Tego nie wie wielu rodziców. Także dzieci mogą dostać odszkodowanie za zakłócony lot
Jeżeli planujesz rodzinną podróż wakacyjną lub wyjazd z okazji Dnia Dziecka, pamiętaj, że prawo lotnicze chroni nie tylko dorosłych, ale również najmłodszych. Każdy członek rodziny jest uprawniony do rekompensaty w wysokości do 600 euro, nawet niemowlę.
Zgodnie z Rozporządzeniem WE 261/2004, prawo chroni wszystkich pasażerów lotniczych, niezależnie od ich wieku. Wszyscy, tak samo noworodek, jak i emeryt, są równi na mocy europejskiego prawodawstwa, jeśli chodzi o zakłócenia podczas podróży lotniczych.
– Dzieci, w tym również niemowlęta, cierpią z powodu zakłóceń w podróży, dlatego, podobnie jak ich rodzice, powinni otrzymywać takie samo odszkodowanie od linii lotniczych. Uważamy, że uświadamianie, że dzieci mają także swoje prawa jest szczególnie ważne przed rozpoczęciem szczytu sezonu wakacyjnego, kiedy to wzrasta liczba opóźnionych oraz odwołanych lotów – mówi Marta Koziarz, ekspert z firmy AirHelp.
Przełom w prawach najmłodszych podróżników
Przez lata linie lotnicze były zdania, że dzieci poniżej 2. roku życia powinny być zwolnione z obowiązku otrzymania odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot, ze względu na to, że nie wymagają osobnego miejsca na pokładzie samolotu. Jednak sytuacja zmieniła się dzięki przełomowym sprawom sądowym, podczas których udowodniono, że prawo do odszkodowania jest obowiązujące, dopóki rodzice uiszczają liniom lotniczym dodatkową opłatę za swoje dziecko.
Zobacz też: Tego nigdy nie rób w samolocie
W 2016 r. Thomas Cook wypłaciły należną rekompensatę opiekunom dziecka poniżej 2. roku życia za opóźniony lot. To była przełoma decyzja i od tamtej pory, jeżeli dojdzie do zakłóceń lotu, rodziny podróżujące z niemowlętami (pod warunkiem uiszczenia opłaty za dziecko), mogą ubiegać się o odszkodowanie w ich imieniu.
– Pomimo wygranej w sądzie ciągle wiele linii lotniczych nie wypłaca odszkodowań dla dzieci poniżej 2. roku życia. Większość takich spraw zostaje niezauważona i pominięta, ponieważ rodzice nie zdają sobie sprawy, że w ogóle istnieje taka opcja ubiegania się o rekompensatę w imieniu niemowląt – dodaje Marta Koziarz.
Prawo do opieki
Linie lotnicze zobowiązane są nie tylko do wypłaty odszkodowania za spowodowane zakłócenia, ale także do opieki nad poszkodowanymi pasażerami, którzy spędzają wiele godzin na lotnisku w oczekiwaniu na wylot. W Unii Europejskiej pasażerów chronią przepisy ruchu lotniczego uznawane za jedne z najbardziej solidnych na świecie. Zgodnie z Rozporządzeniem WE 261/2004 podróżni, których loty są odwołane lub opóźnione powyżej 3 godzin mogą ubiegać się o rekompensatę finansową, podczas gdy prawo do opieki zaczyna obowiązywać już po 2 godzinach.
Oznacza to, że przewoźnicy muszą zapewnić pasażerom dostęp do posiłków i napojów oraz dwa bezpłatne połączenia telefoniczne, faksy lub e-maile. Zazwyczaj przewoźnicy wydają oczekującym podróżnym kupon żywnościowy, który obowiązuje w sklepach i restauracjach na lotnisku. W razie potrzeby linie lotnicze powinny również zapewnić niezbędne zakwaterowanie oraz transport z i do hotelu. Niektóre z nich mogą jednak nie mieć możliwości rezerwacji noclegu dla wszystkich pasażerów – w takich przypadkach podróżni dokonują jej samodzielnie i otrzymują zwrot kosztów w późniejszym terminie.
Pasażerowie, którzy nie są pewni czy dane zakłócenie lotu kwalifikuje się do odszkodowania czy też nie, mogą odwiedzić stronę internetową https://www.airhelp.com/pl/, by uzyskać więcej informacji na temat swoich praw.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl