Nowe inwestycje na Kanale Elbląskim. W grę wchodzą gigantyczne pieniądze
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku planuje wielkie inwestycje na Kanale Elbląskim. Mają one za zadanie poprawić żeglugę i bezpieczeństwo. Kwota, którą chcą zainwestować, przyprawia o zawrót głowy.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gdańsku przygotowuje się do realizacji kilkuletnich inwestycji na Kanale Elbląskim. Celem jest poprawa warunków żeglugi oraz zwiększenie bezpieczeństwa. Szacowany koszt tych przedsięwzięć wynosi ponad 280 mln zł.
Planowane inwestycje na Kanale Elbląskim
Rzecznik RZGW, Bogusław Pinkiewicz, poinformował, że w najbliższym sezonie nie przewiduje się działań, które mogłyby utrudnić żeglugę. Obecnie prowadzone są prace remontowo-utrzymaniowe o wartości ok. 2,5 mln zł, które mają zakończyć się jeszcze przed sezonem. Obejmują one m.in. naprawy umocnień brzegowych i ekspertyzy techniczne.
W latach 2026-2029 planowane są dwa duże projekty o łącznej wartości ponad 280 mln zł. RZGW zamierza realizować je we współpracy ze Związkiem Gmin i Powiatów Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego. Dofinansowanie ma pochodzić z Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur na lata 2021-2027.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Halo Polacy". Turyści na Islandii często otrzymują alerty. "Prawa natury są bezwzględne"
Szczegóły projektów
Pierwszy projekt, "Odbudowa systemu wodnego Kanału Elbląskiego", zakłada remont umocnień brzegowych na odcinkach o łącznej długości blisko 34 km. Prace mają być prowadzone w latach 2026-2028 i kosztować ok. 258 mln zł. W drugim etapie, planowanym na lata 2027-2029, przewidziano przebudowę wybranych odcinków obwałowań oraz modernizację jazów Miłomłyn i Samborowo.
Drugi projekt, "Szlak kulturowy Kanału Elbląskiego", ma na celu zagospodarowanie turystyczne terenu pięciu pochylni i czterech śluz. Prace te, przewidziane także na lata 2026-2028, mają kosztować ponad 10 mln zł. Wniosek o dofinansowanie ma być złożony w przyszłym roku.
Kanał Elbląski, zbudowany w 1862 r., jest unikatowym zabytkiem hydrotechniki. Dzięki systemowi pięciu pochylni, statki pokonują różnice poziomów, poruszając się na wózkach po torowisku. Kanał jest jedną z najpopularniejszych atrakcji turystycznych regionu, a w ubiegłym roku przez pochylnię w Buczyńcu przeprawiono 3 tys. 523 jednostki.