w odzyskaniu odszkodowań.
Jeżeli nie pieniądze, to przynajmniej opieka
Jeśli opóźnienie lotu wynosi 3 godziny lub więcej i nastąpiło na skutek czynników, na które przewoźnik ma wpływ (np. awaria lub spóźnienie samolotu, brak zastępstwa w przypadku choroby pilota) mamy prawo do odszkodowania, wynoszącego od 250 do nawet 600 euro (w zależności od długości podróży). Rekompensata pieniężna należy nam się także w przypadku tzw. overbookingu, czyli odmowy wejścia na pokład.
Czasem zdarza się jednak, że opóźnienie lotu wynika z przyczyn losowych, niezależnych od przewoźnika, takich jak mgła, burza czy nagły strajk załogi lotniska. Wówczas nie przysługuje nam wprawdzie rekompensata pieniężna, ale warto upomnieć się o należny nam posiłek, dostęp do telefonu oraz nocleg czy transport – jeśli jest to konieczne.
Jak złożyć reklamację?
Wniosek o odszkodowanie można złożyć samemu lub skorzystać z pomocy firm, które wyręczają w przeprowadzeniu tej procedury. Pasażer po wypełnieniu krótkiego formularza online od razu otrzymuje informację, czy przysługuje mu odszkodowanie. Niektóre udostępniają nawet aplikację na telefony, dzięki którek o należne odszkodowanie można ubiegać się będąc jeszcze na lotnisku.