Tajemnice czarnych skrzynek - katastrofa lotu Continental Airlines 3407

Katastrofa lotu Continental Airlines 3407 miała miejsce 12 lutego 2009 r. Samolot rozbił się o godzinie 22:10 czasu lokalnego w miejscowości Clarence Center, 16 km od lotniska Buffalo w stanie Nowy Jork. Wyprodukowany w 2008 r. Bombardier Q400 leciał z portu lotniczego Newark-Liberty (w stanie New Jersey). Jest jednym z trzech głównych, obsługujących miasto Nowy Jork. Przewoźnik współpracował z kilkoma mniejszymi liniami do obsługi krótkich tras. W tym przypadku z regionalną linią Colgan Air. W wyniku tragedii zginęli wszyscy na pokładzie - 44 pasażerów i pięciu członków załogi, a także 1 osoba na ziemi.

Obraz
Źródło zdjęć: © faaflighttest.us

Katastrofa lotu Continental Airlines 3407 miała miejsce 12 lutego 2009 r. Samolot rozbił się o godzinie 22:10 czasu lokalnego w miejscowości Clarence Center, 16 km od lotniska Buffalo w stanie Nowy Jork. Wyprodukowany w 2008 r. Bombardier Q400 leciał z portu lotniczego Newark-Liberty (w stanie New Jersey). Jest jednym z trzech głównych, obsługujących miasto Nowy Jork. Przewoźnik współpracował z kilkoma mniejszymi liniami do obsługi krótkich tras. W tym przypadku z regionalną linią Colgan Air. W wyniku tragedii zginęli wszyscy na pokładzie - 44 pasażerów i pięciu członków załogi, a także 1 osoba na ziemi.

16 lutego 2009 r., po zapoznaniu się przez ekspertów z zawartością czarnych skrzynek, ogłoszono, że samolot doświadczył tzw. przepadnięcia. W przeciągu 5 sekund obniżył wysokość lotu z 1800 stóp na 1000 stóp, czyli o 245 metrów. Rozbił się zaledwie 26 sekund po zaistnieniu gwałtownych przechyleń. Dom mieszkalny, w który uderzył, uległ całkowitemu zniszczeniu. W miejscu katastrofy wybuchł gwałtowny pożar, z powodu którego ewakuowano mieszkańców z 12 okolicznych domostw.

Gdy śledczy zaczęli badać zapisy z rejestratora parametrów lotu, odkryli coś zaskakującego. W przypadku włączenia się alarmu przeciągnięcia, priorytetem dla pilota jest zwiększenie mocy silników i ustawienie samolotu tak, by przód skierowany był w stronę ziemi. Choć kapitan w momencie włączenia się alarmu dokonał pierwszej czynności, osoby badające sprawę odkryły, że pilot gwałtownie ściągnął do siebie stery, podrywając nos maszyny w górę i w takiej pozycji utrzymywał go aż do momentu zderzenia z ziemią. Sytuację pogorszył dodatkowo manewr drugiego pilota. Schował klapy, co dodatkowo zmniejszyło generowaną przez skrzydła siłę nośną.

NTSB (Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu) w swoim raporcie jako przyczynę katastrofy podała błąd pilotów, którzy niewłaściwie zareagowali w tej sytuacji. Jako dodatkowy powód wymieniono zmęczenie załogi. Badając zawartość czarnych skrzynek, eksperci zauważyli, że piloci często ziewali w czasie lotu. Ponadto, drugi pilot narzekał na zmęczenie i złe samopoczucie.

Była to największa katastrofa samolotu pasażerskiego produkcji kanadyjskiej, a także pierwsza w historii maszyn _ Bombardier Q400 _. Samoloty z serii _ Q _ ("Q" od ang. quiet, czyli "ciche") są bardzo popularnymi wśród pasażerów i linii lotniczych, ze względu na zastosowanie w nich nowoczesnego systemu wyciszania kabiny oraz z powodu niskiego kosztu eksploatacji, w porównaniu odrzutowcami o podobnym zasięgu.

Zdarzało się w przeszłości, że samoloty z serii _ Q _, obsługiwane przez Scandinavian Airlines System (SAS), doświadczały uszkodzenia podwozia podczas lądowania na europejskich lotniskach. Były sytuacje, gdy ze względu na korozję odpadało całe koło i jego wysoka podpora. Po tych przypadkach skandynawski przewoźnik zrezygnował z dalszej eksploatacji maszyn i wycofał się z kontraktu na zakup kolejnych bombardierów tego producenta.

wg/if

Wybrane dla Ciebie
Na początku są marzenia. Po drugiej stronie trzy największe lęki przed podróżą
Na początku są marzenia. Po drugiej stronie trzy największe lęki przed podróżą
Coraz mniej bezpłatnych parkingów na Podhalu. "Mamy do czynienia z patologią"
Coraz mniej bezpłatnych parkingów na Podhalu. "Mamy do czynienia z patologią"
Okradali auta z wypożyczalni. W końcu wpadli
Okradali auta z wypożyczalni. W końcu wpadli
Oto najlepszy polski dworzec. Zdobył prestiżową nagrodę
Oto najlepszy polski dworzec. Zdobył prestiżową nagrodę
Europejska stolica z prestiżowym wyróżnieniem. Miasto zachwyca klimatem
Europejska stolica z prestiżowym wyróżnieniem. Miasto zachwyca klimatem
Perła Pienin, gdzie można dotknąć przeszłości. Tam cisza jest prawdziwa
Perła Pienin, gdzie można dotknąć przeszłości. Tam cisza jest prawdziwa
75 tys. biletów rozeszło się błyskawicznie. Najbardziej niesamowity jarmark w Europie
75 tys. biletów rozeszło się błyskawicznie. Najbardziej niesamowity jarmark w Europie
Najsilniejszy paszport na świecie. Dwa kraje znacząco spadły w rankingu
Najsilniejszy paszport na świecie. Dwa kraje znacząco spadły w rankingu
Turcja na krawędzi kryzysu. Przed krajem widmo katastrofy
Turcja na krawędzi kryzysu. Przed krajem widmo katastrofy
Erupcja wulkanu w Indonezji. Dym unosił się na wysokości 10 km
Erupcja wulkanu w Indonezji. Dym unosił się na wysokości 10 km
Zmiany w Łodzi. Chodzi o najsłynniejszą ulicę w mieście
Zmiany w Łodzi. Chodzi o najsłynniejszą ulicę w mieście
Cypr walczy z nietypowym problemem. Niebawem na wyspie może być więcej kotów niż ludzi
Cypr walczy z nietypowym problemem. Niebawem na wyspie może być więcej kotów niż ludzi