Pięć najdłuższych tuneli drogowych na świecie. Robią wrażenie
Z rocznym opóźnieniem, ale już otwarty. W poniedziałek 20 grudnia premier Mateusz Morawiecki uroczyście otworzył najdłuższy tunel drogowy w Polsce, będący jednocześnie częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Jak - pod względem długości - ursynowski tunel wypada na tle podobnych konstrukcji na świecie?
Najdłuższy i najnowocześniejszy tunel drogowy w Polsce - tak premier Morawiecki zachwalał nowo otwarty i liczący ok. 2,3 km tunel ursynowski. Tymczasem, okazuje się, że światowy rekordzista pod względem długości jest prawie 10 razy dłuższy od tunelu ursynowskiego. Oto ranking pięciu najdłuższych tuneli drogowych na świecie.
1.Tunel Lærdal, Norwegia
Tunel Lærdal to absolutny rekordzista na liście najdłuższych tuneli drogowych na świecie. Liczący nieco ponad 24 km tunel łączy ze sobą miasteczka Lærdal oraz Aurlan, położone na obszarze prowincji Vestland, w południowo - zachodniej Norwegii.
Pomysł budowy tunelu na trasie Oslo-Bergen, który znacznie usprawniłby podróż, powstał już w 1975 roku, jednak do realizacji przystąpiono dopiero na początku lat 90. Ze względu na rekordową długość tunelu i czas potrzebny na jego pokonanie (około 20 minut) oraz brak możliwości stworzenia wyjść awaryjnych, tunel wyposażono w liczne rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo jazdy.
Są to m.in. specjalne oświetlenie, liczne telefony SOS i gaśnice. W trosce o bezpieczeństwo kierowców w tunelu zainstalowano również okablowanie, które umożliwia nie tylko instalację radiostacji, ale także anteny, dzięki czemu korzystanie z telefonów komórkowych nie jest utrudnione.
Budowa tunelu Lærdal trwała pięć lat (1995 - 2000) i kosztowała ponad 100 mln dolarów. Przejazd przez tunel jest bezpłatny.
2. Tunel Yamate, Japonia
Tunel Yamate to drugi najdłuższy tunel drogowy na świecie i jednocześnie najdłuższy tunel drogowy, który przebiega przez miasto (Tokio). Stanowi on obecnie kluczowy odcinek tzw. Central Circle Route i w znacznym stopniu pomaga odciążyć mocno zakorkowane ulice stolicy Japonii.
Budowa tunelu Yamate rozpoczęła się w 1992 roku i trwała nieprzerwanie do 2015 roku, natomiast poszczególne odcinki były oddawane do użytku etapami. Tunel jest wyposażony w wiele udogodnień dla kierowców m.in. oświetlenie LED, czujniki podczerwieni, które potrafią wykryć ogień, gaśnice oraz systemy wentylacji i odpylania.
3.Tunel Zhongnanshan, Chiny
Trzeci najdłuższy tunel drogowy na świecie znajduje się w prowincji Shaanxi, w południowo-środkowej części Chin. Zhongnanshan liczy ok. 18 km i przebiega przez pasmo górskie Qinling.
Chociaż jest drugim pod względem długości tunelem drogowym w Azji, to jednak dzierży zdecydowaną palmę pierwszeństwa jeżeli chodzi o głębokość. Niektóre jego odcinki są położone ponad 1,6 tys. m pod ziemią. Budowa tunelu Zhongnanshan trwała pięć lat, oddano go do użytku w styczniu 2007 roku. Koszt inwestycji wyniósł ponad 400 mln dolarów.
Tunel nie tylko oferuje liczne udogodnienia dla kierowców, m.in. skraca podróż ze starożytnego miasta Xi'an do hrabstwa Zuosui z trzech godzin do około 45 minut, ale jest też wyposażony w szereg elementów zapewniających bezpieczeństwo kierowcom - np. szyby wentylacyjne i nowoczesne systemy monitoringu.
Trwa ładowanie wpisu: facebook
Aby urozmaicić kierowcom przejazd zadbano również o wrażenia estetyczne. Wewnątrz tunelu zainstalowano m.in. oświetlenie, które tworzy na ścianach kolorowe iluminacje, a także symuluje zachmurzone niebo. Z kolei na poboczu ustawiono sztuczne drzewa i kwiaty.
4. Tunel Jinpingshan, Chiny
Miejsce czwarte na liście najdłuższych tuneli na świecie należy do tunelu Jinpingshan, który leży w prowincji Syczuan, w południowo-zachodnich Chinach.
Tak naprawdę niewiele o nim wiadomo - poza tym, że ma aż 17,5 km długości i przebiega między dwoma oddziałami elektrowni wodnej, Jinping-I oraz Jinping-II. Tunel Jinpingshan został oddany do użytku w 2007 roku.
Trwa ładowanie wpisu: facebook
5. Tunel św. Gotarda, Szwajcaria
To tunel legenda. W latach 1980-2000 był najdłuższym tunelem drogowym na świecie (ma 16,9 km). Jego budowa trwała około 10 lat i zakończyła się 5 września 1980 roku.
Tunel św. Gotarda łączy ze sobą miejscowości Göschenen (kanton Uri) i Airolo (kanton Ticino). Jest również jednym z trzech tuneli łączących Płaskowyż Szwajcarski z południową Szwajcarią i przebiegających wzgłuż Masywu św. Gotarda.
Z uwagi na fakt, że składa się tylko z jednej dwukierunkowej rury z dwoma pasami ruchu, tunel św. Gotarda słynie z ogromnego natężenia ruchu. Szczególnie w miesiącach letnich daje się to mocno we znaki kierowcom, bo powoduje duże opóźnienia i korki.
Podróż przez tunel trwa około 13 minut i jest bezpłatna. Od dawna mówi o potrzebie zwiększenia przepustowości i rozbudowy tunelu św. Gotarda. W 2016 - w wyniku referendum - ostatecznie zatwierdzono projekt budowy drugiego tunelu, tuż obok tego istniejącego. Ma on zostać oddany do użytku w 2029 roku i będzie kosztował w sumie ponad 2 biliony dolarów.