Co oznacza czerwona linia na nowej kładce w Warszawie?
Przez nowy pieszo-rowerowy most prowadzący przez Wisłę przebiega czerwona linia. Warszawiacy, a także turyści zastanawiają się, co ona oznacza. Spieszymy z odpowiedzią.
17.04.2024 14:05
Czerwona linia namalowana po praskiej stronie pieszo-rowerowej kładki wzbudziła spore zainteresowanie wśród mieszkańców stolicy i turystów. Okazuje się, że takie linie znajdziemy także w innych polskich miastach.
Zagadkowa linia na moście
Czerwona linia namalowana została żywicą przez Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie z inicjatywy krakowskiego geodety. "Jakiś czas temu odezwał się do nas pan Mariusz Meus - geodeta oraz popularyzator geodezji i astronomii, znany jako Pan Południk, przewodniczący akcji Honorowy Południk Krakowski i członek Stowarzyszenia Geodetów Polskich. Z okazji 550. rocznicy narodzin Mikołaja Kopernika zaplanował oznaczenie historycznego warszawskiego południka zerowego. Co się okazało? Że południk ten przechodzi również przez most pieszo-rowerowy" - czytamy na stronie Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie.
Południk Warszawski przechodzi dokładnie pomiędzy drugim a trzecim filarem mostu od praskiej strony. Tam też przebiega czerwona linia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czytaj też: Turysta z Hongkongu pływał w Wiśle. Nie wiedział o zakazie kąpieli i... nadchodzącym gradobiciu
Geodeta już w zeszłym roku oznaczył krakowski południk zerowy, z którego korzystał Mikołaj Kopernik, tworząc swoją rewolucję heliocentryczną. Południk Kopernika został oznaczony także w Zakopanem. W innych miastach również oznaczone są wyjątkowe południki. Mowa o Chorzowie, Bydgoszczy, czy Wrocławiu.
Warszawski most
Kładka znajdująca się pomiędzy Powiślem a Pragą została otwarta w czwartek 28 marca br. W tym dniu pojawiły się tam tłumy Warszawiaków, a także prezydent stolicy. Jak poinformował Zarząd Dróg Miejskich, w pierwszym tygodniu po otwarciu ok. 200 tys. osób odwiedziło most pieszo-rowerowy.
Kładka ma 452 m długości. Nie ma na niej podziału na strefę pieszą i rowerową. Szerokość konstrukcji w najwęższym punkcie mierzy 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m. Koszt budowy kładki wyniósł ok. 120 mln zł.
Źródło: Honorowy Południk Krakowski Facebook/zdm.waw.pl