Trwa ładowanie...

Urlop po polsku - co nas kręci, co nas podnieca?

Mazury, Pomorze i Tatry – to w oczach Polaków najbardziej atrakcyjne regiony, w których można spędzić wakacje. A te marzą się inaczej kobietom i mężczyznom. Podczas, gdy Polki najchętniej postawiłyby na luksus i wypoczynek w ekskluzywnym apartamencie, panowie wolą zwiedzać oraz odkrywać nowe miejsca. Wakacyjne preferencje Polaków zbadał TNS Polska we współpracy z serwisem zakupów grupowych Citeam.pl.

Urlop po polsku - co nas kręci, co nas podnieca?Źródło: Thinkstock
d4a08vr
d4a08vr

Mazury, Pomorze i Tatry – to w oczach Polaków najbardziej atrakcyjne regiony, w których można spędzić wakacje. A te marzą się inaczej kobietom i mężczyznom. Podczas, gdy Polki najchętniej postawiłyby na luksus i wypoczynek w ekskluzywnym apartamencie, panowie wolą zwiedzać oraz odkrywać nowe miejsca. Wakacyjne preferencje Polaków zbadał TNS Polska we współpracy z serwisem zakupów grupowych Citeam.pl.

Małopolska, Kaszuby, Sudety? A może Pieniny, Beskidy czy Lubelszczyzna? Według badań te regiony ocenia jako atrakcyjne zaledwie po kilka procent Polaków. Jak widać – mimo prowadzonego od kilku lat marketingu terytorialnego, w którym polskie miasta czy regiony zachwalają turystyczne walory, zaledwie pięć regionów zyskuje prawdziwe uznanie podczas planowania wakacji w kraju. – Badania wykazały, że absolutnym numerem jeden są Mazury, gdzie chciałoby spędzić swój urlop aż 39 proc. Polaków. Na kolejnych miejscach plasują się Pomorze (29 proc.), Tatry (26 proc.), Wybrzeże (22 proc.) oraz Bieszczady (17 proc.) – wymienia Marta Krauze, dyrektor serwisu Citeam.pl.

Co ciekawe, im Polak starszy, tym mniej podoba mu się wizja wakacji w otoczeniu tatrzańskich szczytów – Tatry pociągają aż 34 proc. młodych w wieku 18-24, podczas gdy zaledwie co dziesiąta osoba po 50. roku życia chciałaby spędzić tam swój urlop. Za to niemal połowie najmłodszych Polaków marzą się mazurskie wczasy – bardziej niż słodkie lenistwo na pomorskich plażach, które wabią już tylko co trzecią osobę przed ukończeniem „trzydziestki”. Ponadto tyle samo kobiet, jak i mężczyzn chciałoby spędzić urlop w Bieszczadach oraz na Mazurach – może więc wyjazd w te regiony pozwoli parom lub małżeństwom zaoszczędzić niepotrzebnych kłótni? A jak zorganizujemy swoje wakacje tego lata?

Co trzeci Polak organizuje wakacje w sieci

Już co trzeci Polak organizuje swój wypoczynek za pośrednictwem Internetu – z tej metody korzystają najczęściej osoby w wieku 18-39, mieszkańcy miast powyżej 500 tys. mieszkańców. Za pośrednictwem sieci najczęściej rezerwujemy hotel lub domek letniskowy oraz kupujemy gotowe pakiety wyjazdowe, w tym również coraz bardziej popularne oferty turystyczne z serwisów zakupów grupowych.

d4a08vr

Warto wiedzieć, że Polacy nie lubią spontanicznych wyjazdów – tak swoje wakacje tego lata „zorganizuje” zaledwie 8 proc. Polaków. Nieco bardziej zapobiegliwe są w tym przypadku kobiety, które mają mniejszą skłonność do poszukiwania noclegów po przyjeździe na miejsce w porównaniu do panów. 13 proc. osób skorzysta z gościnności znajomych lub rodziny, a co dziesiąta będzie chciała w tym roku wykupić gotowy wyjazd, np. w biurze podróży.

Zaledwie 15 proc. Polaków jest pewna, że wakacje w tym roku nie będą im pisane – najwięcej osób, które spędzą lato w domu, pochodzi z terenów wiejskich. Plany na lato 2012 stanowią wciąż dużą zagadkę dla 16 proc. Polaków – czyżbyśmy postanowili zaczekać na finał Euro z organizacją urlopu?


Sprawdź najlepsze oferty: www.wycieczki.wp.pl

d4a08vr

Polki kochają luksus, panowie chcą być jak Bear Grylls

O ile kobiety oraz mężczyźni są w większości zgodni co do wyboru miejsca na wakacje, tak problemy mogą się pojawić przy planowaniu wolnego czasu. Niemal co trzecia Polka marzy o tym, by pławić się w luksusie, najlepiej w ekskluzywnym apartamencie. Tymczasem panowie najchętniej zabawiliby się w odkrywców – co czwarty Polak wybrałby się na wycieczkę objazdową po regionach atrakcyjnych historycznie, łącznie ze zwiedzaniem zabytków. Ta ostatnia opcja wydaje się jednak nudzić kobiety, spośród których jedynie 12 proc. wskazuje tego rodzaju urlop za najlepszy wybór z możliwych.

Polakom marzą się także w równej mierze romantyczne wędrówki po górach (14 proc.) oraz bardziej szalony urlop w miejscu, „które nie śpi” (14 proc.), najchętniej z uczestnictwem w imprezach do białego rana. Na piątym miejscu wakacyjnych przepisów na wypoczynek Polacy wskazują pobyt w kurorcie SPA, z pełnym pakietem zabiegów. Takie wakacje to jednak głównie marzenie kobiet – panie dwa razy częściej chciałyby zaznać tego rodzaju luksusu, w porównaniu do mężczyzn.

Zamiłowanie Polek do wakacji w bardziej przyjemnej, niż wysiłkowej, formie potwierdzają również preferencje zakupowe ofert turystycznych na serwisach zakupach grupowych: - W ciągu roku różne formy wypoczynku wykupiło za naszym pośrednictwem kilkadziesiąt tysięcy osób, z czego ponad 60 proc. kuponów trafiło w ręce kobiet. Faktycznie to panie najczęściej klikają w Kup Teraz przy ofertach wyjazdów do SPA, weekendach dla dwojga i zdecydowanie przy turnusach dla całych rodzin. Natomiast takie oferty, jak czarter jachtu, rafting latem czy narty zimą kupują mężczyźni – wymienia Krauze.

d4a08vr

Spokojny jak Polak po trzydziestce – kto marzy o imprezowych wakacjach?

Im jednak Polak starszy, tym ma mniejszą ochotę na rozrywkę i, co ciekawe, luksusy. Pragnienie szalonych wakacji spędzanych na imprezach do białego rana wydaje się wygasać dokładnie po trzydziestce – podczas, gdy co czwarta osoba w wieku 18-29 marzy o urlopie w miejscu, „które nie śpi”, tak po osiągnięciu „nobliwego” wieku 30 lat, zamiłowanie do rozrywki spada aż trzykrotnie. Wtedy Polacy zwracają się raczej ku górskim wędrówkom, wyprawom żeglarskim oraz zdecydowanie ku wycieczkom objazdowym. A skoro już jedziemy na wakacje, warto przewidzieć, co najbardziej nas na nich zirytuje.

Morze, jezioro, plaża, a na niej tłumy urlopowiczów, hałas i żar lejący się z nieba. Jak się okazuje, Polakom nie trzeba zbyt wiele, by plaża stała się miejscem irytacji. Wypoczywających do szału doprowadza wprowadzanie zwierząt na plażę oraz do wody – tak uważa aż 44 proc osób. Równie denerwujący dla Polaków jest brak wolnego miejsca na rozłożenie koca czy ręcznika – tym faktem irytuje się aż 44 proc. kobiet, ale już tylko 36 proc. mężczyzn. Znalezienie skrawka wolnego miejsca na plaży to jednak nie koniec potencjalnych nerwów – najmłodsi nie mogą znieść plażowego „lansu”, na który zwraca uwagę co piąta osoba w wieku 18-29, podczas gdy plażowa stylizacja działa już na nerwy zaledwie 7 proc. Polaków po 50. roku życia.

Co ciekawe, najmłodszych do białej gorączki doprowadzają najczęściej wysokie ceny napojów i jedzenia w obrębie plaży (50 proc. wskazań) – im jednak Polak starszy, tym dwa razy rzadziej przejmuje się drożyzną na wakacjach. Co innego nie pozwala w pełni relaksować się na plaży osobom z dużych miast. Ci ostatni dwa razy częściej wskazują na tłumy ludzi przebywających w wodzie jako powód do irytacji – to jednak drobnostka dla mieszkańców wsi. Tłumy na samej plaży skutecznie wyprowadzają z równowagi aż 54 proc. Polaków z wyższym wykształceniem.

pw/if


Sprawdź najlepsze oferty: www.wycieczki.wp.pl

d4a08vr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4a08vr

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj