Miejsce znane w całej Europie. Frekwencja wzrosła o 10 proc.

Odwiedzają je zarówno Polacy, jak i Brytyjczycy, Hiszpanie, Włosi i Niemcy. Muzeum Auschwitz to miejsce, które każdego roku przyciąga tłumy turystów, chcących dotknąć tragicznej historii. W 2024 r. było ich aż o 10 proc. więcej niż w roku wcześniejszym.

Tłumy zwiedzają muzeum Auschwitz
Tłumy zwiedzają muzeum Auschwitz
Źródło zdjęć: © Getty Images | Marc Dufresne
oprac. NGU

Jak poinformował Paweł Sawicki z biura prasowego placówki, w 2024 r. Muzeum Auschwitz odwiedziło dokładnie 1,83 mln osób.

Tłumy w Auschwitz, ale nie rekordowe

Mimo zwiększenia frekwencji o prawie 10 proc. względem roku poprzedniego, liczba zwiedzających wciąż nie osiągnęła poziomu sprzed pandemii COVID-19. Spadek liczby odwiedzających w stosunku do czasów przedpandemicznych, kiedy to Miejsce Pamięci przyciągało ponad dwa mln osób rocznie, wynika m.in. z konfliktów na świecie, w tym agresji Rosji na Ukrainę oraz napięć na Bliskim Wschodzie. Rekordową frekwencję odnotowano w 2019 r. Wówczas Auschwitz odwiedziło 2,32 mln gości.

Najliczniejszą grupę zwiedzających w ubiegłym roku byli Polacy, stanowiący około 25 proc. wszystkich gości. Kolejne miejsca zajęli turyści z Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch i Niemiec.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zachwycające ujęcia z całego świata. Tak witano Nowy Rok

Ponad 60 proc. z odwiedzających to grupy zorganizowane. Obecnie po Miejscu Pamięci oprowadza 320 przewodników w 20 językach.

Autentyczne Miejsce Pamięci

Dyrektor muzeum Piotr Cywiński podkreślił, że "wizyta w autentycznym Miejscu Pamięci nie jest tym samym co wizyta w dowolnym innym muzeum, nawet poświęconym podobnym zagadnieniom". Dodał również, że takie doświadczenie potrafi zmienić człowieka. - Naszą misją jest nie tylko pokazanie przeszłości, ale też umożliwienie każdemu odwiedzającemu odbycia własnego rytuału przejścia, który ma służyć refleksji nad własną odpowiedzialnością dziś - przyznał.

Wicedyrektor muzeum i szef Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście Andrzej Kacorzyk zaznaczył, że przewodnicy stale poszerzają swoją wiedzę o historii obozu. - Dzięki wsparciu Fundacji Auschwitz-Birkenau możliwe było rozpoczęcie specjalnego programu szkoleń, które obejmują m.in. spotkania ze specjalistami z zakresu emisji głosu, komunikacji, bezpieczeństwa, a także zajęcia z psychologiem. Dzięki temu są lepiej przygotowani do bardzo odpowiedzialnej pracy z odwiedzającymi - powiedział.

Muzeum Auschwitz co roku odwiedza mnóstwo turystów nie tylko z Polski
Muzeum Auschwitz co roku odwiedza mnóstwo turystów nie tylko z Polski© Adobe Stock | Olga Khazai

Od stycznia ubiegłego roku muzeum oferuje dwa rodzaje zwiedzania - tradycyjne oraz online. - Unikatowość tego rozwiązania polega na bezpośrednim kontakcie z przewodnikiem, który dzięki platformie "Auschwitz in front of your eyes" na żywo pokazuje miejsce i opowiada o historii - wyjaśnił Sawicki. Zaznaczył również, że istotnym elementem edukacji jest wirtualna wspólnota pamięci budowana w mediach społecznościowych. Z treści publikowanych na oficjalnych kontach muzeum korzysta ponad 2,6 mln osób, a posty placówki w trzech największych serwisach wyświetlono ponad 750 mln razy.

Źródło artykułu:PAP
w podróżyAuschwitzmuzeum auschwitz-birkenau
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)