Tajemnicze dźwięki w samolocie. Zdradzamy, co oznaczają
Jeśli często latasz, dobrze znasz sygnał dźwiękowy rozlegający się tuż po wyłączeniu sygnalizacji informującej o konieczności zapięcia lub możliwości rozpięcia pasów bezpieczeństwa. W trakcie każdego lotu słyszysz jednak pewnie wiele innych dźwięków, które stanowią część "tajnego kodu" dla załogi.
24.07.2017 | aktual.: 24.07.2017 18:15
Czasami są to pojedyncze, czasami podwójne dzwonki, raz głośne, raz cichsze "pikania". Od dawien dawna "tajemnicze dźwięki w samolotach" zaprzątają głowy wielu pasażerów. Nie musisz się martwić, w zdecydowanej większości przypadków nie stanowią informacji o zbliżającym się niebezpieczeństwie.
I tak ok. 5 minut po starcie zazwyczaj pasażerowie słyszą 2 charakterystyczne dzwonki. To znak, że maszyna osiągnęła wysokość 10 tys. stóp, czyli około 3050 m. Wkrótce po tym włączana jest sygnalizacja, że możemy odpiąć pasy bezpieczeństwa i skorzystać z toalety. Analogicznie 2 dość głośne dzwonki docierają do uszu pasażerów około 5 minut przed lądowaniem. To z kolei sygnał, że zeszliśmy poniżej wspomnianej wysokości i że załoga powinna przygotować się do lądowania, a pasażerów i maszynę do zakończenia podróży (m.in. zacząć sprzątać śmieci pozostałe po wydanych posiłkach itd.)
Innego rodzaju sygnały dźwiękowe różnią się nieznacznie w zależności od tego, jakimi liniami lecimy. Zazwyczaj są to kombinacje niskich i wysokich dźwięków, które możemy usłyszeć, gdy personel pokładowy korzysta z systemu telefonii pokładowej. W ten sposób członkowie obsługi przekazują sobie różnego rodzaju bieżące informacje, jednak pracownicy linii lotniczych nie ujawniają swoich "kodów" ze względów bezpieczeństwa. Zdradzimy jednak, że na pokładzie samolotów Quantas 3 niskie dźwięki z rzędu sygnalizują ostrzeżenie wydane przez kapitana – informujące załogę np. o zbliżających się turbulencjach.
Na ogół jednak nie powinny zaburzać naszego spokoju. Stanowią po prostu "wewnętrzny" język komunikacji pomiędzy członkami załogi i pilotami.