Tajemnicze dźwięki w samolocie. Zdradzamy, co oznaczają
Jeśli często latasz, dobrze znasz sygnał dźwiękowy rozlegający się tuż po wyłączeniu sygnalizacji informującej o konieczności zapięcia lub możliwości rozpięcia pasów bezpieczeństwa. W trakcie każdego lotu słyszysz jednak pewnie wiele innych dźwięków, które stanowią część "tajnego kodu" dla załogi.
Czasami są to pojedyncze, czasami podwójne dzwonki, raz głośne, raz cichsze "pikania". Od dawien dawna "tajemnicze dźwięki w samolotach" zaprzątają głowy wielu pasażerów. Nie musisz się martwić, w zdecydowanej większości przypadków nie stanowią informacji o zbliżającym się niebezpieczeństwie.
Wakacyjny urlop. Jak skutecznie odpocząć?
I tak ok. 5 minut po starcie zazwyczaj pasażerowie słyszą 2 charakterystyczne dzwonki. To znak, że maszyna osiągnęła wysokość 10 tys. stóp, czyli około 3050 m. Wkrótce po tym włączana jest sygnalizacja, że możemy odpiąć pasy bezpieczeństwa i skorzystać z toalety. Analogicznie 2 dość głośne dzwonki docierają do uszu pasażerów około 5 minut przed lądowaniem. To z kolei sygnał, że zeszliśmy poniżej wspomnianej wysokości i że załoga powinna przygotować się do lądowania, a pasażerów i maszynę do zakończenia podróży (m.in. zacząć sprzątać śmieci pozostałe po wydanych posiłkach itd.)
Innego rodzaju sygnały dźwiękowe różnią się nieznacznie w zależności od tego, jakimi liniami lecimy. Zazwyczaj są to kombinacje niskich i wysokich dźwięków, które możemy usłyszeć, gdy personel pokładowy korzysta z systemu telefonii pokładowej. W ten sposób członkowie obsługi przekazują sobie różnego rodzaju bieżące informacje, jednak pracownicy linii lotniczych nie ujawniają swoich "kodów" ze względów bezpieczeństwa. Zdradzimy jednak, że na pokładzie samolotów Quantas 3 niskie dźwięki z rzędu sygnalizują ostrzeżenie wydane przez kapitana – informujące załogę np. o zbliżających się turbulencjach.
Na ogół jednak nie powinny zaburzać naszego spokoju. Stanowią po prostu "wewnętrzny" język komunikacji pomiędzy członkami załogi i pilotami.