Remont dworca w Zakopanem. Z Krakowa dojedziemy pod Tatry w dwie godziny
Od zeszłego roku turyści przyjeżdżający pod Tatry pociągiem korzystają z tymczasowej stacji PKP na Spyrkówce. Dworzec w Zakopanem przechodzi całkowitą metamorfozę. Zmieni się nie tylko budynek, zburzono też tory i perony. Widać już spore postępy, a turystów czekają wielkie zmiany.
Jak informuje "Gazeta Krakowska", na nowym dworcu w Zakopanem widać już nowe tory i zarys peronów.
Zmiany w Zakopanem
Zmiana będzie spora, ponieważ torowisko ma być obniżone o ponad metr w stosunku do starych torów. Umożliwi to wsiadanie z nowych peronów bez konieczności wchodzenia po schodach, co będzie sporym ułatwieniem dla podróżnych.
Modernizacja ma się zakończyć zgodnie z planem jeszcze w tym roku. To świetna wiadomość dla turystów, którzy od zeszłego roku muszą korzystać z tymczasowego dworca na Spyrkówce.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tłumy turystów. "Polska przyciąga młodych Niemców"
Nowy dworzec w Zakopanem
Dworzec w zimowej stolicy Polski to dla wielu turystów pierwsze miejsce, które widzą po przybyciu do Zakopanego. Obiekt powstał w 1899 r. dzięki staraniom hrabiego Władysława Zamoyskiego. Niestety, zabytkowy budynek od dłuższego czasu był w opłakanym stanie i stanowił prawdziwą antywizytówkę miasta.
Przypomnijmy, że Zakopane rozstrzygnęło konkurs na koncepcję architektoniczno-przestrzenną nowego centrum komunikacyjnego pod koniec października 2018 r. Najciekawszą pracę zaprezentowali Tomasz Galica i Anna Muras. Postanowili zaprojektować teren w taki sposób, aby kojarzył się z górami, przyrodą i tradycją podhalańską. Tak, by podróżni wysiadający na dworcu od razu poczuli "klimat" Tatr.
Nie tylko dworzec
Modernizację przechodzi cała "kolejowa zakopianka". Jak informuje PKP PKL, pasażerowie zyskają bardziej dostępne, lepiej przygotowane do podróży perony. Prace obejmują również przebudowę torów, sieci trakcyjnej na stacjach, przepustów oraz przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem. Poprawi się sprawność "kolejowej zakopianki", wzrośnie poziom bezpieczeństwa w komunikacji kolejowej i drogowej.
Celem inwestycji na trasie Kraków – Zakopane jest skrócenie czasu podróży pociągiem do stolicy Tatr, zwiększenie dostępności do kolei i komfortu pasażerów oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Szacowany czas jazdy po zakończeniu inwestycji, planowanym na koniec 2023 r. wyniesie nieco ponad dwie godziny. Obecnie pokonanie trasy zajmuje ok. trzy godziny.
Źródło: Gazeta Krakowska, PKP PKL