Zaskakująca zmiana wśród Polaków. To pierwszy raz w historii
Jak wynika z najnowszych danych Google, zebranych na podstawie wyszukiwań, nastąpiła ogromna zmiana w turystycznych preferencjach Polek i Polaków. Po raz pierwszy zagraniczne kierunki prześcignęły rodzime destynacje. Ale to nie koniec zmian.
Analiza wyszukiwań z Google wskazuje, że w okresie wakacyjnym częściej stawiamy na podróże za granicę niż w Polsce. Do tej pory dominowały urlopy w kraju, a obecnie dane pokazują odwrócenie tej tendencji.
Polacy coraz bardziej nastawieni na zagranicę
W tym roku po raz pierwszy zagraniczne wyjazdy zyskały przewagę i odpowiadają za 51 proc. wszystkich zapytań, podczas gdy krajowe stanowią niecałe 49 proc. Jeszcze w 2024 r. proporcje wynosiły 52 proc. dla wypoczynku w kraju i 48 proc. dla zagranicy.
– W tym roku widzimy wyrażną zmianę w zachowaniach użytkowników i użytkowniczek – po raz pierwszy w wyszukiwaniach Google było więcej zapytań o zagraniczne wyjazdy niż o podróże krajowe. To znaczący zwrot, biorąc pod uwagę, że jeszcze w 2024 r. przewaga dla wypoczynku w Polsce nad zagranicą wynosiła 4 proc. - mówi Jacek Bisiński, analityk ds. branży turystycznej w Google.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Turkusowa woda i rajskie widoki. Nieodkryty przez Polaków zakątek w ukochanym wakacyjnym kraju
W poprzednich latach widać było, jak ta tendencja powoli się zmieniała. W 2023 roku 53 proc. zapytań dotyczyło wyjazdów w Polsce, a w 2022 r. odsetek ten wynosił aż 55 proc. W latach pandemii (2020–2021), gdy ruch turystyczny był ograniczony, ponad 60 proc. wyszukiwań dotyczyło lokalnych kierunków.
Hiszpania numerem jeden
Polacy najchętniej wyszukują - niezmiennie od lat - informacje na temat Hiszpanii, Włoch i Grecji. Co ciekawe, w tym roku to właśnie Hiszpania wspięła się na szczyt rankingu popularności, wyprzedzając dotychczasowego lidera – Włochy, które były najpopularniejszym kierunkiem w 2024 r.
Wśród dziesięciu najczęściej wyszukiwanych destynacji znalazły się również: Turcja, Chorwacja, Stany Zjednoczone, Niemcy, Francja, Wielka Brytania oraz Czechy. Jeśli chodzi o wyszukiwania typowo wakacyjne, wśród kierunków dominowały: Turcja, Chorwacja, Albania, Zanzibar, Tajlandia oraz Grecja. W pierwszej dziesiątce znalazły się także Malediwy, Madera, Cypr i Egipt.
Najczęściej wyszukiwanymi miastami do odwiedzenia były Barcelona, Rzym oraz Paryż – podobnie jak w poprzednim roku. Na czwartym miejscu znalazł się Londyn, Praga wyprzedziła Berlin na piątej pozycji, a za siódmą Wenecją po raz pierwszy pojawił się Dubaj, który uplasował się na ósmym miejscu. Zepchnął w tym roku Hurghadę na dziewiątą pozycję. Pierwszą dziesiątkę zamyka Wiedeń, na którego miejscu w poprzednim roku był Nowy Jork.
Stany Zjednoczone pozostały najczęściej wyszukiwaną destynacją dla podróży dalekich i egzotycznych. Za nimi uplasowały się Zjednoczone Emiraty Arabskie, Tajlandia, Japonia, Kanada, Indonezja, Australia, Polinezja Francuska, Meksyk i Chiny.
Polacy trzy razy częściej niż w 2024 r. wyszukują all inclusive
W tym roku znacznie zwiększyła się popularność formy wypoczynku all inclusive. Tylko w czerwcu 2025 r. liczba wyszukiwań tej frazy wzrosła o 35 proc. rok do roku, co jasno wskazuje na to, że Polacy poszukują na wakacjach komfortu i szerokiego pakietu udogodnień. Najczęściej ofert all inclusive szukamy w Grecji, Chorwacji i Turcji – krajach, które regularnie pojawiają się na szczycie wakacyjnych zestawień.
Niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się zapytania o last minute, czyli podróże krótko przed planowanym terminem wyjazdu. Poszukujemy takich ofert głównie poprzez tour operatorów oraz wyszukiwanie konkretnych miast wylotu, czyli fraz takich jak "z Warszawy" czy "z Poznania", co pokazuje, że koncentrujemy się nie tylko na celu podróży, ale też logistyce startu.
W rankingu najpopularniejszych krajów na podróż last minute prowadzą Turcja, Egipt i Grecja, a na kolejnych miejscach plasują się: Hiszpania, Chorwacja, Albania, Tunezja, Bułgaria i Włochy.
Źródło: Google