Co robić, gdy nasz samolot się spoźnia?
Wybierając się w podróż za granicę najczęściej wybieramy samolot jako środek transportu.
Wybierając się w podróż za granicę najczęściej wybieramy samolot jako środek transportu. Podróż samolotem jest przede wszystkim szybka i wygodna, a w obecnych czasach przy liczbie tanich przewoźników również tania. Niestety podróżując nawet drogimi liniami lotniczymi musimy liczyć się z tym, że nasz wymarzony lot może nieco się przesunąć w czasie… Koczujemy wówczas na lotnisku przez kilka, lub nie daj Boże, kilkanaście godzin, tym samym tracąc cenne godziny naszego urlopu.
Co wtedy? Co robić? Jakie przysługują nam prawa? Czy możemy żądać odszkodowania?
Opóźnione samoloty są prawdziwą zmorą turystów. Nie dość, że czekając na samolot, spóźniający się całą wieczność, wynudzimy się na śmierć, to jeszcze tracimy cenne godziny naszych wakacji. W tej sytuacji nie pozostaje nam nic innego, jak po powrocie do kraju zwrócić się do odpowiednich organów po odszkodowanie.
Jadąc na wczasy z biurem podróży warto pamiętać, że tour operatorzy i pośrednicy sprzedający wycieczki nie mają wpływu na to czy lot jest opóźniony czy też nie. Turyści koczują na lotniskach po kilkanaście godzin, bo albo winna jest pogoda, albo samoloty mają usterki. W tej sytuacji według ustawy o usługach turystycznych, turyści mogą zażądać odszkodowania. Podstawą, dzięki której można występować o odszkodowanie jest zapis w umowie o dacie rozpoczęcia i zakończenia wycieczki. Jeżeli klient traci jeden dzień bądź jedną noc z opłacanej imprezy turystycznej, np. siedmiodniowej, wypłacane jest mu wówczas odszkodowanie w wysokości 1/7 wartości wycieczki. Niestety według UOKiK na większe odszkodowanie z biura podróżni nie mogą liczyć.
Co z liniami lotniczymi?
Podróżując samolotem warto wiedzieć jakie jakie prawa przysługują pasażerom linii lotniczych w Europie i jak z nich korzystać.
Podróżując liniami lotniczymi z/lub do jakiegokolwiek kraju Unii Europejskiej znajdujesz się pod ochroną rozporządzenia WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu.
OPÓŹNIENIE
Jeżeli lot jest opóźniony, przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia bezpłatnie posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także prawa do dwóch rozmów telefonicznych, dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych. Zależy to od długości opóźnienia lub długości lotu.
• gdy opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin pasażerowie mają prawo do zwrotu kosztów biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu
• gdy opóźniony odlot nastąpi co najmniej dzień po terminie, pasażerowie mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem
Pasażerowie nie mogą domagać się finansowej rekompensaty, jeżeli opóźnienie lub odwołanie nastąpiło z przyczyn niezależnych np. z powodu złych warunków atmosferycznych.
ODWOŁANIE LOTU
W przypadku odwołania lotu pasażer ma prawo do:
• zwrotu kosztów biletu
• zaoferowania innego połączenia z punktem docelowym podróży
• posiłku, napojów oraz rozmowy telefonicznej, jeżeli czas oczekiwania na inne połączenie lotnicze to usprawiedliwia.
Ponadto, pasażerowie mogą być uprawnieni do odszkodowania w wysokości od 250 EUR do 600 EUR (w zależności od zasięgu podróży) w przypadku, gdy zaoferowane połączenie zastępcze różni się znacząco do odwołanego, a powiadomienie o odwołaniu lotu nastąpiło zbyt późno.
W przypadku problemów z odmową przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu skontaktuj się z Komisją Ochrony Praw Pasażerów działającą przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
Tel.: +48 22 520 74 84
Adres: Ul. M. Flisa 2, 02-247 Warszawa
www.ulc.gov.pl
Możesz też złożyć skargę, korzystając z formularzy zamieszczonych na stronie internetowej ULC.
O czym warto pamiętać?
- Przy zakupie biletów przez Internet nie przysługuje Ci, jak to ma zwykle miejsce przy umowach zawieranych na odległość, prawo do odstąpienia od umowy.
- Dokładnie badaj oferty przewoźników, którzy niejednokrotnie reklamują atrakcyjne ceny przelotów, aby pozyskać pasażerów, ale nie uwzględniają innych kosztów, np. wysokich opłat lotniskowych, paliwowych lub manipulacyjnych.
- Przed wylotem postaraj się zdobyć informację gdzie znajduje się lotnisko docelowe, gdyż może się okazać, że odległość portu lotniczego od właściwego celu podróży jest tak duża (nawet kilkadziesiąt kilometrów), że wymagać będzie poniesienia dodatkowych wydatków na autobus, pociąg, bądź taksówkę.
- Opłaty lotniskowe mogą być różne u różnych przewoźników. Jeśli Twój przewoźnik zawiedzie i zaproponuje Ci przelot innymi liniami, mającymi wyższe opłaty, możesz żądać od niego wyrównania strat.
- W bagażu podręcznym nie powinno się przewozić między innymi ostrych przedmiotów (np. nożyczek, scyzoryków), gazów (wyjątkiem są dezodoranty), spirytusu, broni palnej, trucizny. Od listopada 2006r. obowiązują też znaczne ograniczenia w przewozie płynów. Na pokład na ogół nie można zabrać roweru. W niektórych liniach można przewozić wózki dziecięce.
- Przywieszki z Twoim imieniem, nazwiskiem i dokładnym adresem (także krajem, w którym mieszkasz) umieszczone na zewnątrz i wewnątrz bagażu pozwolą Ci odzyskać go w razie zaginięcia.
W tanich ofertach na ogół nie jest wliczany posiłek,a za przekąski i napoje na pokładzie płaci się za nie osobno.
(wilczek)