Skrócą trasę o prawie godzinę. Zmiany warte 233 mln zł
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zbudowanie nowych podstacji trakcyjnych w województwie warmińsko-mazurskim. Inwestycja, która pochłonie horrendalnie wysoką sumę pieniędzy, ma sprawić, że podróże z Ełku do Olsztyna będą znacznie krótsze, niż do tej pory.
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w czwartek 11 kwietnia br., że umowa na budowę nowych podstacji trakcyjnych na trasie Ełk-Giżycko-Korsze opiewa na 233 mln zł netto. Pieniądze pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy.
Skrócą czas przejazdu
- Podstacje trakcyjne dostarczą energię elektryczną do zasilania sieci trakcyjnej. Umożliwią one dostosowanie trasy do wyższej prędkości, do 160 km/h. Do tej pory pociągi na tej trasie jeździły z prędkością 80 km/h - poinformował Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK. Dodał, że pozwoli to skrócić czas podróży z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o... prawie godzinę! Dokładnie mówi się o 50 minutach różnicy. - Czas przejazdu planowany po pracach to poniżej dwóch godzin, przed modernizacją ten czas wynosił prawie trzy godziny - wskazał Martyn Janduła.
W ramach podpisanej umowy nowe podstacje trakcyjne zostaną zbudowane w Woszczelach, Wydminach, Giżycku, Martianach i Linkowie. Janduła dodał, że trasę z Ełku do Olsztyna będzie mogło pokonywać więcej pociągów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Halo Polacy". Ten kraj to niezwykły twór kulturowy. "Skomplikowane"
Przebudowa trasy Ełk - Giżycko - Korsze trwa już od marca 2022 r. PKP PLK podało, że na 30 kilometrach długości, z 50 km całej trasy, wykonawca ułożył już nowy tor i zamontował słupy, na których rozwieszona zostanie sieć trakcyjna. "Na stacji w Giżycku jest już konstrukcja nowego przejścia pod torami i budowane są perony. Nowe platformy powstają również w Starych Juchach, Wydminach, Siedliskach i Woszczelach. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się" - poinformowano w komunikacie.
Modernizacja drugiego odcinka tej trasy - od Giżycka do Korsz - zaczęła się jesienią ubiegłego roku. PKP PLK przekazały, że wykonawca gromadzi materiały i dokonuje rozbiórki starych elementów torów i konstrukcji peronów. Rozpoczęła się budowa pierwszych obiektów inżynieryjnych - mostu w Giżycku i przepustów na odcinku Giżycko - Kętrzyn. Budowany jest także peron na przystanku Niegocin-Wilkasy.
W ramach trwających prac ma powstać 14 stacji i przystanków. Dzięki inwestycji wymienione będą tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym, budowane są nowe mosty i wiadukty. Lokalne centrum sterowania ruchem pociągów powstanie w Korszach.
Czytaj też: Paradowała tak po lotnisku "Serio to zrobiłaś?"