Trwa ładowanie...

Tajemnice czarnych skrzynek - katastrofa lotu Continental Airlines 3407

Katastrofa lotu Continental Airlines 3407 miała miejsce 12 lutego 2009 r. Samolot rozbił się o godzinie 22:10 czasu lokalnego w miejscowości Clarence Center, 16 km od lotniska Buffalo w stanie Nowy Jork. Wyprodukowany w 2008 r. Bombardier Q400 leciał z portu lotniczego Newark-Liberty (w stanie New Jersey). Jest jednym z trzech głównych, obsługujących miasto Nowy Jork. Przewoźnik współpracował z kilkoma mniejszymi liniami do obsługi krótkich tras. W tym przypadku z regionalną linią Colgan Air. W wyniku tragedii zginęli wszyscy na pokładzie - 44 pasażerów i pięciu członków załogi, a także 1 osoba na ziemi.

Tajemnice czarnych skrzynek - katastrofa lotu Continental Airlines 3407Źródło: faaflighttest.us
d4m02ew
d4m02ew

Katastrofa lotu Continental Airlines 3407 miała miejsce 12 lutego 2009 r. Samolot rozbił się o godzinie 22:10 czasu lokalnego w miejscowości Clarence Center, 16 km od lotniska Buffalo w stanie Nowy Jork. Wyprodukowany w 2008 r. Bombardier Q400 leciał z portu lotniczego Newark-Liberty (w stanie New Jersey). Jest jednym z trzech głównych, obsługujących miasto Nowy Jork. Przewoźnik współpracował z kilkoma mniejszymi liniami do obsługi krótkich tras. W tym przypadku z regionalną linią Colgan Air. W wyniku tragedii zginęli wszyscy na pokładzie - 44 pasażerów i pięciu członków załogi, a także 1 osoba na ziemi.

16 lutego 2009 r., po zapoznaniu się przez ekspertów z zawartością czarnych skrzynek, ogłoszono, że samolot doświadczył tzw. przepadnięcia. W przeciągu 5 sekund obniżył wysokość lotu z 1800 stóp na 1000 stóp, czyli o 245 metrów. Rozbił się zaledwie 26 sekund po zaistnieniu gwałtownych przechyleń. Dom mieszkalny, w który uderzył, uległ całkowitemu zniszczeniu. W miejscu katastrofy wybuchł gwałtowny pożar, z powodu którego ewakuowano mieszkańców z 12 okolicznych domostw.

Gdy śledczy zaczęli badać zapisy z rejestratora parametrów lotu, odkryli coś zaskakującego. W przypadku włączenia się alarmu przeciągnięcia, priorytetem dla pilota jest zwiększenie mocy silników i ustawienie samolotu tak, by przód skierowany był w stronę ziemi. Choć kapitan w momencie włączenia się alarmu dokonał pierwszej czynności, osoby badające sprawę odkryły, że pilot gwałtownie ściągnął do siebie stery, podrywając nos maszyny w górę i w takiej pozycji utrzymywał go aż do momentu zderzenia z ziemią. Sytuację pogorszył dodatkowo manewr drugiego pilota. Schował klapy, co dodatkowo zmniejszyło generowaną przez skrzydła siłę nośną.

d4m02ew

NTSB (Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu) w swoim raporcie jako przyczynę katastrofy podała błąd pilotów, którzy niewłaściwie zareagowali w tej sytuacji. Jako dodatkowy powód wymieniono zmęczenie załogi. Badając zawartość czarnych skrzynek, eksperci zauważyli, że piloci często ziewali w czasie lotu. Ponadto, drugi pilot narzekał na zmęczenie i złe samopoczucie.

Była to największa katastrofa samolotu pasażerskiego produkcji kanadyjskiej, a także pierwsza w historii maszyn _ Bombardier Q400 _. Samoloty z serii _ Q _ ("Q" od ang. quiet, czyli "ciche") są bardzo popularnymi wśród pasażerów i linii lotniczych, ze względu na zastosowanie w nich nowoczesnego systemu wyciszania kabiny oraz z powodu niskiego kosztu eksploatacji, w porównaniu odrzutowcami o podobnym zasięgu.

Zdarzało się w przeszłości, że samoloty z serii _ Q _, obsługiwane przez Scandinavian Airlines System (SAS), doświadczały uszkodzenia podwozia podczas lądowania na europejskich lotniskach. Były sytuacje, gdy ze względu na korozję odpadało całe koło i jego wysoka podpora. Po tych przypadkach skandynawski przewoźnik zrezygnował z dalszej eksploatacji maszyn i wycofał się z kontraktu na zakup kolejnych bombardierów tego producenta.

wg/if

d4m02ew
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4m02ew

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj