Polskie miasto się doczekało. "Przekop Mierzei Wiślanej zyska wreszcie sens"
Przekop Mierzei Wiślanej w końcu przestanie być atrakcją tylko dla turystów. Podano datę, kiedy port zacznie wspomagać główne punkty przeładunkowe na Bałtyku.
Elbląg, jedno z najstarszych miast w Polsce, ma za sobą ciężki okres. Jak czytamy w "Dzienniku Gazecie Prawnej", tamtejszy port dawniej żył głównie z przeładunku towarów, które transportowano do Obwodu Królewieckiego.
Elbląg: "Rok 2023 był dla nas najgorszy od wielu lat"
"Sankcje nałożone na Rosję po agresji na Ukrainę spowodowały, że niemal opustoszał. Tą drogą eksportowane lub importowane są jedynie towary, które nie zostały objęte embargiem. To część zbóż i wybrane materiały budowlane" - podkreśla DGP.
- Przez to rok 2023 był dla nas najgorszy od wielu lat. Przeładowano tylko 37 tys. ton towarów – przyznaje Arkadiusz Zgliński, dyrektor spółki zarządzającej portem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Idealne miejsce w Polsce na urlop o każdej porze roku
Ogromne nadzieje wiązano z przekopem Mierzei Wiślanej. Inwestycja została oddana we wrześniu 2022 r., ale do dziś służy głównie do celów turystycznych.
Jak przekazało WP Biuro Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, w pierwszym roku funkcjonowania przez śluzę przepłynęło łącznie ponad 1621 jednostek, z czego większość stanowiła jednostki rekreacyjne.
Przekop Mierzei Wiślanej przyciąga turystów, którzy wypoczywają w okolicy w Krynicy Morskiej, Kątach Rybaskich czy w Stegnie. Przyjeżdżają zobaczyć ogromną inwestycję na własne oczy.
Do przekopu regularnie kursują statki pasażerskie Żeglugi Gdańskiej, wiozące z Gdyni turystów ciekawych krajowej inwestycji. Przypomnijmy: za kurs w obie strony osoba dorosła musi zapłacić 200 zł.
"Oknem na świat dla Elbląga miał stać się przekop Mierzei Wiślanej. Tor wodny jest niewykorzystany, bo rząd Prawa i Sprawiedliwości uznał, że ostatni 900-metrowy odcinek rzeki Elbląg do głębokości takiej jak ma przekop, czyli ok. 5 m – powinien dostosować samorząd" - zaznacza dziennik.
Za dwa lata statki będą mogły zawijać do Elbląga
Zmiana władzy sprawiła, że pojawiło się światełko w tunelu. "Nowy rząd zadeklarował, że pogłębi 900- metrowy fragment rzeki Elbląg. Teraz urząd morski zdradza nam harmonogram przedsięwzięcia" - donosi "DGP".
- Sądzimy, że przetarg ogłosimy w IV kw. i prace ruszą na przełomie lat 2024 i 2025 – mówi Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, z kolei wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka zapewnia, że pogłębianie ostatniego odcinka toru podejściowego powinno się zakończyć na przełomie lat 2025 i 2026 lub najpóźniej w II kw. 2026 r.
"Wtedy przekop Mierzei Wiślanej zyska wreszcie sens. Do portu w Elblągu będą mogły wpływać statki o długości 100 m i zanurzeniu do 4,5 m – zaznacza" - czytamy w dzienniku.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna