Wagony metra sprzed 50 lat. Mieszkańcy Budapesztu boją się o życie
Wagony pierwszej, najstarszej linii budapeszteńskiego metra (M1) zostały wyprodukowane pół wieku temu i stanowią zagrożenie dla podróżujących. Każdego dnia, przed dopuszczeniem do ruchu, przechodzą specjalistyczna kontrolę.
10.01.2024 11:23
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
O problemie związanym ze stanem wagonów budapesztańskiego metra poinformował lokalny portal Nepszava. "Pojedyncza niezauważona usterka może spowodować poważny wypadek na linii, która każdego dnia przewozi prawie 40 tys. pasażerów" – zauważa gazeta.
Zobacz też: Hity ferii 2024. Król jest jeden
Stare wagony metra zagrażają bezpieczeństwu mieszkańców
W linii metra M1 wciąż eksploatowane są 23 wagony, które zostały włączone do użytku na początku lat 70. Już dawno przekroczyły 40-letni, zalecany okres użytkowania i limit 2,1 mln przejechanych kilometrów. Od renowacji tunelu metra minęło 30 lat, a nadwozia wagonów były naprawiane dwie dekady temu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Budapeszteński operator transportu zbiorowego (BKV) zapewnia, że pociągi są bezpieczne w eksploatacji. Jednak cytowany przez dziennik Endre Biro ze Stowarzyszenia dla Metra ostrzega przed rosnącym ryzykiem zamknięcia M1 lub nieszczęśliwego wypadku.
Wymiana wagonów bądź renowacja tamtejszego metra to dla miasta spory wydatek. Koszty zamówienia nowych wagonów szacowane są nawet na ok. 50 mld ft (572 mln zł). Jak podkreśla Biro, "wąski przekrój tunelu oznacza, że można kupić tylko wagony zbudowane na zamówienie", co oznacza wysokie koszty.
Ponadto, aby móc użytkować nowe wagony trzeba zmodernizować tory, co wraz z nowym systemem sterowania oznacza dodatkowe miliardy forintów. Jak zauważa "Nepszava", rząd mógłby pozyskać pieniądze z UE, jednak problemem pozostaje czas remontu, który zająłby co najmniej kilka lat.
Władze Budapesztu już od kilku lat zajmują się renowacją linii metra
W stolicy Węgier funkcjonują cztery linie metra. Najstarsza i najkrótsza z nich (M1, żółta), biegnąca od stacji Vorosmarty ter do Mexikoi ut, została otwarta jeszcze pod koniec XIX wieku i jest najstarszą koleją podziemną w kontynentalnej Europie. W 2014 r. otworzono najnowszą linię M4 (zieloną), łączącą dwa brzegi Dunaju.
W 2023 r. zakończono trwający ponad 5 lat remont trzeciej, najdłuższej linii metra (M3, niebieskiej), który kosztował 217,5 mld forintów (ok. 2,47 mld zł). Wyremontowane stacje zostały oddane do użytku w marcu, a ostatnia z nich – w maju. Metro musiało zostać odnowione ze względów bezpieczeństwa.
W grudniu media informowały, że kilka świeżo odnowionych stacji linii M3 zaczęło przeciekać podczas opadów deszczu i śniegu. Operator stwierdził, że jest przygotowany do usuwania szkód spowodowanych przez wodę, jednak w przyszłości nie można ich całkowicie wykluczyć.