Niesamowite odkrycie rosyjskich naukowców. "Marzenie pisarzy sci-fi"

Naukowcy z Rosji wskrzesili wrotki, czyli małe bezkręgowce żyjące w środowisku wodnym, które spędziły 24 tys. lat w wiecznej zmarzlinie na Syberii. Przy okazji odkryli nowy gatunek.

Tak wygląda ten mikroorganizm pod mikroskopemTak wygląda ten mikroorganizm pod mikroskopemŹródło: Getty Images
d3s4a1l

Wrotki to małe przezroczyste zwierzęta bezkręgowe, które żyją w wodach stojących. Ich nazwa pochodzi od obracających się rzęsek, które służą im do odżywiania.

Gdy nastają dla nich trudne warunki środowiskowe, wówczas wrotki wchodzą w stan kryptobiozy, w czasie którego ich procesy metaboliczne są zawieszone. Dzięki temu mogą przetrwać suchość, głód, niski poziom tlenu i temperaturę do -20 st. C. Ponowne nawodnienie sprawia, że odzyskują pełnię sił w ciągu kilku godzin.

Niezwykłe odkrycie rosyjskich naukowców

Naukowcy z Instytutu Gleboznawstwa w Puszczinie opublikowali 7 czerwca na łamach czasopisma "Current Biology" informacje na temat najnowszego odkrycia dotyczącego wrotka rzuciło nowe światło na to, ile czasu wrotka gatunku Bdelloidea. Okazuje się, że te zwierzęta mogą spędzić w stanie zamrożenia nawet dziesiątki tysięcy lat.

Rosyjscy naukowcy ożywili wrotki zachowane w zamrożonej glebie północno-wschodniej Syberii przez 24 tys. lat. Po tym, jak ograli kilka próbek pochodzących z głębokości 3,5 metra pod rzeką Ałazeja w Jakucji, zwierzęta zaczęły się ruszać, odżywiać, a w efekcie rozmnażać.

24 tys. lat były zamrożone - "marzenie pisarzy sci-fi"

- Niewielki wielokomórkowy organizm da się zamrozić i przechowywać przez tysiące lat, a następnie przywrócić do życia i spełnić marzenia pisarzy sci-fi - mówił dla CNN Stas Malavin, badacz z Laboratorium Kriologii Gleby w Naukowym Centrum Biologicznym Pushchino. - Nasz raport jest najpoważniejszym dowodem na to, że zwierzęta wielokomórkowe mogą wytrzymać dziesiątki tysięcy lat w kryptobiozie, czyli w stanie prawie całkowitego zatrzymania metabolizmu.

Do ustalenia wieku bezkręgowca naukowcy wykorzystali datowanie radiowęglowe.

To, czego się dowiedzieli to bezapelacyjnie przełomowe odkrycie. Teraz specjaliści będą sprawdzać, jakie mechanizmy sprawiają, że mogą przetrwać w stanie zamrożenia tak długo.

Źródło: TVN/CNN