Cenne porady. Sprawdź, zanim wyjedziesz na ferie i nie tylko
17 stycznia rozpoczynają się ferie zimowe. Planujesz zimowy wypoczynek albo wyjazd na stok za granicę? Europejskie Centrum Konsumenckie działające przy UOKiK przypomina, jak przewozić sprzęt sportowy czy reklamować niedociągnięcia noclegu.
Co w sytuacji, kiedy podczas ferii twoje prawa konsumenta zostaną złamane? Zgłoś się po poradę lub pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które działa przy UOKiK. Zajmuje się ono pomocą konsumentom w sporach z przedsiębiorcami z innego kraju UE, Norwegii, Islandii oraz Wielkiej Brytanii.
Aby uniknąć problemów, warto skorzystać z porad Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Na narty samolotem. Zwróć uwagę na bagaż
Jeśli planujesz przewozić sprzęt sportowy samolotem, pamiętaj o kilku zasadach.
Upewnij się, jak bagaż sportowy powinien być zapakowany. Informacji szukaj w Ogólnych Warunkach Przewozu danej linii lotniczej. Zasady przewozu mogą się różnić w zależności od przewoźnika. Sprawdź, co dokładnie możesz przewieźć w ramach bagażu sportowego - być może buty będziesz musiał nadać w bagażu rejestrowanym. Jednak w żadnym wypadku nie przewoź nart lub snowboardu w bagażu rejestrowanym! W przypadku utraty lub uszkodzenia sprzętu, linia może odmówić wypłaty odszkodowania.
Niektóre linie umożliwiają przewóz nart lub deski snowboardowej bez dodatkowych kosztów, ale przewoźnicy niskobudżetowi najczęściej pobierają opłaty. Jeżeli kiedyś przewoziłeś sprzęt sportowy bezpłatnie - to wcale nie musi oznaczać, że tak jest obecnie. Dowiedz się, jaki cennik obowiązuje. Pamiętaj! Na lotnisku opłata często jest wyższa, więc warto wykupić usługę wcześniej.
Twój sprzęt nie doleciał? Zgłoś to na lotnisku i pobierz raport PIR. Jeżeli narty dotrą z opóźnieniem, to w czasie oczekiwania możesz wypożyczyć sprzęt sportowy. Linia lotnicza powinna zwrócić wówczas pieniądze. Zachowaj rachunek, a następnie wyślij pisemną reklamację w ciągu 21 dni.
Co zrobić, kiedy sprzęt został uszkodzony w czasie podróży? Zgłoś to na lotnisku i zachowaj raport PIR. Zażądaj zwrotu pieniędzy za naprawę sprzętu. Zachowaj rachunek oraz wyślij pisemną reklamację w ciągu siedmiu dni (po tym czasie linia lotnicza może odmówić wypłaty odszkodowania).
Zobacz także: Turyści zostawiają "zwłoki sanek". Schronisko apeluje
Wyjazd na narty pociągiem
Podczas podróży pociągiem pasażerowie najczęściej sami są odpowiedzialni za swój bagaż. Co warto wiedzieć? Bagaż sportowy w pociągu najczęściej przewieziemy bezpłatnie.
Sprzęt sportowy powinien być ulokowany nad siedzeniem pasażera, a jeżeli nie ma tam miejsca, to zapytaj pracownika pociągu, gdzie powinieneś go umieścić. Pamiętaj, jeżeli pracownik wskaże ci miejsce poza polem Twojego widzenia, wówczas to on przejmuje odpowiedzialność za bagaż.
Niedziałający wyciąg? Ma prawo do zwrotu
Jeżeli zapłaciłeś za tygodniowy skipass, z którego nie możesz skorzystać - masz prawo uzyskać zwrot pieniędzy za dni, w które wyciąg nie działał. Przed zakupem każdego karnetu warto dokładnie zapoznać się z regulaminem.
Podróż samochodem? Sprawdź opony
Planujesz podróż samochodem? Przed wyjazdem zmień opony na zimowe. Np. w Austrii, Niemczech czy w Czechach są one obowiązkowe w warunkach zimowych. Z kolei na Słowacji lub w Bułgarii obowiązek ten jest niezależny od warunków panujących na drodze.
W Bułgarii samochody osobowe muszą jeździć na oponach zimowych od 15 listopada do 1 marca, a na Słowacji od 15 listopada do 15 marca. We Włoszech i we Francji zimowe wyposażenie auta jest obowiązkowe w wyznaczonych regionach i gminach.
Hotel nie spełnił oczekiwań? Reklamuj go
Po przyjeździe do hotelu okazało się, że nie jest zgodny z ofertą? Zgłoś to od razu obsłudze. Jeżeli hotel nie zapewni prawidłowej usługi, możesz to reklamować. Zadbaj w tym celu o dowody (zrób zdjęcia lub nagraj film). Warto pamiętać, aby reklamację wysłać w formie pisemnej. Jeżeli zarezerwowałeś nocleg na portalu pośredniczącym, to skargę wyślij również tam.
Pamiętaj o EKUZ
Przed wyjazdem wyrób Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Jest to dokument unijny potwierdzający twoje prawo do bezpłatnego leczenia. Jeżeli masz już kartę, to sprawdź, czy wciąż jest ważna.