W PodróżyChaos pierwszego dnia zniesienia obostrzeń. "Wolałam uniknąć linczu"

Chaos pierwszego dnia zniesienia obostrzeń. "Wolałam uniknąć linczu"

Polski rząd zniósł obowiązek noszenia masek, ale linie lotnicze mają swoje własne zasady. Nie wszyscy pasażerowie o tym wiedzą, więc pierwszy dzień bez konieczności zakrywania ust oraz nosa upłynął na lotniskach i w samolotach pod znakiem mniejszych i większych afer.

W liniach lotniczych Ryanair wciąż należy nosić maseczki
W liniach lotniczych Ryanair wciąż należy nosić maseczki
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Matej Kastelic

Pod dwóch latach pandemii powoli wracamy do normalności. Na konferencji, która odbyła się 24 marca, Adam Niedzielski poinformował o zniesieniu izolacji domowej, kwarantanny dla współdomowników, a także - co istotne dla turystów - kwarantanny granicznej.

Zniesienie obowiązku zakrywania ust i nosa

Od poniedziałku 28 marca nie ma już także obowiązku noszenia maseczek. Nie dotyczy to tylko podmiotów leczniczych - tam nadal trzeba zakrywać usta i nos.

Jak jest w samolotach? Linie lotnicze mają swoje własne zasady. LOT ogłosił 28 marca, że wraz ze zniesieniem obowiązku noszenia masek przez rząd, nie wymaga już od pasażerów zakrywania ust i nosa. Z kolei Wizz Air i Ryanair nie rezygnują jednak z tej pandemicznej zasady. Jak można się domyślić, podczas lotów dochodzi w związku z tym do różnych incydentów.

Pierwszy dzień po zniesieniu maseczek. Zamieszanie w samolotach

Nasza czytelniczka leciała w poniedziałek 28 marca z Gdańska do Londynu liniami Ryanair. W Wielkiej Brytanii, podobnie jak w Polsce, nie ma już obowiązku noszenia maseczek. Co innego jednak w samolocie.

- Stewardesa jeszcze przy sprawdzaniu dokumentów co chwilę przypominała o maseczkach. Wydawała się lekko poirytowana, gdy po raz 20 powtarzała: "Przypominam, że na pokładzie samolotu wciąż obowiązuje noszenie maseczek" - opowiada pani Ilona. - W Wielkiej Brytanii nie ma nakazu maseczek, a od poniedziałku także i w Polsce. Ludzie wracający z tego kraju poczuli więc wolność totalną i wydaje mi się, że połowa pasażerów w samolocie nie miała ich na twarzach. I przyznaję, że sama zastanawiałam się, czy muszą je mieć czy nie - dodaje.

Nasza czytelniczka mówi, że podczas lotu stewardesy już nikomu nie zwracały uwagi, ale same miały na twarzach maseczki.

- Obok mnie siedziała kobieta bez maseczki - opowiada dalej pani Ilona. - Nie zwróciłabym pewnie na to uwagi, gdyby nie fakt, że co chwilę pociągała nosem i mówiła do syna, że jest jej strasznie zimno i się trzęsie. Przykryła się swetrami i kurtkami, ale maseczki nie założyła. Strasznie mnie to wkurzało, ale w tym bałaganie przepisowym, tak naprawdę nie wiedziałam, czy mogę jej zwrócić uwagę lub mrugnąć do stewardesy, by to zrobiła. Wolałam uniknąć linczu, więc poszłam spać - dodaje turystka.

"U nas nie ma już masek"

Pani Kasia leciała z kolei z Gdańska do Sztokholmu, także tanimi liniami. Przyznaje, że wielu pasażerów nawet nie pomyślało o zabraniu ze sobą maski, skoro rząd zniósł ten obowiązek. - Jakaś kobieta weszła na pokład i pouczyła pana stewarda: "Wie pan, u nas już nie ma masek". Gdy usłyszała, że w samolocie wciąż one obowiązują, wzruszyła ramionami i rzuciła: "Nie mam, no co zrobię?" - opowiada nasza czytelniczka.

Załoga nie miała na pokładzie dodatkowych masek, choć można było się spodziewać, że wielu pasażerów nie pomyśli o ich wzięciu.

- Zresztą więcej osób w samolocie nie miało masek ze zwyczajnej niewiedzy. Nie było wielkich afer, ale ruszyła szybka akcja poszukiwawcza. Załoga się pytała, kto ma zapasową. Jeden pożyczył drugiemu, więc ostatecznie udało się wszystkich zaopatrzyć w maski i szczęśliwie wystartować - dodaje.

Koronawirus - niepokojąca tendencja wzrostowa w Europie

Kiedy w tanich liniach przestaną obowiązywać maski? Michael O’Leary zapowiedział, że linie chciałyby znieść ten przepis na koniec kwietnia 2022. Wizz Air nie podaje na razie konkretnych dat.

Dodajmy, że nie wszystkie kraje w Europie zniosły maski. Co więcej, jak czytamy na abcZdrowie, Europa Zachodnia po raz kolejny notuje wzrost infekcji koronawirusem. Po wyraźnych spadkach liczby zakażeń pod koniec stycznia, od początku marca widać znowu tendencję wzrostową.

- Kraje, w których obserwujemy szczególny wzrost to Wielka Brytania, Irlandia, Grecja, Cypr, Francja, Włochy i Niemcy - mówi Hans Kluge z WHO. Liczba infekcji wzrosła w 18 z 53 krajów regionu.

Koniec obostrzeń pandemicznych. Co sądzą warszawiacy? "Na Wiejskiej żyją w kloszu"

Źródło artykułu:WP Turystyka

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (25)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.