W PodróżyNiemcy. Otwarcie nowego lotniska w Berlinie 9 lat po terminie

Niemcy. Otwarcie nowego lotniska w Berlinie 9 lat po terminie

Port Lotniczy Berlin Brandenburg budowano trzy razy dłużej niż planowano, a koszty wzrosły 2,5-krotnie. Po 9 latach opóźnienia lotnisko zostanie otwarte 31 października. A od listopada stolica Niemiec będzie miała tylko jedno czynne lotnisko.

Lotnisko zostanie otwarte w najbliższą sobotę
Lotnisko zostanie otwarte w najbliższą sobotę
Źródło zdjęć: © Getty Images | Sean Gallup , Staff

28.10.2020 | aktual.: 01.03.2022 14:25

Zapowiadane pierwotnie na 2011 r. otwarcie nowego międzynarodowego lotniska w Berlinie odbędzie się 9 lat później - 31 października br.

Nowe lotnisko – zburzyć czy remontować

W latach 2006–2009 na jego budowie pracowało 3000 robotników na trzy zmiany przez sześć dni w tygodniu. Pomimo to nie udało się go zbudować na czas. W 2012 r. przeprowadzano odbiory techniczne wszystkich instalacji, a 9 tys. wolontariuszy, wcielających się w rolę podróżnych, testowało lotniskowe procedury.

Budowa tego obiektu to niekończąca się opowieść
Budowa tego obiektu to niekończąca się opowieść© Z archiwum portu lotniczego www.berlin-airport.de

Jednak podczas kontroli wykonanych prac stwierdzono, że wadliwie zaprojektowano instalację przeciwpożarową i na miesiąc przed inauguracją odwołano otwarcie lotniska. Później okazało się, że usterek są tysiące, co sprawiło, że czas ich usuwania był dłuższy niż samej budowy. Błędy w projektowaniu i wykonawstwie spowodowały, że realizacja inwestycji zamiast 5 lat trwała lat 15. Otwarcie portu było sześciokrotnie przekładane. Pojawiały się nawet pomysły, żeby je zburzyć i wybudować na nowo. Koszty z planowanych 2,5 mld euro wzrosły do 6 mld.

Nie bez powodu inwestycja określana jest w Niemczech jako największa kompromitacja tutejszych inżynierów. - Droga do otwarcia nie była łatwa. Berlin i całe Niemcy stały się pośmiewiskiem. My, niemieccy inżynierowie, wstydzimy się. Wzrost kosztów nie jest do zaakceptowania. Nie ma więc powodu, by chwalić się tym projektem. Jest więc jasne. Nie będzie wielkiej uroczystej imprezy, po prostu otwieramy (lotnisko - przypis. red.) - zapowiedział na konferencji prasowej w Berlinie - Lütke Daldrup, prezes Lotniska Berlin Brandenburg.

Oto jest

Od stycznia br. pracownicy spółki lotniskowej i partnerzy (linie lotnicze, policja, służby celne, dostawcy usług itp.) przygotowują się do otwarcia lotniska BER. Operacje próbne z wolontariuszami odbywały się do połowy października. W testowaniu funkcjonowania lotniska i obowiązujących procedur brało udział 24 tys. pracowników różnych służb i firm oraz ok. 10 tys. wolontariuszy. W działaniach tych wykorzystano ok. 179 tys. sztuk bagażu, 54 tys. rezerwacji lotniczych na 2350 lotów.

W trakcie testowania lotniska wykorzystano 179 tys. sztuk bagażu
W trakcie testowania lotniska wykorzystano 179 tys. sztuk bagażu© Getty Images

Władze Portu Lotniczego BER zapewniają, że wszelkie usterki i nieprawidłowości już usunięto i uzyskano komplet dokumentów pozwalających na jego otwarcie. To się dzieje naprawdę!

Lotnisko na 2 tys. piłkarskich boisk

Berlin Brandenburg Airport (BER) zajmuje łączną powierzchnię 1470 ha, co odpowiada ok. 2 tys. boisk do piłki nożnej. Położony jest na południe od portu lotniczego Schönefeld (dawnego lotniska Berlina Wschodniego), usytuowanego 18 km od centrum Berlina. Wykorzystuje część jego infrastruktury m.in. terminal pasażerski i jeden z dwóch pasów startowych.

Sercem nowego lotniska jest budynek głównego dworca lotniczego - Terminal 1. Jego architektura jest stosunkowo prosta, wręcz minimalistyczna. Da się w niej zauważyć nawiązania do rozwiązań charakterystycznych dla Bauhausu, kierunku w architekturze rozwijającego się w Berlinie na początku XX w.

Terminal 1
Terminal 1© Getty Images | NurPhoto , Contributor

Do długiego na 220 m, przeszklonego budynku o sześciu kondygnacjach (w tym dwie kondygnacje pod ziemią) przylegają dwie boczne 350-metrowe pierzeje, dzięki czemu całość ma kształt litery U. Wzdłuż frontu budynku i południowej pierzei znajduje się 25 pomostów z "rękawami", umożliwiających bezpośrednie wsiadanie pasażerów na pokłady samolotów. Dla sprawności obsługi pasażerów w Terminalu 1 zainstalowano 118 stanowisk odpraw i 36 punktów kontroli bezpieczeństwa.

Tuż za nimi, w centralnej części Terminala 1, usytuowana jest strefa handlowa o powierzchni 9 tys. mkw. z 35 sklepami i czterema restauracjami. Jest też strefa gastronomiczna. Na nowym lotnisku funkcjonować będzie łącznie ponad 100 obiektów handlowo-usługowych, w tym 39 restauracji i kawiarni oraz 20 punktów usługowych, a także liczne saloniki dla podróżnych.

Terminal 1 położony jest między dwoma równoległymi pasami startowymi. Przed nim i na płycie postojowej jest miejsce dla 85 samolotów. Przed budynkiem dworca lotniczego usytuowana jest wieża kontroli lotów o wysokości 72 m. Jest to drugi pod względem wysokości tego typu obiekt w Niemczech.

Pod Terminalem 1 znajduje się stacja kolejowa "Flughafen BER - Terminale 1-2" o trzech peronach i sześciu torach, na które przyjeżdżać będą pociągi dalekobieżne, regionalne, Airport Express i kolei miejskiej (S-Bahn). Dziennie będzie mogła ona obsłużyć 125 tys. podróżnych. Zakłada się, że przynajmniej połowa pasażerów dotrze do portu lotniczego koleją. Podmiejski S-Bahn co 20 minut będzie kursować do Terminali 1-2 i 5 BER.

Lotnisko posiada też 10 tys. miejsc parkingowych dla samochodów. Powstają hotele. i budowane jest miasteczko Airport City.

Budowa inwestycji zajęła w sumie 15 lat
Budowa inwestycji zajęła w sumie 15 lat© Getty Images | NurPhoto , Contributor

Lotnisko nowe, a już za małe

Port lotniczy Berlin Brandenburg był zaprojektowany do obsługi 27 mln pasażerów. Jednak ze względu na przeciągający się czas jego budowy jeszcze przed otwarciem stał się za mały w stosunku do szybko rosnących potrzeb. W 2018 r. lotniska Tegel i Schönefeld obsłużyły ok. 35 mln pasażerów. Jeszcze przed zakończeniem prac podjęto więc decyzję o dalszej rozbudowie.

Terminal 2 powstał w bezpośrednim sąsiedztwie Terminalu 1 i jest z nim połączony. Może on obsłużyć 6 mln podróżnych. Ze względu na spadek ruchu pasażerskiego, spowodowany pandemią koronawirusa, Terminal 2 nie będzie na razie uruchamiany.

Dodatkowo zmodernizowany terminal T5 BER (obecny terminal starego lotniska Schönefeld) będzie mógł obsłużyć od 8 do 10 mln pasażerów. Dzięki temu przepustowość nowego lotniska w pierwszych latach przewyższy zapotrzebowanie i osiągnie poziom 40 mln pasażerów rocznie. Po wybudowaniu Terminali 3 i 4 lotnisko będzie mogło obsłużyć 50-55 mln osób.

Jak dojechać z centrum Berlin na lotnisko BER?

Nowe lotnisko usytuowane jest na południowy wschód od centrum Berlina. Dojazd samochodem zajmuje ok. 40 minut.

Na miejsce można także dojechać komunikacją miejską. W zależności od wyboru trasy i środka transportu podróż trwa od 50 do 90 minut. Stacja kolejki S-Bahn znajduje się pod Terminalem 1 nowego lotniska. Do dyspozycji podróżnych są dwie linie - S9 i S45.

Przy Terminalu 1-2 możemy skorzystać także z dwóch linii autobusowych BVG oraz dwóch prywatnych linii. Ponadto dostępne są także ekspresowe linie BER1 i BER2.

Połączenie berlińskich lotnisk

Uruchomienie lotniska Berlin Brandenburg zostało rozłożone na kilka dni. Oficjalne otwarcie nowego Portu Lotniczego BER nastąpi w najbliższą sobotę - 31 października br. w godzinach wieczornych. Jako pierwsze wylądują jednocześnie na dwóch pasach startowych: samolot Lufthansy i easyJet. Następnie przylecą maszyny innych przewoźników i pasażerowie wysiądą na Terminalach 1 i 5 BER. Na 1 listopada zaplanowane są pierwsze odloty z Terminala 1 i 5 BER. 4 listopada lądowanie samolotu linii Qatar Airways zainauguruje funkcjonowanie nowego pasa startowego. 8 listopada nastąpi oficjalne zamknięcie lotniska Tegel.

BER zastąpi trzy berlińskie lotniska i jest symbolem zjednoczenia Berlina i połączenia berlińskich lotnisk. Schönefeld był lotniskiem Berlina Wschodniego, a Tempelhof i Tegel lotniskami Berlina Zachodniego. Port lotniczy Schönefeld został włączony w struktury nowego lotniska BER. Tempelhof został zamknięty już w 2008 r., a zamknięcie lotniska Tegel zakończy proces tworzenia jednego lotniska dla Belina.

Ostatnie regularne loty na Tegel odbędą się 7 listopada. Erę lotnictwa na Tegel zamknie ostatni wylot samolotu Air France w dniu 8 listopada. Ta francuska linia lotnicza była pierwszą cywilną linią lotniczą, która wylądowała w 1960 r. na lotnisku Berlin-Tegel (do tego czasu było to lotnisko wojskowe).

Pożegnanie z Tegel

Pasażerowie, którzy chcieliby uczestniczyć w ostatnim locie Air France z Tegel, otrzymują zniżkę w wysokości 60 euro na bilet z Berlina do wybranego przez siebie miejsca w Europie. Później będzie można już tylko zwiedzać historyczny Terminal A na Tegel.

Do 7 listopada br. można też odwiedzać tamtejszy taras widokowy. Zainteresowani mają możliwość przyjrzeć się z bliska ostatnim startom i lądowaniom oraz obserwować, co dzieje się na płycie postojowej. Znajdą oni tam również informacje dotyczące historii lotniska.

Tak kończy się epoka podziału berlińskich lotnisk. Od 8 listopada Berlin będzie miał tylko jedno czynne lotnisko.

Zobacz wideo: Budowa CPK z unijnych środków? "Lotnisko nie. Drogi, koleje - tak"

Źródło artykułu:WP Turystyka
niemcylotniskow podróży
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (144)