Więcej turbulencji w samolotach
Już niedługo, po wejściu do samolotu będziemy mogli spodziewać się więcej turbulencji niż dotychczas. Zmiany klimatu - chcemy czy nie - powodują, że przed wstrząsami w powietrzu nie ma ucieczki, a będzie ich coraz więcej.
Turbulencje, czyli burzliwe ruchy mas powietrza, powstają w wyniku ścierania się prądów powietrznych o różnych prędkościach. Są efektem zmian ciśnienia, przesuwania się frontów atmosferycznych, niespodziewanych wiatrów w rejonach górskich, powodowane są także przez burze.
Z badania zamieszczonego w "Advances in Atmospheric Sciences" wynika, że poprzez zmiany klimatyczne – wzrost ilości dwutlenku węgla w atmosferze – pasażerowie samolotów mogą w przyszłości odczuwać podczas podróży więcej poważnych wstrząsów. Wniosek jest jeden - już niedługo klienci linii lotniczych będą musieli mocniej zapinać pasy i zachować większą czujność podczas lotu. Specjalista z University of Reading (W. Brytania) wyliczył, że jeszcze w XXI wieku liczba poważnych turbulencji w samolotach wzrośnie o 149 proc. Może to oznaczać, że osoby, które boją sie latać w ogóle zrezygnują z tej formy transportu.
Dr Paul Williams za pomocą symulacji komputerowych sprawdził, jakim zmianom mogą ulegać prądy powietrzne na wysokości 12 km w atmosferze o zawartości dwutlenku węgla dwa razy większej, niż teraz. Obliczył, że w takich warunkach liczba łagodnych turbulencji wzrośnie o 59 proc., łagodnych do umiarkowanych – o 75 proc., umiarkowanych – o 94 proc., umiarkowanych do silnych – o 127 proc., a silnych – aż o 149 proc. - Dla większości pasażerów lekkie turbulencje nie są niczym więcej, jak przykrą niedogodnością, która obniża ich poziom komfortu, ale dla nerwowych podróżnych nawet lekkie turbulencje mogą być stresujące. Jednakże nawet najbardziej wytrawnych podróżników powinien zaniepokoić 149-procentowy wzrost liczby poważnych turbulencji – komentuje dr Williams.
Zdaniem badacza większą liczbę turbulencji będą powodowały silniejsze uskoki wiatru, pojawiające się w pobliżu prądów strumieniowych – kanałów powietrznych, z których często korzystają samoloty.