Tajemnice czarnych skrzynek - katastrofa lotu Continental Airlines 3407
Katastrofa lotu Continental Airlines 3407 miała miejsce 12 lutego 2009 r. Samolot rozbił się o godzinie 22:10 czasu lokalnego w miejscowości Clarence Center, 16 km od lotniska Buffalo w stanie Nowy Jork. Wyprodukowany w 2008 r. Bombardier Q400 leciał z portu lotniczego Newark-Liberty (w stanie New Jersey). Jest jednym z trzech głównych, obsługujących miasto Nowy Jork. Przewoźnik współpracował z kilkoma mniejszymi liniami do obsługi krótkich tras. W tym przypadku z regionalną linią Colgan Air. W wyniku tragedii zginęli wszyscy na pokładzie - 44 pasażerów i pięciu członków załogi, a także 1 osoba na ziemi.
28.05.2015 | aktual.: 22.08.2015 14:04
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Katastrofa lotu Continental Airlines 3407 miała miejsce 12 lutego 2009 r. Samolot rozbił się o godzinie 22:10 czasu lokalnego w miejscowości Clarence Center, 16 km od lotniska Buffalo w stanie Nowy Jork. Wyprodukowany w 2008 r. Bombardier Q400 leciał z portu lotniczego Newark-Liberty (w stanie New Jersey). Jest jednym z trzech głównych, obsługujących miasto Nowy Jork. Przewoźnik współpracował z kilkoma mniejszymi liniami do obsługi krótkich tras. W tym przypadku z regionalną linią Colgan Air. W wyniku tragedii zginęli wszyscy na pokładzie - 44 pasażerów i pięciu członków załogi, a także 1 osoba na ziemi.
16 lutego 2009 r., po zapoznaniu się przez ekspertów z zawartością czarnych skrzynek, ogłoszono, że samolot doświadczył tzw. przepadnięcia. W przeciągu 5 sekund obniżył wysokość lotu z 1800 stóp na 1000 stóp, czyli o 245 metrów. Rozbił się zaledwie 26 sekund po zaistnieniu gwałtownych przechyleń. Dom mieszkalny, w który uderzył, uległ całkowitemu zniszczeniu. W miejscu katastrofy wybuchł gwałtowny pożar, z powodu którego ewakuowano mieszkańców z 12 okolicznych domostw.
Gdy śledczy zaczęli badać zapisy z rejestratora parametrów lotu, odkryli coś zaskakującego. W przypadku włączenia się alarmu przeciągnięcia, priorytetem dla pilota jest zwiększenie mocy silników i ustawienie samolotu tak, by przód skierowany był w stronę ziemi. Choć kapitan w momencie włączenia się alarmu dokonał pierwszej czynności, osoby badające sprawę odkryły, że pilot gwałtownie ściągnął do siebie stery, podrywając nos maszyny w górę i w takiej pozycji utrzymywał go aż do momentu zderzenia z ziemią. Sytuację pogorszył dodatkowo manewr drugiego pilota. Schował klapy, co dodatkowo zmniejszyło generowaną przez skrzydła siłę nośną.
NTSB (Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu) w swoim raporcie jako przyczynę katastrofy podała błąd pilotów, którzy niewłaściwie zareagowali w tej sytuacji. Jako dodatkowy powód wymieniono zmęczenie załogi. Badając zawartość czarnych skrzynek, eksperci zauważyli, że piloci często ziewali w czasie lotu. Ponadto, drugi pilot narzekał na zmęczenie i złe samopoczucie.
Była to największa katastrofa samolotu pasażerskiego produkcji kanadyjskiej, a także pierwsza w historii maszyn _ Bombardier Q400 _. Samoloty z serii _ Q _ ("Q" od ang. quiet, czyli "ciche") są bardzo popularnymi wśród pasażerów i linii lotniczych, ze względu na zastosowanie w nich nowoczesnego systemu wyciszania kabiny oraz z powodu niskiego kosztu eksploatacji, w porównaniu odrzutowcami o podobnym zasięgu.
Zdarzało się w przeszłości, że samoloty z serii _ Q _, obsługiwane przez Scandinavian Airlines System (SAS), doświadczały uszkodzenia podwozia podczas lądowania na europejskich lotniskach. Były sytuacje, gdy ze względu na korozję odpadało całe koło i jego wysoka podpora. Po tych przypadkach skandynawski przewoźnik zrezygnował z dalszej eksploatacji maszyn i wycofał się z kontraktu na zakup kolejnych bombardierów tego producenta.
wg/if