12-11-2007 11:15

Trasa spacerowa. Myślenice – Harbutowice

Wycieczka w niższe partie Beskidów z atrakcją przyrodniczą – cisami w Harbutowicach. Trasa spacerowa zalesionym pasmem. Trasa świetna na biegówki. Łatwa.

d33foqm

Myślenice (4 h) – Plebańska Góra 1 h 30 min (3 h 30 min) – Trzebuńska Góra 3 h (2 h 20 min) – Babica 3 h (1 h 20 min) – Harbutowice 4 h (długość: 16 km. suma podejść: ok. 450 m - z powrotem: ok. 370 m)

Z dworca PKS w Myślenicach zmierzamy w stronę rynku (szlak żółty), skręcamy w lewo (szlak niebieski), po przekroczeniu mostu napotykamy znaki czerwone i idziemy w prawo w kierunku kościoła na Stradomiu. Za szlakiem wspinamy się na grzbiet po prawej stronie, przechodzimy obok ogródków działkowych i po prawie płaskim grzbiecie maszerujemy do okazałej lipy, słynnej w Myślenicach. Podążamy dalej grzbietem, wchodzimy w las. Docieramy do kaplicy.

Trasa nie jest urozmaicona, wędrujemy grzbietową drogą lasem. Dojeżdżamy do miejsca, gdzie rozpoczyna się szlak zielony, który sprowadza do doliny i wiedzie dalej przez wzniesienia Beskidu Makowskiego na Cupel w Paśmie Polic (Beskid Żywiecki). Jedziemy jednostajnie lasem, zdobywamy szczyt Sularzówki, zmieniamy kierunek na północno-zachodni. Za kolejną kulminacją (582 m n.p.m.) podążamy na zachód. Przejeżdżamy przez niewielkie przecinki w lesie, po czym rozpoczynamy podejście na Trzebuńską Górę. Przecinamy Polanę Słoneczną, z której podziwiamy Beskid Makowski. Za szczytem wchodzimy w las, kierując się na południe. Na północnym stoku znajduje się rezerwat „Las Gościbia” obejmujący źródła potoku o tej samej nazwie. Przechodzimy pod linią wysokiego napięcia, mijamy kapliczkę św. Huberta.

d33foqm

Podchodzimy jednostajnie na Babicę, skąd niestety nie rozpościerają się żadne widoki. Zjeżdżamy przez polanę na południową stronę grzbietu i podążamy na Bieńkowską Górę. Kilkaset metrów za wierzchołkiem spotykamy znaki czarne skręcające w prawo. Nieopodal znajduje się węzeł szlaków: zaczynający się w pobliżu szlak czarny prowadzi na północ do Harbutowic, czerwony zmierza do Palczy, niebieski na przełęcz Sanguszki i do Bieńkówki. My wybieramy szlak czarny, zjeżdżamy stosunkowo stromo przez las na otwarty teren. Mijamy domy przysiółka Chodniki. Przy jednym z nich wzrok przykuwają okazałe cisy, tzw. Cisy Raciborskiego. Zjechawszy do doliny potoku, podążamy boczną drogą (śnieg jest zwykle na poboczu) do drogi głównej, gdzie ściągamy narty, by następnie dojść do centrum (uwaga: duży ruch samochodowy, a pobocze wąskie). Z Harbutowic kursują autobusy do Myślenic, Krakowa i Suchej Beskidzkiej.