Egipt. Kanał Sueski zablokowany. Europa może odczuć tego skutki
Kanał Sueski, który łączy Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym został we wtorek, 23 marca zablokowany przez 400-metrowy statek. Kontenerowiec spowodował paraliż zatorował ruch dziesiątkom innych statków towarowych w regionie.
Kontenerowiec MV Ever Given płynął z Chin do Rotterdamu w Holandii. Zarejestrowany w Panamie statek zablokował drogę dziesiątkom innych statków towarowych, które są teraz uwięzione na torach wodnych w obu kierunkach Kanału Sueskiego.
Kontenerowiec osiadł na mieliźnie
Firma żeglugowa Evergreen Marine Corp poinformowała, że jednostka została zepchnięta przez silny wiatr po tym, jak wpłynęła do Kanału Sueskiego z Morza Czerwonego. Kontenerowiec osiadł na mieliźnie i zablokował ruch na kanale.
Z obu jego stron zgromadził się sznur statków, które czekają, aż przeprawa znów będzie możliwa. By przesunąć Ever Given być może trzeba będzie usunąć dużą ilość piasku, co może zająć nawet kilka dni. Egipt postanowił w związku z tym otworzyć starszą część kanału, by przekierować tam ruch do czasu usunięcia kontenerowca z mielizny.
Trwa ładowanie wpisu: twitter
Konsekwencje dla światowego handlu
Dr Sal Mercogliano, historyk morski z Karoliny Północnej w USA mówił w rozmowie z BBC, że takie sytuacje zdarzają się bardzo rzadko, ale mogą nieść duże konsekwencje dla światowego handlu.
- Jest to największy statek, jaki kiedykolwiek osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim. Jeśli nie będą w stanie go wyciągnąć w czasie wysokiej fali, będą musieli zacząć usuwać ładunek - tłumaczył Mercogliano w rozmowie z mediami.
Kanał Sueski - najszybsza droga handlowa między Europą i Azją
Kanał Sueski został otwarty w 1869 r. i stanowi kluczową trasę w handlu ropą, gazem ziemnym oraz innymi towarami pomiędzy Azją a Europą. Ma ok. 193 km długości. Ostatni kontenerowiec osiadł tam na mieliźnie w 2017 r., ale władzom Eiptu udało się go odholować w ciągu kilku godzin.
Źródło: AP, BBC