W Podróży"Drobnostki" w samolocie, które mogą uratować pasażerom życie

"Drobnostki" w samolocie, które mogą uratować pasażerom życie

"Drobnostki" w samolocie, które mogą uratować pasażerom życie
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
1 / 7

Do czego służą?

Obraz
© Shutterstock.com

Siekiera w kokpicie, czarny trójkąt nad oknem, "tajemnicze" uchwyty na drzwiach. To elementy, których pasażerowie nie widzą, nie wiedzą o ich istnieniu, albo zwyczajnie nie zastanawiają się nad ich przeznaczeniem. Jednak spełniają ważną rolę i w razie zagrożenia mogą uratować życie.

Żółte elementy na skrzydłach

Na skrzydłach samolotów są umieszczone niewielkie, żółte elementy z dwoma otworami. Co to takiego? Odpowiedź jest prosta – to zaczepy do przeciągnięcia lin w trakcie awaryjnego lądowania na wodzie. Po otworzeniu wyjść ewakuacyjnych na skrzydle załoga przeciąga linę prze otwory, która umożliwia pasażerom dostanie się np. na tratwę ratunkową.

2 / 7

Siekiera lub łom w samolocie

Obraz
© Youtube.com

Choć świadomość tego, że w samolocie znajduje się siekiera, nie napawa optymizmem, jej rola może okazać się nie do przecenienia. Należy do obowiązkowego wyposażenia samolotów, które przewożą więcej niż 9 pasażerów. Narzędzie nie jest widoczne, aby m.in. nie wywoływać u pasażerów dyskomfortu. Oczywiście nie służy do zachowania porządku na pokładzie czy samoobrony, a ułatwieniu wydostania się z kadłuba w razie pożaru czy innej niebezpiecznej sytuacji.Część przewoźników zamiast siekierki ma na pokładzie łom.

3 / 7

Czarny trójkąt nad oknem

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY

Niewielkie nalepki z czarnym trójkątem umieszczone nad oknami nie wzbudzają u pasażerów większych emocji. W jakim celu są naklejane? Pozwalają załodze zidentyfikować miejsca, w którym najlepiej widoczne są skrzydła. Te ostatnie posiadają bowiem więcej zastosowań, niż się niektórym wydaje. Wytwarzają większą część siły nośnej, utrzymują silniki czy mieszczą w sobie paliwo. Zanim samolot wystartuje, załoga powinna spojrzeć przez okno i upewnić się, że ze skrzydłami (przynajmniej z zewnątrz) wszystko jest w porządku.

4 / 7

Uchwyty na drzwiach

Obraz
© Shutterstock.com

Masywne uchwyty na drzwiach ewakuacyjnych nie tylko pomagają otwierać je po wylądowaniu i zamykać przed startem. Mogą się przydać załodze także w razie ewakuacji. Pasażerowie, próbując wydostać się z maszyny, w panice mogliby dosłownie staranować załogę i próbować wyważyć drzwi. Dzięki uchwytom steward czy stewardessa mogą kontrolować, by nikt bez ich zgody nie otworzył drzwi.

5 / 7

Niewielkie otwory w oknach

Obraz
© Shutterstock.com

Siedząc przy oknie, można zauważyć niewielki otwór. Mówiąc najogólniej, pozwala on wyrównać ciśnienie między trzema warstwami okna. Gdyby nie ten mały otwór, mogłoby ono zostać rozerwane pod wpływem zmiany ciśnienia atmosferycznego.

6 / 7

Popielniczki w samolocie

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY

Choć w samolocie nie można palić, w toalecie znajdziemy popielniczki. Jest to obowiązkowy element wyposażenia maszyny. Pasażerowie doskonale wiedzą, że palenie papierosów jest na pokładzie kategorycznie zabronione. Są jednak tacy, którzy uważają, że przepisy są po to, aby je łamać. Z punktu widzenia bezpieczeństwa lepiej, żeby delikwent zgasił papierosa w popielniczce niż wrzucił niedopałek do kosza, co mogłoby przyczynić się do powstania pożaru.

7 / 7

Zmiana miejsc w samolocie

Obraz
© Shutterstock.com

Czasami zdarza się, że załoga prosi pasażerów o zmianę miejsca na czas startu samolotu. Zwykle traktujemy polecenie jako wymysł. W rzeczywistości ma to poprawić wyważenie i osiągi samolotu. Gdyby okazało się, że większość pasażerów usiadła z przodu, a ciężkie bagaże załadowano głównie w przedniej części luku, środek ciężkości może przekroczyć dopuszczalny przedni limit. Analogiczna sytuacja mogłaby wydarzyć się w tylnej części maszyny. Taki start byłby niedozwolony, a gdyby nie przesadzono pasażerów, mogłoby nawet dojść do katastrofy.

Komentarze (49)