Pociągi dalekobieżne przeżywają renesans. "PKP Intercity zauważa trend"
Pociąg jest bez wątpienia popularnym - i często przystępnym cenowo - środkiem transportu. Choć w ostatnich latach za granicę czy na drugi koniec kraju chętnie podróżowaliśmy samolotami, to transport kolejowy wraca do łask. Trend zauważa także PKP Intercity.
Pociągi dalekobieżne - szczególnie te międzynarodowe - przeżywają w Europie prawdziwy renesans. W ostatnich latach chętniej korzystaliśmy z niezwykle tanich i przede wszystkim szybkich połączeń lotniczych, jednak są one zdecydowanie mniej ekologiczne.
Co więcej, w wielu osobach latanie wzbudza strach, a sama podróż pociągiem może być wspaniałą wyprawą. Choć jeszcze niedawno taki kilkunastogodzinny przejazd wydawał się koszmarem, to wagony są coraz nowocześniejsze i wygodniejsze.
Mimo pandemii koronawirusa przewoźnicy nie rezygnują z uruchamiania kolejnych połączeń międzynarodowych czy wprowadzania większej liczby pociągów nocnych z wagonami sypialnymi.
"Podróżowanie nocnym pociągiem staje się coraz bardziej popularne w całej Europie. Ważne jest nie tylko dodanie nowych kierunków do naszej ogólnoeuropejskiej sieci nocnych pociągów, ale także oferowanie nowoczesnych i komfortowych pociągów nocnych" - podkreśla dyrektor generalny ÖBB, Andreas Matthä.
Zapytaliśmy, jakie plany w tym zakresie ma PKP Intercity.
PKP Intercity zauważa nowe trendy
- Spółka PKP Intercity zauważa trend tworzenia nowych, nocnych połączeń międzynarodowych - poinformował nas zespół prasowy polskiego przewoźnika.
- Wpisuje się to w politykę Europejskiego Zielonego Ładu, która zakłada rozwój sektora kolejowego jako najbardziej ekologicznego środka transportu. Kolej emituje aż osiem razy mniej CO2 w porównaniu z transportem lotniczym. Połączenia oferowane przez przewoźników dają możliwość podróżowania z i do ścisłych centrów miast. Cały czas rośnie też komfort przejazdu - dodano.
W ofercie nocnej szykuje się jedna zmiana
Warto przypomnieć, że PKP Intercity posiada ofertę nocną. Aktualnie obejmuje ona 12 pociągów krajowych (w sezonie wakacyjnym ich liczba wzrasta do 27) oraz sześć międzynarodowych - pociągiem z Polski można dojechać m.in. do Berlina, Pragi czy Budapesztu.
Co więcej, spółka współpracuje również z innymi, zagranicznymi przewoźnikami m.in. w zakresie honorowania międzynarodowego biletu kolejowego Interrail, który umożliwia podróżowanie po 33 krajach.
Jak poinformowało nas biuro prasowe, w ramach przygotowywanego rozkładu jazdy 2022/2023 PKP Intercity planuje włączenie wagonu sypialnego do pociągu "Karkonosze" kursującego z Warszawy do Jeleniej Góry.
Pociąg do Chorwacji i Belgii... z Polski
Hitem - zarówno zeszłorocznych, jak i tegorocznych wakacji - był uruchomiony przez czeskiego przewoźnika RegioJet pociąg do Chorwacji. Skład rozpoczynał kurs w Pradze, skąd m.in. przez Brno i Budapeszt transportował pasażerów do Rijeki i Splitu. Atrakcyjne ceny biletów, komfortowe warunki podróży i łatwość dojazdu z Polski do czeskiej stolicy przyciągnęły także wielu naszych rodaków.
Z pewnością również z tego względu RegioJet ma w planach uruchomienie bezpośredniego pociągu z Polski (a dokładniej z Krakowa) do Chorwacji. Dokładne daty i ceny jeszcze nie padły, ale pojawił się już wstępny rozkład. Pociąg ze stolicy Małopolski będzie kursować trzy razy w tygodniu - we wtorki, piątki i niedziele. Podróż do Splitu ma potrwać ok. 21 godzin.
Co więcej, 11 października Urząd Transportu Kolejowego przyznał otwarty dostęp dla przewozów czeskiemu RegioJet na trasie z Warszawy Wschodniej do belgijskiej Ostendy przez Berlin, Amsterdam i Brukselę. Zgodnie z podawanym wiosną informacjami, będzie to drugi wariant połączenia nocnego, które Czesi mają zamiar realizować również z Pragi. Pociągi mają wyjechać na tory latem 2022 roku.
W pociągach RegioJet pasażerowie będą mieć do wyboru zarówno wagony z miejscami do siedzenia, jak i wagony sypialne.
Pociągi tak, ale nocne. Austriacy zmieniają siedzenia na łóżka
Austriackie Koleje Federalne (ÖBB), które również widzą szansę w nowym trendzie, chcą rozwijać siatkę połączeń nocnych i międzynarodowych. Z tego względu poddały modernizacji 22 wagony, w których miejsca do siedzenia przerobiono na kuszetki nowej generacji. Nie zapomniano też o strefie do przewozu rowerów.
Trwa ładowanie wpisu: facebook
W zmodernizowanych wagonach zaprojektowano czteroosobowe przedziały. Przy każdym łóżku znajdzie się gniazdko, port USB oraz panel do sterowania m.in. oświetleniem. Co więcej, w każdym wagonie będzie też jeden przedział dwuosobowy z toaletą przystosowaną dla osób niepełnosprawnych.
Zobacz także: Lot jak z koszmaru. Spędzili w samolocie 36 godzin
Nowoczesne kuszetki od 12 grudnia 2021 roku będą kursować na trasie Wiedeń - Bregencja. Później mają sukcesywnie pojawiać się na kolejnych trasach w Austrii, Niemczech, Szwajcarii i Holandii.
Źródła: nakolei.pl, ÖBB, RegioJet