Ruch lotniczy. Mniej zakłóceń na lotniskach w Europie, ale nie w Polsce
Niekorzystne dla polskich pasażerów wyniki przynosi analiza danych dotyczących ruchu lotniczego w Polsce w trzech kwartałach 2019 r. Wraz ze wzrostem liczby obsługiwanych podróżnych rośnie też liczba zakłóconych rejsów lotniczych.
Na najbardziej obleganym polskim lotnisku – warszawskim porcie im. Fryderyka Chopina punktualność spadła do 70 proc. (w porównaniu do 75 proc. w 2017). W całym kraju jeden lot na cztery jest zakłócony.
W Polsce w trzech pierwszych kwartałach 2019 r. wskaźnik zakłóconych lotów wyniósł 26 proc. – co czwarty lot był opóźniony o co najmniej 15 minut bądź odwołany. Mimo pogarszających się prognoz dla polskich podróżnych Polska pozostaje poza dziesiątką krajów z największym odsetkiem zakłóconych lotów w Unii Europejskiej, zajmując 14. pozycję i znajdując się tym samym w połowie rankingu.
Od stycznia do końca września tego roku liderem niechlubnego rankingu zostały Węgry. Zarówno tam, jak i w Portugalii więcej niż co trzeci lot był zakłócony. Największą punktualnością mogą się za to poszczycić lotniska litewskie, które bez przeszkód obsłużyły w tym czasie ponad 85 proc. połączeń.
Natomiast biorąc pod uwagę całą Unię Europejską, po rekordowym 2018 r., liczba wszystkich zakłóconych lotów spadła do nieco ponad 1,3 mln (dane za trzy pierwsze kwartały roku), dotykając ponad 164 miliony pasażerów. Wielu problemów nie dało się uniknąć ze względu na nadzwyczajne okoliczności takie jak niekorzystne warunki atmosferyczne, jednak częstokroć przyczyna zakłóceń leżała po stronie przewoźnika. W takiej sytuacji prawo nakłada na linie lotnicze szereg obowiązków, w tym m.in. w określonych przypadkach wypłatę odszkodowania.
– Istotnym problemem jest, że wielu pasażerów na świecie nie ma świadomości, iż prawo lotnicze stoi po ich stronie. 85 proc. klientów linii lotniczych w Europie i 92 proc. w Stanach Zjednoczonych nie zdaje sobie sprawy z przysługujących im praw pasażera – komentuje Marta Koziarz z AirHelp.
Ranking krajów europejskich pod względem odsetka zakłóconych lotów od 1 stycznia do 31 września br.):
W Polsce najbardziej punktualny Olsztyn, Katowice i Bydgoszcz
W Polsce w bieżącym roku największe szanse na bezproblemową podróż miały osoby korzystające z lotnisk w Olsztynie, Katowicach i Bydgoszczy. Zakłóconych zostało na nich nie więcej niż 15 proc. połączeń. Największe utrudnienia pojawiły się tam, gdzie było też najwięcej pasażerów i zrealizowanych połączeń – w Warszawie i Krakowie. Od początku stycznia do końca września 2019 roku opóźnionych lub odwołanych zostało aż 30 proc. rejsów na lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz 28 proc. w porcie Kraków-Balice. Na tym tle dobrze prezentuje się Gdańsk-Rębiechowo. Na trzecim największym lotnisku w Polsce o czasie zostało obsłużonych aż 82 proc. lotów.
Ranking polskich lotnisk pod względem odsetka zakłóconych odlotów (dane zebrane od 1 stycznia do 31 września br.):
– Miliony ludzi podróżuje liniami lotniczymi każdego roku, ale nie zdają sobie oni sprawy z istnienia praw chroniących ich w trakcie podróży. Do takich praw należy między innymi europejskie Rozporządzenie (WE) 261/2004. W Polsce jedynie w ciągu trzech kwartałów 2019 r. zostało zakłóconych ponad 32 500 lotów. To o ponad 9 tys. więcej niż dwa lata temu. Opóźnienia jak i odwołania lotów dotknęły już ponad 3,5 miliona pasażerów wylatujących z polskich lotnisk. Oznacza to, że prawie 13 tys. pasażerów dziennie doświadczyło niedogodności na polskich lotniskach. W określonych przypadkach takich jak ponad 3 godzinne opóźnienie bądź całkowite odwołanie lotu, poszkodowanym może przysługiwać odszkodowanie nawet do 600 euro na osobę – mówi Marta Koziarz.
Prawo pasażerów do odszkodowania od linii lotniczej
Odszkodowanie od linii lotniczych przysługuje podróżnym – w przypadku opóźnionych o co najmniej 3 godziny lub odwołanych lotów oraz odmowy przyjęcia (w związku np. z overbookingiem) – wylatującym z wybranego kraju UE bądź lądującym na terytorium UE, ale tylko gdy korzystają oni z usług europejskiego przewoźnika. Gdy za zakłócenie odpowiedzialna jest linia lotnicza, pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie zazwyczaj w ciągu 3 lat od zaistniałej niedogodności, a dla Polski ten czas wynosi 1 rok. Tylko nadzwyczajne okoliczności, takie jak: ekstremalnie trudne warunki atmosferyczne lub nagłe przypadki medyczne, zwalniają linie lotnicze z obowiązku rekompensaty.
Źródło: AirHelp
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl