Egipt chce rozbudować Kanał Sueski. Inwestycja za miliardy dolarów
Po modernizacji w 2015 r. i wykopaniu nowych torów wodnych o długości 72 km, przepłyniecie przez Kanał Sueski skróciło się z 22 godzin do 11. Teraz Egipt ma kolejny ambitny plan. Najszybsza droga transportu morskiego towarów z Azji do Europy ma zostać ponownie rozbudowana. Znikną "wąskie gardła oraz mijanki", a na całej długości powstanie "autostrada dla statków w obu kierunkach".
Kanał Sueski to jedno z największych przedsięwzięć inżynieryjnych świata. Łączy Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym.
Rozbudują Kanał Sueski
Podczas dorocznej Międzynarodowej Konferencji Transportu i Logistyki Morskiej prezes zarządu Kanału Sueskiego Osama Rabie zapowiedział, że Kanał Sueski ma zostać rozbudowany. Projekt ma na celu przekształcenie "jednopasmowych dróg żeglugowych - o długości 50 km w części północnej i 30 km w części południowej - w dwupasmowe autostrady".
- Ok. 80 km w Kanale Sueskim nie zostało podwojonych, w tym 50 km na północ od miasta Al-Kantara i 30 km na południe od Wielkiego Jeziora Gorzkiego. Projekt pełnego dualizmu nawigacyjnego Kanału znajduje się w fazie studiów i ma zostać ukończony w ciągu 16 miesięcy. Budowa nowych torów żeglugowych ma zostać zakończona w 2034 r. - stwierdził w wywiadzie dla CBC.
Jak zapewnia Osama Rabie budowa nowych dróg żeglugowych finansowana będzie z budżetu inwestycyjnego Kanału Sueskiego, a koszt powinien być podobny do tego, który poniesiono podczas rozbudowy w 2015 r., czyli nie powinien przekroczyć 8 mld dolarów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Miasto na wysepkach. "Mi przypomina Gdańsk"
Dochody poważnie spadły
Warto zauważyć, że dochody z Kanału Sueskiego - głównego źródła finansowania budżetu Egiptu - poważnie spadły, odkąd bojownicy Huthi w Jemenie zaczęli atakować statki na Morzu Czerwonym w odwecie za wojnę prowadzoną przez Izrael przeciwko Hamasowi w Strefie Gazy.
W 2023 r. przychody z działalności Kanału Sueskiego wyniosły blisko 10,5 mld dolarów. W tym roku - według Rabiego - wyniosą niewiele ponad 5 mld. Tylko w styczniu 2024 r. przychody spadły o 46 proc., osiągając 428 mln dolarów, w porównaniu z przychodami na poziomie 804 mln dolarów w tym samym miesiącu ubiegłego roku.
Jak podaje CNN Arabic, cena za kontener przepływający przez Kanał Sueski wzrosła do 6800 dolarów w porównaniu z ok. 750 dolarami przed kryzysem.