Kładka za 27 mln zł. Mieli z niej korzystać rowerzyści, ale brakuje ścieżki dojazdowej
W drugiej połowie lipca na terenie wsi Owińska pod Poznaniem oddano do użytku imponującą kładkę pieszo-rowerową, łączącą brzegi rzeki Warty. Jednakże, pomimo spektakularnego wyglądu i turystycznego potencjału, nowa infrastruktura napotkała na krytykę ze strony Stowarzyszenia Rowerowego Poznań.
Kładka za 27 mln zł
Inwestycja ta, będąca efektem współpracy kilku samorządów – gmin Czerwonak i Suchy Las, miasta Poznań oraz powiatu poznańskiego – kosztowała 27 mln zł, z czego 4,3 mln zł pokryła unijna dotacja. Kładka o długości 130 m i szerokości prawie 4 m, została wyposażona w imponujące tarasy widokowe o wysokości 25 metrów, które natychmiast przyciągnęły turystów i mieszkańców regionu.
W opinii stowarzyszenia, głównym mankamentem kładki jest jednak brak odpowiedniej infrastruktury rowerowej prowadzącej do niej, szczególnie od strony Poznania. W tej chwili dojazd rowerem w tym kierunku jest trudny i wymagający.
Stowarzyszenie Rowerowe Poznań podkreśla, że celem inwestycji miało być stworzenie połączenia pieszo-rowerowego między Poznaniem, gminą Czerwonak i Puszczą Zielonka. Niemożność wygodnego dojazdu do kładki z Poznania w sposób istotny ogranicza jej funkcjonalność i potencjał jako trasy turystycznej. W mediach społecznościowych stowarzyszenie wyraża swoje rozczarowanie, zaznaczając, że kładka cieszy się popularnością głównie wśród osób korzystających z samochodów, które podjeżdżają do wieży widokowej, a brak odpowiedniego dostępu dla rowerzystów ogranicza rozwój turystyki rowerowej w tym obszarze.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Halo Polacy". Mieszka w kraju, w którym kobiety chodzą za rękę. "Kolega stawał za mną i zaczynał mnie masować"
Problem do rozwiązania
Niemniej jednak władze Poznania już pracują nad rozwiązaniem tego problemu. Chociaż obecnie nie ma jeszcze zbudowanej ścieżki rowerowej prowadzącej do kładki od strony Poznania, urzędnicy miasta zapewniają, że projekt takiej ścieżki jest już w trakcie opracowywania. Wartostrada, czyli układ ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż rzeki Warty, ma przedłużenie od strony Poznania do kładki w Owińskach.
Przedstawiciele miasta tłumaczą, że brak budowy tej ścieżki wynikał z ograniczeń finansowych, a wcześniejsze lata były poświęcone na inne odcinki Wartostrady w granicach Poznania, które również były współfinansowane ze środków unijnych.
Poznański magistrat planuje zdobyć dofinansowanie z funduszy unijnych na lata 2021-2027, co pozwoliłoby na realizację tego projektu. Obywatele i miłośnicy rowerów czekają z niecierpliwością na zakończenie tych działań, aby kładka pieszo-rowerowa nad Wartą mogła spełnić swoją pełną funkcję jako atrakcyjny szlak turystyczny, łączący Poznań z okolicznymi gminami i pięknym obszarem przyrody.
Źródło: portalsamorządowy.pl