Prom Dubrownik - Bari. Przejazd drogą morską. Półwysep Bałkański

Długość oraz skomplikowana mapa polityczna Półwyspu Bałkańskiego powodują, że na wybrzeże adriatyckie można dotrzeć co najmniej na kilka sposobów. Jednym z nich jest przejazd drogą morską. Kursuje prom na trasie Dubrownik - Bari.

Obraz

Długość oraz skomplikowana mapa polityczna Półwyspu Bałkańskiego powodują, że na wybrzeże adriatyckie można dotrzeć co najmniej na kilka sposobów. W zależności od tego, dokąd jedziemy i co chcemy zobaczyć, możemy wybrać optymalny wariant podróży.

Podróż samolotem
W sezonie letnim do portów lotniczych Chorwacji usytuowanych nad samym morzem (Split, Dubrownik)
można z Polski dolecieć np. liniami Norwegian. Oferują one loty z Warszawy (do Dubrownika). Rezerwując odpowiednio wcześnie, można zakupić całkiem tani bilet – ok. 300 zł w obie strony.

Przez cały rok dostępne są regularne połączenia Zagrzeb – Warszawa. Z innych miast można się dostać do Chorwacji jedynie lotami kombinowanymi z międzylądowaniami. Portami przesiadkowymi są tu w zależności od rejsu i linii: Monachium, Frankfurt nad Menem lub Wiedeń. Cena biletu w obie strony kształtuje się na poziomie 1400–2000 zł od osoby dorosłej.

Podróż samochodem
Osoby wybierające się do Chorwacji własnym samochodem mają do wyboru dwie trasy: przez Słowację i Węgry lub przez Czechy, Austrię i Słowenię. Większość słusznie wybiera tę drugą możliwość, gdyż na terenie Czech i Austrii prawie cały czas można jechać autostradami lub drogami szybkiego ruchu. Niemiłą niespodzianką może być obowiązkowa opłata za autostradę wynosząca 35 EUR (na pół roku), którą wprowadziła od 2008 r. Słowenia, tym bardziej że jest to bardzo krótki odcinek. Mimo że trasa przez Słowację i Węgry, jeżeli porównać liczbę pokonywanych kilometrów, wydaje się krótsza, a ponadto na Węgrzech utworzono płatne autostrady, to przez Słowację jechać trzeba krętymi i dosyć wąskimi drogami, utrudniającymi i wydłużającymi podróż.

Jeśli udając się w dowolny rejon Chorwacji, wybierzemy tę trasę, to granicę przekraczamy w Chyżnem, kierując się do Bańskiej Bystrzycy, dalej jedziemy do Budapesztu przez miejscowość Sze-kesfehérvár, wzdłuż Balatonu autostradą, następnie przez Nagykanizsa do Varaždinu, a dalej autostradami przez Zagrzeb na Istrię, Kvarner, do Zadaru, Splitu lub na Makarską Riwierę. Zmierzając przez Czechy, Austrię, Słowenię w region Istrii lub Kvarneru, przejeżdżamy przez Ołomuniec (Olomouc), Brno i Mikulov, dalej przez Wiedeń, Graz, Maribor, Celje, Lublanę, Postojną i kierujemy się na Koper lub Rijekę. Jadąc przez Maribor i Krapinę płatną autostradą (obecnie obowiązują winiety za 35 EUR), dociera się do Zagrzebia.

Z Wiednia można też podróżować przez Bruck do Klagenfurtu, a dalej przez Lublanę do Rijeki. W Chorwacji niektóre przejazdy są płatne, np. autostrady (raczej drogie, choć świetnie utrzymane i skracające czas podróży) i inne, m.in. tunel pod górą Učka (ok. 4,20 EUR za samochód osobowy), most na wyspę Krk (ok. 3,80 EUR za samochód osobowy). Udając się do południowej Dalmacji, warto wziąć pod uwagę wariant dojazdu przez Bośnię i Hercegowinę. Skraca on znacznie drogę, choć nie jest tak dogodny jak skorzystanie z autostrad sięgających Makarskiej. Jednakże w lecie bardzo często Magistrala Adriatycka (Jadranska magistrala, biegnąca od Rijeki przez Dubrownik do czarnogórskiego Ulcinja, nosząca w Czarnogórze nazwę Jadranski put) jest tak zatłoczona (wielogodzinne korki), że wariant bośniacki również pod względem czasowym wygrywa z wariantem autostradowym.

Optymalną trasą tranzytu przez Bośnię jest droga biegnąca od chorwackiego Osijeku (bardzo zła nawierzchnia) przez Đakovo, gdzie pojawia się autostrada, lub autostradą przez Zagrzeb do granicy w miejscowości Slavonski Brod. Dalej przez Doboj do Sarajewa, następnie stolicy Hercegowiny – Mostaru (odcinek od Sarajewa do Mostaru jest wąski i kręty). Wariant ten pozwala na poznanie obu tych wspaniałych orientalnych miast, a także na zwiedzenie sanktuarium maryjnego w Medjugorie (Međugorje). Z Mostaru na wybrzeże adriatyckie biegnie wygodna droga, prowadząca doliną Neretwy przez Metkowić. Warto pamiętać, że jadąc w kierunku Dubrownika jeszcze raz, na bardzo krótko, wjedziemy do Bośni i Hercegowiny, w której granicach znajduje się niewielka część wybrzeża ze znaną miejscowością wypoczynkową Neum.


Obraz
Obraz

Podróż autobusem.
Komunikacja publiczna oferuje dojazd do Chorwacji bezpośrednio z Polski tylko w sezonie letnim, kiedy można wykupić przejazdy w biurach podróży, organizujących wczasy w Chorwacji. Autobusy wyruszają wówczas ze wszystkich dużych miast Polski. Bilet na sam przejazd kosztuje zwykle ok. 300–450 zł w obie strony.

W lecie organizuje się też przejazdy liniowe. Przedsiębiorstwo Usługowe Euro Favorit uruchomiło międzynarodową linię komunikacyjną Polska – Chorwacja, której autokary, wyjeżdżające od 23 czerwca do 30 września raz w tygodniu, docierają do miast: Zagrzeb, Karlovac, Zadar, Vodice, Szybenik, Primošten, Split, Baška Voda, Makarska, Tučepi, Podgora, Dubrownik.

Centralne Biuro Informacji i rezerwacji miejsc mieści się w Wodzisławiu Śląskim, ul. M. Dąbrowskiej 7, tel./faks: 032 4561633, 4562433, http://www. pinior.pl. Trasa na terenie Polski obejmuje praktycznie wszystkie miasta, cena biletu: 224–413 zł w jedną stronę i 320–590 zł w obie strony w zależności od odległości miejsca docelowego. Letni kurs z Polski do Chorwacji uruchomiły także biura podróży Euro Pol Tour (al. Korfantego 79, Katowice, tel.: 032 2530207, http://europol.com.pl) oraz Retman (ul. Reymonta 51, Opole, tel.: 077 4547535, 4426300, http://www.retman.pl).

Droga morska.
Z samej Polski podróż drogą morską na wybrzeże adriatyckie jest praktycznie niemożliwa, chyba że ktoś ma własną jednostkę pływającą i bardzo dużo czasu. Do Chorwacji można jednak dopłynąć z Włoch. Wybierając ten sposób podróżowania, warto rozejrzeć się w internecie lub zasięgnąć informacji w biurach podróży, obsługujących rejsy w tym kierunku, ponieważ firmy organizują promocje i przeceny biletów.

Najpopularniejszą i największą linią obsługującą Chorwację jest chorwacka kompania morska Jadrolinia (Jadrolinija; Glavna hrvatska brodarska kompanija). Informacje o rozkładzie rejsów i cenach biletów dostępne są pod adresem: ul. Riva 16, 51 000 Rijeka, Croatia P.O. Box 123, tel.: +385 51 666111, 666263, faks: +385 51 213116, http://www.jadrolinija.hr. W dalszej części podajemy orientacyjne trasy i ceny rejsów w fotelach lotniczych oferowanych przez Jadrolinię (statkami osobowo-samochodowymi) w sezonie letnim.

Zawsze też istnieje możliwość wynajęcia kajut o wyższym standardzie, ale oczywiście są one odpowiednio droższe. Z pytaniem o szczegółowe informacje i ceny można zwrócić się do punktów Jadrolinii znajdujących się w każdym większym mieście. Od 2 czerwca do 10 lipca oraz od 9 do 25 września we wtorki i czwartki o godz. 21.00 odpływa prom kursujący na trasie Pescara – Stari Grad (wyspa Hvar) – Split, a od 11 lipca do 1 września pływa w poniedziałki i piątki o godz. 21.00. Cena biletu za przejazd na trasie Pescara – Split w fotelu lotniczym wynosi ok. 51 EUR, za samochód osobowy ok. 67 EUR. Po sezonie wszystkie ceny są niższe o ok. 20%. Od 2 czerwca do 28 września we wtorki, środy, czwartki, piątki i niedziele o godz. 22.00 oraz soboty o 23.59 odpływa prom kursujący na trasie Bari – Dubrownik – Mljet – Korčula – Stari Grad – Split – Rijeka (na miejscu jesteśmy ok. godz. 7.00). W drogę powrotną wyrusza on w poniedziałki i piątki o godz. 20.00 z Rijeki.

Cena biletu za przejazd na trasie Bari – Rijeka w fotelu lotniczym wynosi ok. 70 EUR, za samochód osobowy ok. 105 EUR Po sezonie wszystkie ceny są niższe o ok. 20%. Od 11 lipca do 4 września codziennie (z wyjątkiem wtorków) o godz. 21.00, a w niedzielę o 11.30 odpływa prom kursujący na trasie Ankona – Split – Stari Grad. Kurs powrotny: środa, czwartek, piątek godz. 7.00, niedziela i poniedziałek o 9.00, a sobota o 18.45. Cena biletu za przejazd trasą Ankona – Split – Stari Grad w fotelu lotniczym wynosi ok. 51 EUR w sezonie (20 VI–31 VIII), za samochód osobowy trzeba zapłacić ok. 67 EUR. Po sezonie wszystkie bilety są tańsze o ok. 20%. Od 2 czerwca do 10 lipca i od 8 do 25 września kursuje prom na linii Pescara – Split – Stari Grad we wtorki i czwartki o godz. 21.00, a od 11 lipca do 1 września w poniedziałki i w piątki o godz. 21.00. Poza sezonem (3 X–31 V) w poniedziałki, środy, piątki i niedziele o godzinie 21.00 z Ankony odpływa prom do Splitu, a podróż powrotną można odbyć we wtorki, czwartki, soboty i
niedziele (prom wypływa o godz. 21.00, a na miejscu jest ok. godz. 7.00). Od 2 czerwca do 17 lipca i 27 września we wtorki, czwartki, piątki i soboty można również popłynąć z Ankony (o godz. 22.00) do Zadaru (na miejscu ok. godz. 7.00) lub w przeciwnym kierunku w poniedziałki, środy, piątki i soboty (prom odpływa o godz. 22.00). W sezonie (18 VII–2 IX) z Ankony promy wyruszają codziennie (pn.–pt. 22.00, sb. 16.00, nd. 12.00).

Cena biletu w fotelu lotniczym to ok. 47 EUR w sezonie (20 VI–31 VIII), za samochód osobowy trzeba zapłacić ok. 64 EUR. Po sezonie wszystkie bilety są tańsze o ok. 20%. Można skorzystać z usług innych przewoźników, np. morskiej kompanii turystycznej Split Tours (hrvatska putnička brodarska kompanija), obsługującej linie Chorwacja – Włochy na trasach z Ankony do Splitu, na Hvar (Stari Grad) i Vis. Więcej informacji: ul. Boktulijin put bb, 21 000 Split, Croatia, tel.: +385 21 352533, rezerwacje: e-mail: booking@splittours.hr, http://www.splittours.hr. Najszybciej z Włoch do Chorwacji można dostać się liniami SNAV, których statki pokonują trasę z Ankony do Splitu i Zadaru oraz z Pescary na Hvar i do Splitu zaledwie w 4 godz. Informacje e-mail: info@snav.it lub na stronie internetowej http://www.snav.it.

Źródło artykułu:Bezdroża
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)