Niebinarny pasażer pozywa linię lotniczą. To może być początek wielkich zmian
Niebinarny pasażer pozwała linie lotnicze Ryanair o odszkodowanie w wysokości 4500 euro (prawie 20 tys. zł), zarzucając dyskryminację po tym, jak nie mogła wybrać neutralnego płciowo tytułu podczas rezerwacji lotu.
Jak pisze brytyjski portal Canarian Weekly, sprawa ma zostać rozpatrzona przez Sąd Krajowy w Berlinie. Ten wyrok może mieć daleko idące konsekwencje dla sposobu, w jaki linie lotnicze traktują tożsamość płciową na swoich platformach rezerwacyjnych.
Niebinarna opcja w Ryanair? Brak
Do tej sytuacji doszło w październiku 2021 r., kiedy to pasażer próbował zarezerwować lot powrotny z Berlina na Gran Canarię za pośrednictwem strony internetowej Ryanair.
Podczas procesu rezerwacji okazało się, że system oferuje tylko trzy opcje tytułów płciowych w języku niemieckim: Herr (Pan), Frau (Pani) i Fräulein (Panna). Żaden neutralny tytuł nie był dostępny i nie jest jasne, czy rezerwacja została zakończona.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Halo Polacy". Zamieszkał na Filipinach 10 lat temu. "To już nie jest to samo miejsce"
Ryanair odmówił rozwiązania sprawy polubownie poza sądem, dlatego teraz pasażer podjął kroki prawne, domagając się nie tylko rekompensaty finansowej za cierpienie emocjonalne, ale także zmiany systemu rezerwacji Ryanair w celu uwzględnienia opcji neutralnej płciowo.
Szykuje się przełom?
Już w 2019 r. Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) wydało wytyczne mające pomóc liniom lotniczym we wdrażaniu niebinarnych oznaczeń płci w ich systemach. W tym samym roku United Airlines stały się pierwszym amerykańskim przewoźnikiem, który umożliwił pasażerom wybór niebinarnych opcji płci podczas rezerwacji lotów, oferując oznaczenia takie jak "X" dla nieokreślonych lub "U" dla nieujawnionych, obok neutralnych płciowo tytułów, takich jak "Mx".
Zakończenie sprawy przed sądem w Berlinie i ewentualne pozytywne rozstrzygnięcie na korzyść pasażera może wywrzeć presję na inne linie lotnicze działające w całej Europie, zwłaszcza te posiadające międzynarodowe platformy. Taki wynik sprawi, że będą musiały na nowo ocenić swoją infrastrukturę cyfrową i politykę rezerwacji, aby lepiej dostosować się do pasażerów niebinarnych i zróżnicowanych pod względem płci.
Portal Canarian Weekly poinformował, że irlandzki przewoźnik nie wydał jeszcze publicznego komentarza w sprawie pozwu.