Trwa ładowanie...

Tajemnicze dźwięki w samolocie. Zdradzamy, co oznaczają

Jeśli często latasz, dobrze znasz sygnał dźwiękowy rozlegający się tuż po wyłączeniu sygnalizacji informującej o konieczności zapięcia lub możliwości rozpięcia pasów bezpieczeństwa. W trakcie każdego lotu słyszysz jednak pewnie wiele innych dźwięków, które stanowią część "tajnego kodu" dla załogi.

Tajemnicze dźwięki w samolocie. Zdradzamy, co oznaczająŹródło: Shutterstock.com, fot: Alexander Snahovskyy
d4ccrlj
d4ccrlj

Czasami są to pojedyncze, czasami podwójne dzwonki, raz głośne, raz cichsze "pikania". Od dawien dawna "tajemnicze dźwięki w samolotach" zaprzątają głowy wielu pasażerów. Nie musisz się martwić, w zdecydowanej większości przypadków nie stanowią informacji o zbliżającym się niebezpieczeństwie.

Wakacyjny urlop. Jak skutecznie odpocząć?

I tak ok. 5 minut po starcie zazwyczaj pasażerowie słyszą 2 charakterystyczne dzwonki. To znak, że maszyna osiągnęła wysokość 10 tys. stóp, czyli około 3050 m. Wkrótce po tym włączana jest sygnalizacja, że możemy odpiąć pasy bezpieczeństwa i skorzystać z toalety. Analogicznie 2 dość głośne dzwonki docierają do uszu pasażerów około 5 minut przed lądowaniem. To z kolei sygnał, że zeszliśmy poniżej wspomnianej wysokości i że załoga powinna przygotować się do lądowania, a pasażerów i maszynę do zakończenia podróży (m.in. zacząć sprzątać śmieci pozostałe po wydanych posiłkach itd.)

Shutterstock.com
Źródło: Shutterstock.com, fot: razze

Innego rodzaju sygnały dźwiękowe różnią się nieznacznie w zależności od tego, jakimi liniami lecimy. Zazwyczaj są to kombinacje niskich i wysokich dźwięków, które możemy usłyszeć, gdy personel pokładowy korzysta z systemu telefonii pokładowej. W ten sposób członkowie obsługi przekazują sobie różnego rodzaju bieżące informacje, jednak pracownicy linii lotniczych nie ujawniają swoich "kodów" ze względów bezpieczeństwa. Zdradzimy jednak, że na pokładzie samolotów Quantas 3 niskie dźwięki z rzędu sygnalizują ostrzeżenie wydane przez kapitana – informujące załogę np. o zbliżających się turbulencjach.

Na ogół jednak nie powinny zaburzać naszego spokoju. Stanowią po prostu "wewnętrzny" język komunikacji pomiędzy członkami załogi i pilotami.

d4ccrlj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4ccrlj

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj